|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
NOVYJE GAZETY
www.nov-gaz.ru 14 ноября 19..г. 10 рбл., № 85
Ustupte, přicházejí odborníci
Moskva (JJJ ) - Po rušných volbách, pod dohledem zahraničních pozorovatelů, nastal čas změn a s nimi přichází i nová generace ruských podnikatelů. Staro-novodobí milionáři, jejichž původ majetku z perestrojkového období byl ne zcela průhledný a v převážné většině nabytý pomocí aktivit původního sovětského podsvětí, byli překonáni druhou generací s tzv. reálnou mocí. Hrozba? Ne, jen realita. Je zde nasnadě další otázka: Kde se stala chyba? Odpověď není až tak složitá, jak by čekali fundovaní ekonomové ze západu. Občan bývalého Sovětského svazu se rychle naučil přemisťovat jakýkoli kapitál podle jednoduchého vzorce: vše, co špatně leží, je nutné zprivatizovat - především ve svůj prospěch, ovšem tak šikovně, aby se to nedalo označit jako rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví. Tak vznikla elitní třída ´harpagonců´, kteří projížděli Moskvou na červenou v Mercedesu třídy S v doprovodu několika džípů plných všehoschopných muskulaturních primitivů. Byla to ta elita prvních zbohatlíků, co vehementně vystavovala své bohatství okolnímu světu na odiv a v lesku zlatých řetězů, náramků a náušnic s diamanty rozhazovala napravo i nalevo ruličky stodolarových bankovek (popřípadě brežněvovských kufříků plných starých rublů).
Oproti tomuto schématu se ze stínu stalinistických budov vynořil nový upgrade ekonomicky nezávislých živnostníků, kteří si na okázalé rozhazování nepotrpí a dávají přednost dobré pověsti s decentně elegantní vizáží. Tato druhá generace snaživců si drží v zaměstnaneckém poměru vysoce efektivní “osobní poradce”. Takovým osobním poradcům už k výpalnému (nyní Security comfort) není třeba využívat tandemu kanystr benzínu a zápalek z výrobny Krásnaja zvezda. Dnes nastupuje éra moderních donucovacích prostředků, kdy poskytovatelé “ochranitelských” služeb nemusí lámat kosti a unášet majitele dlouhodobě prosperujících firem. Vše se děje na bázi dohody či smlouvy o spolupráci a korektního bankovního převodu.
Vězte, stojíme před branou světa mocných byznysmanů jako je Tichon Medvěděv, Roj Kiva nebo Anatolij Tokarev. Ať žije ruský kapitalismus!
článek z cyklu Jak se svítí v ruském podsvětí
|
|
|