Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí akce Kavárna Říp, posezení s Farištou z kolekce Kavárna Říp
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 6.11.2002 (00:07:00), v časopise 6.11.2002
další akce>

Kavárna Říp

Snad každý týden nacházíte na Totemu verše od Farišty - Pavla Jakeše (26), tedy dnes naslyšenou s ním:-)


Pavle, doslechl jsem se, že pocházíš z Českých Budějovic, je to pravda?

Ano.

Narodil ses tam? Pokud nikoli, tedy kde?

Ano, narodil jsem se tady, pokud je ovšem pravda to, co mi maminka tvrdí.

Jaké je Tvé nejoblíbenější místo v Čechách?

Mé malé zaprděné rodné město, jsem lokální patriot.

A co za hranicemi, láká Tě to tam či jsi raději "domácký"?

Kdybych si mohl vybrat, narodil bych se a žil bych na jihu Francie, to je kraj, který má opravdového ducha. Ale souvisí to hlavně s tím, že jsem domácký typ, klidně bych svůj domov přesídlil, ale nestěžuju si. Kdybych žil tam, měl bych stejné názory na jiné místo na zemi, jsem nevděčný, ale uvědomuju si to. to je má varianta slova (fenoménu) štěstí.

Píšeš poezii, od kolika let? Byl někdo, kdo Tě k tomu přivedl?

Od pozdní puberty, zhlídnul jsem se v romantismu, aniž bych tehdy tušil, co to je. Bylo mi asi 15, tak myslím. něco ještě mám schované, nedá se to číst. Živá osoba to asi nebyla, ale asi jsem si něco přečetl a zkusil to taky a byl samozřejmě ohromen velikostí slov a duchaplností svých nápadů. Tak nekriticky asi začíná každý. Pak jsem začal spolupracovat s místní studentskou kapelou Potrubí, byli to vesměs mí dobří kamarádi (a dosud jsou) a psal jsem pro ně texty písní. Dělám to vlastně dodnes, jenže teď už mi to tak nejde, protože už jsem vyrostl z bezstarostné nevědomosti (která hříchu nečiní) a dobře si uvědomuji nedostatečnost svých schopností, to pak ruka s tužkou těžkne. Říká se tomu sebekritika (doporučuji).

Jakých nedostatků si všímáš na básni u druhých a čeho si naopak vážíš?

Já jsem strašlivě kritický k ostatním, tam je má slabost, dokážu si představit, že to může někoho pěkně nakrknout. Co nemám v poezii rád je ukecanost, plané používání slov, nemám rád teatrálnost a efektnost na úkor smyslu. Naopak oblibuji stručně napsané básničky, pěkně napovězené pointy,smysl pro humor a zvládnutí časem prověřených forem a pravidel poezie. Mám krédo, které jsem tady už několikrát vyjádřil, že základem umění je řemeslo,teprve po perfektním jeho zvládnutí můžeme (máme-li k tomu tu malou esenciální kapičku talentu) vytvořit umělecké dílo. Dalo by se to vyjádřit i pořekadlem: z hovna bič neupleteš, upleteš-li, nepráská a práská-li, jsi celý od hoven.

A co dneska? Jaké máš zaměstnání? Chtěl by ses v budoucnu něčím literárním i živit?

Úředník, klotový rukáv. Živit se něčím literárním? Leda jako mol knižní (úsměv). Myslím, že to co píšu mě neuživí, i kdybych měl reklamu na TeleNově. Ale nijak mě to nekruší, jsem rád, že mohu publikovat na netu, kde si mé výtvory přečtou lidi, které to zajímá a ještě navíc mám hned zpětnou vazbu reakcí přímo od čtenáře.

Co myslíš, proč člověk sám sebe nikdy nepotká?

Myslím, že potká. Je to moc hezká otázka, myslím, že právě umění je jakýmsi druhem sebepotkávání, dialog se svým alter egem, s tajemným v nás. Nejsem mystik, jen věřím, že existují věci nepoznatelné, anebo jsou to zatraceně dobře naprogramovaný bílkoviny. O potkání sebe sama píšu dost často, řekl bych, taky mi v tom pomáhá má netová identita. To přeci nejsem já, ale někdo jiný.

Jak jsi se dostal na Totem?

Náhodou mi někdo při chatování "řekl" o totemu a tak jsem to zkusil. A dobrý.

 

Co bys na Totemu vylepšil? A co na jeho akcích?

Na Totemu nic. Je jenom záležitostí uživatelů, jaký je. Technické stránce sladce nerozumím. Co se týká akcí, byl jsem jenom třikrát v Jazz clubu, z toho jednou (teď naposled) jsem četl vlastní výtvory. Myslím, že je to dobře udělaná akce. Tedy až na tu vlastní prezentaci autorů, chtěl jsem si to nejdřív zkusit sám, abych věděl, jak to vypadá. Z pohledu diváka je to obvykle tristní zkušenost. Bledý básník se zadrhává, třese se mu (mi) hlas a vyřčené se stává zvíce hozeným. Jako posluchači mi autorů přišlo spíš líto, až stydno mi bylo, jako plachý autor jsem prožíval infarktové stavy, mumlaje do papíru; slyšela mě asi jen první brázda. Pro mimopražské pracující, jako jsem já, je termín neděle večer dost nepohodlný, ale to jen tak na okraj (úsměv). Ostatní akce jsem nenavštívil,ale vypadá to, že jsou a že jedou.

Představ sí, že jsi byl uvězněn v hladomorně na doživotí a měl jsi jediný pecen chleba a džbán s vínem. Jak by jsi s tím málem hospodařil?

Asi bych se radoval, že to doživotí nebude trvat roky, že je to spíš rozsudek smrti, každopádně bych se zkusil upít vínem, druhý pokus by byl udusit se chlebem, nerad bych umíral hlady nebo žízní a podřezat se střepem bych neuměl.

...další otázky můžete Farištovi pokládat níže v poznámkách k tomuto článku...:-)
Martin



Poznámky k tomuto příspěvku
Oplatka (Občasný) - 6.11.2002 > Zajímavé...budeš v těchhle rozhovorech pokračovat, Martine?
Pokud jde o autora, tak je mi děsně líto, že jsem ho v Jazz clubu neviděla. Nenapadlo by mě, že se bude začínat načas a navíc, zcela proti zvyklostem, vystoupením hosta. Přišla jsem s naprostým klidem o čtvrt hodiny později, abych se až po skončení pořadu dozvěděla, že autor, na kterého jsem se tolik těšila, už dávno vystoupil. Škoda...
JInak mám na autora dotaz (když už ho tak propíráme), jakou školu vystudoval.
R.I.P., Tys tam byl taky? Já si Tě nevšimla...
<reagovat 
 farišta (Občasný) - 6.11.2002 > Oplatka> já děkuji za tak milé uznání, co se mého vzdělání týče: poslední škola, kterou jsem vystudoval je základní J.Š. Baara v ČB. pak jsem 4 roky chodil na stavební průmyslovku a odmaturoval (jak se dalo), aniž by to na mně zanechalo hlubší stopu, jsem trochu resistentní vůči vzdělání:-)
pak následoval sebevražedný pokus zdolat vyšší odbornou školu stavební, který byl fiaskem ukončen. více didaktických zařízení jsem nenavštívil.
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 6.11.2002 > Teď s odstupem týdne by po sobě měly následovat rozhovory s Rezi,Lucií,Mártym,Ivanem Švecem:-)
K tomu JazzClubu, rád bych se Tě taky Farišto na něco zeptal...když takto osvícen stojíš na podiu a nic nevidíš, jsi radši, že nic nevidíš, či Tě to znervózňuje?:-) Jednou jsem byl totiž, dnes je tomu požehnaný rok, tamtéž také vytažen a řeknu Ti, že když jsem viděl jen ty v první řadě, že to na mne působilo strašlivě...pak jsem se bavil s ostatními a ti mají zase rádi, že nic nevídí...co Ty?:-)
<reagovat 
 farišta (Občasný) - 6.11.2002 > Martin> no, já jsem tě tenkrát viděl číst a pamatuju si to dobře, protože ses mi zdál hodně přirozenej a vůbec stresovanej. je fakt, že když mi ten reflektor svítil do očí, tak jsem měl pocit, že je přede mnou obrovskej sál, no a že těch milion očí kouká na mě, prostě nic moc. ale bejt ve tmě, tak zase nic nepřečtu:-)
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 6.11.2002 > Martine, já Ti za tenhle nápad musím dát jedničku - můžu, viď? :o)) A farišty, páč jeho básně čtu moc rád , bych se zeptal, jestli má nějakého literárního vzora (jsou hodně svébytné a těžko na nich nějaký vliv vypozorovávám)?
Body: 5
<reagovat 
 farišta (Občasný) - 7.11.2002 > RadimP> tos mi tedy RadimeP udělal velkou radost, že to čteš rád. no, s těmi vzory, mám jich strašně moc, vlastně většina toho co čtu. v poezii je to holan, blatný, seifert, krchovský, japonská haiku, stará čínská lyrika a každou chvíli se nadchnu pro další a další básníky a jejich díla, ještě mě napadá jiří dědeček, jan burian, jarek nohavica. jestliže nic z toho nevypozoruješ, tak je to ode mě asi dobrá kamufláž
(:-))
díky moc za reakci.

<reagovat 
R.I.P. (Občasný) - 6.11.2002 > Tak jo, první dotaz. Jak se ti v tom Jazz Clubu četlo, když od vedle (i přes zavřené dveře) zazníval Pochod Svatých, vnímal jsi to vůbec?
<reagovat 
 farišta (Občasný) - 6.11.2002 > R.I.P.> abych řekl pravdu, tak jsem to nevnímal, měl jsem sám se sebou co dělat:-)). tys tam byl? docela by mě zajímalo, jak to mé vystoupení na tebe působilo.
<reagovat 
 R.I.P. (Občasný) - 7.11.2002 > farišta> 

Jo, jo, byl jsem tam. Tvé vystoupení bylo fajn, působil jsi sice trošku nervózně, ale pohoda.


<reagovat 
Petr (Občasný,Redaktor) - 12.11.2002 > super rozhovor :o)
<reagovat 
stín (Občasný) - 18.12.2002 > ještě avi, abych se dočkala:)
<reagovat 
stín (Občasný) - 23.12.2002 > musím o tom přemýšlet - tohle je i pro mě moc důležité
<reagovat 
stín (Občasný) - 23.12.2002 >

no, zatím bych Ti aspoň chtěla říct, že si myslím, že pokud by někdo měl brát pilulky:) pak leda lidi, kteří ve svém životě nic takového nezažili:) najít své vnitřní postavy a dokázat s nimi mluvit je moc důležité - kdo nevede vnitřní dialogy je asi jako ten, kdo si nikdy s nikým nepovídal ve vnějším světě:) O duševních nemocech, myslím, panují velmi zkreslené představy - to, co je přirozené a patří k duchovnímu vývoji, je považováno často za pomatenost a pomatenost vnitřní prázdnoty je považována mnoha lidmi za standard

:)) teda to byl proslov:)


<reagovat 
stín (Občasný) - 18.12.2002 > jak se vnímáš na netu a jak ve skutečnosti?
<reagovat 
 farišta (Občasný) - 23.12.2002 > Olina> (I)internet je anonymní. díky téhle vlastnosti jsem si vyprojektoval své druhé já, které má jen to lepší ze mne. abych to neměl tak jednoduché, tak jsem si přivlastnil jako přezdívku jméno postavy z románu satanské verše od s. rushdieho. je to zmatená postava, která hledá vlastní identitu, vyrovnává se špatně se zodpovědností. možná, žes tu knihu četla, jestli ne, doporučuji (jako všechno od tohoto autora). nejsem zapřísáhlý fatalista, ale věřím v poetickém smyslu na předurčenost, na sílu jmen a přezdívek. stal jsem se otcem virtuální postavy. kouzlo tvé otázky je pro mne v tom, že právě problém tohohle schizmatu se dost často objevuje v mých textech. v reálném světě jevů jsem někdo jiný, nebo aspoň myslím, občas mám pocit, že si farišta žije vlastním životem a v jistém smyslu je vlastně on mým otcem, skrze něj se proměňuji, vytvářím, on má vliv na to, co píšu, on mi pomáhá klást otázky postavám, které jsem já vymyslel (asi si řekneš, že bych měl brát nějaký pilulky:-))) možná jo, ale zatím je to obohacující proces, až mi to začne v praktickém životě vadit, bude čas na rozumné řešení. moc jsi mě touhle otázkou potěšila, s přáním požehnaných vánočních svátků
pawel.
<reagovat 
 čtenář VT na 4 - 24.9.2003 > farišta> Děti rodí rodiče, napsal Salman (pozor: neplest se Žalman!)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
2 (3) 4 5 6 7 8 9 10
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter