Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 30.4.
Blahoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Hořkosladký příběh
Autor: celej on (Občasný) - publikováno 15.12.2005 (22:32:04), v časopise 24.12.2005


ztratila (Stálý) - 27.12.2005 >

Autor: Nejde o domino efekt, jsem schopná vytvořit si názor sama za sebe. Myslím si, že se jedná o nadprůměrný text v kontextu místní i tvé tvorby, měla jsem tedy na výběr pouze 3 způsoby hodnocení: 4, 5, D. Zvolila jsem prostřední možnost: za 4 bych musela najít nějaké výraznější zadrhnutí - a to jsem nenašla. Ale ani mi nepřišel dokonalý, proto bez D. Myslím, že by se daly najít i jiné a významnější pilíře povídky, než které jsi vyjmenoval. Vypravěč – ten je v pořádku, jen příliš upovídaný. Je třeba škrtat, hodně škrtat. Všechna ta omáčka navíc, “rozumy”, to textu nepřidá, působí to spíš kontraproduktivně. Pokud napíšeš text, proškrtej ho. A až bude úplně hotov, nech ho den dva uležet, přečti znovu a zase – škrtej. Pak koukni, která verze je lepší. A zkus to třeba někomu ukázat – obě verze.

Originalita – skoro se mi chtělo napsat, že dnes už málem nejde být vyloženě originální. A nebo taky jo – četla jsem třeba novelu, jejímž vypravěčem bylo potracené embryo, ale byla to (nepříliš překvapivě) hodně špatná novela. Nejde o to být originální za každou cenu – spíš se vyvarovat určitých notoricky omletých postupových a vyprávěcích schémat.

Pointa je už jen třešinkou na dortu. Nezachrání ale všechno. Pokud mě text něčím zaujme, jsem ochotna odpustit mu jakýkoliv konec.

annandale: Lze ustoupit u naléhavosti: tady může působit subjektivita, třeba jen nejsem k tomuto typu textů dostatečně přístupná.

Originalita: Netroufla bych si automaticky každý text, zachycující snahy okolí najít cestu k duševně jinakému jedinci (a nebo naopak), nazvat originálním, protože ono jich už dnes není málo a v drtivé většině nebývají vulgární. (Ačkoli pokud můžeš nějaký jmenovat, ráda se nechám poučit.)

Přiznám se, že mi tu při čtení na mysli netanula ani tak originalita, jako jedno z postupových schémat Rony Rubinek: je křehká, slabá a šup – zase ji zneužili. Sebevražda je jistě silné téma životní i literární, ale v tomto případě bylo pro mě zpracování příliš mělké a sladkobolné, než aby jako klišé nevyzněla. Jinak bych se zdržela všech chytrostí o sebevraždě, snad jen – ona to je volba, jedna z možností, nikoli jediná.

Samozřejmě by mohla zaznít otázka, jestli je klišé napsat romantický příběh. Pokud někdo takový příběh napíše, nikdo mu za to pravděpodobně uši neutrhne, nemůže ale čekat, že mu všichni padnou k nohám, obdobně jako kdyby napsal krvák, detektivku, nebo srovnávací studii.


 


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli ztratila
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter