Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Co se má zobrazovat 

Příspěvky
Kolekce
Autoři
Poznámky
Vyhledat příspěvek
 Seznam všech rubrik
Seznam rubrik
Próza
Poezie
Zpovědi, pocity
Miniatury,blbůstky
Recenze, názory
Překlady
Fotografie
Výtvarno, kresby
Grafika
Comics
Multimédia
Mluvené slovo
Hudba
Film
Divadlo
Co? Kdy? Kde?
Mystika, filosofie
Citáty
Vtipy
Cizojazyčný koutek
Odpadkový koš
Soutěže na Totemu
  

  
 Zajímavé odkazy
 Redakce Totemu
 Seznam Anket 
 Společná tvorba
 

 Tvé další možnosti

 Publikovat nový příspěvek
 Publikovat foto, obrázek
 Publikovat formulářem
 NápovidaNápověda

 Pomůžeme, poradíme

Potřebujete-li radu, napište nám zprávu na redakce.totemu@volny.cz.
   





 
 
 
Poznámky u příspěvků od vybraného autora : 1.strana
 
Typ zobrazení: nejnovější poznámky vlastní poznámky poznámky u vlastních příspěvků
U příspěvku:Alej
Max Gubat (Občasný) - 3.2.2011 > miroslawek> 
Zdá se mi, že si stále nerozumíme. Ba dokonce, že si rozumíme stále míň.

Taky si začínám trochu připadat právě jako jeden z protagonistů Divišovy básně o špikovácích a koudeli (je v Sursum, pokud mě paměť neklame) a to bych tedy velice nerad.

Rozhodně uměle nic nikam neimplantuju. Kdybych se rozhodl předem, že nebudu respektovat báseň v té podobě, v jaké ke mně přišla, ale že ji prokrustovsky přizpůsobím nějaké apriorní představě o tom, jak vypadá báseň, netrávil bych teď dost možná čas odpovídáním na tvé dotazy (a to mě, jak nad tím přemýšlím, baví díky Tobě čím dál tím víc)

Takže by to bylo vlastně kontraproduktivní. Nevyvolal bych debatu, jen bych si případně dokázal, že to svedu, slíznul své body a doporučení (anebo taky ne) a mohl se vrhnout na další báseň, aniž by to ve mně zanechalo sebemenší stopu. Takhle můžu debatovat s miroslawkem, potím se a deptám, lovím v paměti citáty z Diviše atp.

Ilustrovat nemám co, protože dopředu mám jen velmi vágní představu o tom, co bude obsahem básně, čím je jasnější, tím pravděpodobněji ji během psaní musím opustit.

Podstatné pro mě je, jestli se v ní a tedy ve mně něco (ryze subjektivně) posune dál, nebo ne.

To, že v ní někdo odhalí něco, co ho zaujme, může být třešinka na dortu, ale rozhodně o to předem nijak neusiluji.

měl bych?
U příspěvku:Addicted on the way out
Max Gubat (Občasný) - 2.2.2011 > Tahle se mi moc líbí. Je dost osobní, ale fajn. Jinak souhlasím s Taire, nevím, jestli mi ta přirozenost vadí nebo ne. Řekl bych ale, že to není důležité. Dává mi to smysl tak jak to je. Jako to místo, ze kterého se dá vyjít.
U příspěvku:Alej
Max Gubat (Občasný) - 2.2.2011 > miroslawek> Diviš toho napsal hodně.

Ale když už se ptáš, pak si myslím, že jsi to byl Ty, kdo upozornil na nesprávné umístění básně do nesprávné škatulky.

Nicméně, dopídit se toho, proč dělám co?
U příspěvku:Alej
Max Gubat (Občasný) - 2.2.2011 > miroslawek> Jsem si jist, že právě Šalda by se jako první hlasitě ozval proti implantování umělého řádu tam, kde by jeho užití bylo motivováno jen pragmatickými faktory, tj. například touhou po uznání, nebo tím, aby si text zasloužil umístění v té či oné škatulce.
Na druhou stranu chápu tvou výhradu, že k básni by se nemělo přistupovat lehkovážně, a že se příliš snadno nechám zlákat pokušením. Snad je to způsobeno mou "dobrodružnou" povahou (vada básně je způsobena charakterovou vadou autora, jak napsal Šalda). Neilustruji myšlenku básní, báseň je matka myšlenky. Ale jsem si vědom i toho, že tomuto pseudomysickému přístupu dávno odzvonilo. Co tedy říci dále o mých žalostných selháních?

U příspěvku:Alej
Max Gubat (Občasný) - 16.12.2010 > Max Gubat> případně Ti to přepošlu ve wordu, ta podtržení mi také zmizela.
U příspěvku:Alej
Max Gubat (Občasný) - 16.12.2010 > miroslawek> Vše probíhá pomaleji, než bychom se ženou rádi. Vrátil jsem se včera a sepsal to po Tvém vzoru i s kurzívou, ale on se to pěkně převedlo zase zpátky. Skripty neznám.

Nejsem tak dobrý versolog jako ty, ani se nebudu pokoušet předstírat, že jsem. Ale zkusím si představit, jak bych báseň recitoval. Mám zato, že v básni je patrné směřování k vzestupnému verši, což ji odlišuje od běžného spádu češtiny. Kdybych už báseň musel číst, zkusil bych to tak, jak je načrtnuto níže.

Možné předěly v dikci, tak akorát na slabiku vyznačím (0). Možné rozdělení veršů při přednesu značím (/) Nelze mechanicky převádět čárku na předěl či na pomlku, ale je zcela legitimní udělat krátkou pauzu tam, kde ji vyžaduje rytmus nebo významové napětí verše). Přesahy značím, podtržením.

Není to les (0) s bídou parčík
Dvě „s“ a logika verše, umožní nádech před ironizací „lesa“ (uznávám, že lepší by byly pomlčky, ale nemám je rád)
Jezírko, betonová skruž
Tráva (0) suchá hlína
(vztah obrazů v tomto verši (na rozdíl od předchozího) nechce být dán jen pořadím nebo graficky, ale i citem, nejistotou, co je tu vlastně suché? A to je třeba v přednesu zdůraznit)
Obzor (0) dole i nahoře plný ostružin

Přesto se zvednu, ústa, uši, oči,
hrob klenby, strop (/)
v sepnutých dlaních číchsi
( rým vytváří předěl navíc „strop vsep“ je celkem jazykolam)
ozvěny kroků v dutých kmenech poztrácených dubů
(nepostavím verš na genitivní vazbě)

listí (0) různobarevné pletichy
(je dost slabý),
slova (0) lístky lísky (0) osiky (0)
(tady jsem se nechal trochu unést zvukomalbou, ale hned se zas vracím k tématu))
náhodou zaslechnutá v šumu ozvěn (/) diskrétností

protože za zdí (0) zeleným plotem
je místo (0) pro nečlověka drceného letem
k pádu volnému (/) kradeným křídlem
(kloním se ke dvěma celkům v přednesu i proto, že tiráda se mi nelíbí a pro celkovou „přehuštěnost“ řečnických figur ve verši) vzestupnost chybí, ale to nevadí je to antiteze
naopak nechybí požadované rýmy

jen ZDE nechybí (/) jen ZDE
úplná štíhlost topolů stačí (/) k přežití každé války
a venku KDE to číhá alej není

Logická otázka - proč to takhle není napsáno rovnou? Z čiré pověrčivosti. Nesvedu při opisování textu neopravovat. Většinou ke škodě básně. „Rozbitý“ verš naopak nabízí větší svobodu při hlasitém čtení, a tak je tahle báseň sladce povolná.

Jsem si jistý, že by se dala číst i jinak. Spoléhám se však na dobrou víru a na to, že každý čtenář, včetně Tebe, je interpret. No a pak se spoléhám na svůj cit, který není dokonalý, ale je trochu můj, i když odporuje (a toho jsem si vědom) formálním zásadám versologie. Můj verš zná své fráze.

Ty mi zde například umožňují obejít se téměř bez plnovýznamových sloves a přesto vytvořit plynulý text. Zbavit se vaty a být násilný jen tam, kde chci, a ne tam, kde to vyžaduje rozměr verše.

Díky za Tvou kritiku. Jsi první, kdo ji provedl takto od podlahy.

M.


U příspěvku:Alej
Max Gubat (Občasný) - 14.12.2010 > miroslawek> Jsem rád, že jsem Ti chybnou volbou kategorie poskytl alibi k versologické přednášce. Nicméně manželce právě praskla voda, takže verš "support empty paras" má pro tuto chvíli přednost.

P.S. Nemyslím si, že by intonace byla jen prázdný pojem a pokusím se to doložit, i když si nemyslím, že tě přesvědčím. Jen prosím o pár dnů poshovění.
U příspěvku:Alej
Max Gubat (Občasný) - 14.12.2010 > miroslawek> S tou rubrikou "poezie" to zkusím, občas trochu tápu při vyplňování online formulářů, viz chybějící avízo (omluva).
V poslední době se moc nestarám o pravidelnost jde mi spíš o náběh(y) k nějaké intonaci. Volbou kategorie jsem chtěl poslední texty odlišit od úvodní cca dvacítky a upozornit na osamostatňování jednotlivých veršů. Takže jsem si ten kontrast všehochuť x klasické verše trochu vysvětlil po svém, tj. tak, že na totemu je už jistá míra volnosti považována za klasickou.
U příspěvku:Alej
Max Gubat (Občasný) - 13.12.2010 > miroslawek: hm, a do které rubriky bys to dal?
U příspěvku:Zrádnost moří
Max Gubat (Občasný) - 13.12.2010 > díky všem za hodnocení,
skript vnuknutý do miroslawkova příspěvku navíc přináší nový rozměr:
Support Empty Paras - podporujte prázdné rodičky
U příspěvku:Hra na čtení
Max Gubat (Občasný) - 11.9.2010 > kink> To já taky, koho nebo co budeme přesahovat?
U příspěvku:Hra na čtení
Max Gubat (Občasný) - 11.9.2010 > kink> Ale tím bych přece úplně změnil smysl básně
U příspěvku:Vesna
Max Gubat (Občasný) - 7.8.2010 > michelle: díky nechám tam to "j", anebo ne?
U příspěvku:...
Max Gubat (Občasný) - 25.5.2010 > Nevím, nestačí mi to. Chtěl bych slyšet víc, méně popisu, více smyslu.
U příspěvku:...
Max Gubat (Občasný) - 25.5.2010 > Není to tak slabé, ale je v tom překlep.
U příspěvku:Tání
Max Gubat (Občasný) - 2.5.2010 > Simonka> díky
U příspěvku:Tání
Max Gubat (Občasný) - 28.4.2010 > odlety> a tělíčko bez hlavy
U příspěvku:Tání
Max Gubat (Občasný) - 26.4.2010 > taire> s tím já (samozřejmě :-) ) nesouhlasím. Ta báseň má přinejmenším jeden zcela konkrétní význam, i když přiznávám, že mě jím překvapila. Já jinak vulgarismy do básní nemíchám, protože odvádějí pozornost od textu. Věřím, že v tomto případě se jednalo o nezbytně nutnou míru rizika, bez níž, by báseň byla právě oním nic neříkajícím abstraktním průměrem.
U příspěvku:Milost těla
Max Gubat (Občasný) - 26.4.2010 > A.x.e.l> To jsem rád.
U příspěvku:Tání
Max Gubat (Občasný) - 24.4.2010 > Amáta> ta báseň správně měla být uvozena citátem Z. Havlíčka - Inspiraci lze z básně vymazat jedině za cenu likvidace básně. Ale název ten je zase eufemismus.
U příspěvku:Milost těla
Max Gubat (Občasný) - 24.4.2010 > taire> ále, nic ve zlým, jenom se bavím, já nevěřím na žádné bodování, hvězdičky, doporučení, výběry, ceny atp. stačí se podívat na ty nejbodovanější "elitní" věci a hned jsem celkem v klidu. jen mě to zajímalo, jestli je to ruská ruleta, anebo něco víc. jinak ta báseň je umírněná, především z toho důvodu, že má hrozně brutální námět.
U příspěvku:zpráva o stavu jara
Max Gubat (Občasný) - 24.4.2010 > roztomilé
U příspěvku:jako déšť
Max Gubat (Občasný) - 24.4.2010 > moc zbytečné
U příspěvku:zelí
Max Gubat (Občasný) - 24.4.2010 > hm, pěkná pocitovka
U příspěvku:Něžné šílenství
Max Gubat (Občasný) - 24.4.2010 > to je tak roztomilé, až tomu nemůžu věřit
U příspěvku:Milost těla
Max Gubat (Občasný) - 24.4.2010 > taire> jenom 4?
U příspěvku:Čistička
Max Gubat (Občasný) - 23.4.2010 > působí to na mě, líbí se mi, jak je to prostorové, je v tom dost místa, jo jasně, asi bych taky našel nějaká problematická místa, ale dneska jsem tak unavenej, že se mi do toho ani nechce. Tak nějak mi přišla k chuti.
U příspěvku:Ubohý Mauglí
Max Gubat (Občasný) - 20.4.2010 > kink> díkes.
U příspěvku:Zjinačený
Max Gubat (Občasný) - 17.4.2010 > Nebeská> Jo, on tak vypadá.
U příspěvku:Nedostavěná pyramida
Max Gubat (Občasný) - 16.4.2010 > Díky.
U příspěvku:O chlapci který je v agónii
Max Gubat (Občasný) - 15.4.2010 > Líbí se mi první strofa, i když je v ní překlep. Druhou bych zrušil.
 
1.strana poznámek
 další >>>  
     
    Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
 
free web hit counter