Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Dědečkovy drobné z kolekce povidky
Autor: stefan (Občasný) - publikováno 23.5.2003 (09:58:52), v časopise 28.5.2003
další>
 

Dědečkovy drobné.

 

Na svého dědu dnes mám už jen trochu matné vzpomínky, ale nikdy asi nezapomenu na to odpoledne, jedno z posledních, které jsem s ním strávil v jeho oblibené kavárničce.

Děda v té době byl dost při těle, na současnou módu moc nedbal a jeho pytlovité kalhoty dělaly ještě pytlovatější plné kapsy drobných, které vždy u sebe nosil, a kterými, přes moje protesty, vždy platil ty naše dva turky.

„Prosím tě, dědo, proč si pořád vytaháváš ty kapsy spoustou drobných, když můžeš platit papirovými," zeptal jsem se ho.

„Jo synku, to už je takový zvyk a.. také kvůli babičce."

Ale babička je už více jak deset let přece mrtvá," osmělil jsem se podotknout. "A nikdy jsi mi o tomhle nic neříkal."

„Víš, to má co dělat s tím, jak jsem se s ní seznámil," odpověděl děda... a jeho tvář se najednou nějak změnila. Takovým úsměvem, vědoucím, trochu smutným, ale teplým, jaký je někdy vidět na tváři Santa Clause v dobrém hereckém podání hollywoodské produkce.

Slovy jsem ani nemusel dědu pobízet, otazníky v mé tváři byly zřejdostatečné.

Seznámil jsem se s tvoji babičkou před takovou podobnou kavárnou, víš?

Byla zima, taková ta lezavá a ona čekala právě před tou kavárničkou na autobus, který nejel a nejel, zřejmě pro ten déštˇ namrzající na silnici. Kdoví kde asi zůstal tenkrát viset. A ona, v tom slabém zimníčku a s červenými tvářemi mrazem vypadala.. no, tak, že prostě žádný gentleman ji nemohl nenabídnout nějak pomoc. Prostě, víš, my tenkrát ještě také věřili na lásku na první pohled. Takovou tu.. no, dneska jsou holt jiné časy," vzdychl si děda a mávl rukou

„A tak, ty jsi ji pozval na kávu, že," domýšlel jsem..

„Jo, pozval... a to byl ale ten průšvih, právě. Jen jsem ji to pozvání trochu popleteně přednesl, uvědomil jsem si, že v kapse nemám ani haléř... a v peněžence také nic.

To víš, jak jsem byl trochu rozpačitý už z té odvahy ji oslovit, tohleto mi dodalo. Ale nedalo se nic dělat, z pozvání jsem se nějak vyvléct musel a tak jsem jí to nakonec vysvětlil.

A víš, že ona to vlastně vzala jako moje plus? Že na mně zřejmě udělala takový dojem, na ten první pohled, že jsem ani nestačil domyslet důsledky toho pozvání. A to víš, to už pak slovo dalo slovo, nebo jak vy tedˇ říkáte - hodili jsme řeč... a vidíš, do té kavárničky jsme pak chodili spolu víc než třicet let."

A ten jeho úsměv nějak ještě více oteplil tu kavárničku a mě začaly svědit oči

Chviličku jsme pak oba nějak nešikovně upíjeli toho chladnoucího turka.

Ale co to má tedy dělat s těmi drobnými ? Vždytˇ přece, kdybys třeba ty peníze u sebe měl, takhle to ani nemuselo dopadnout. A třeba by s tebou ani nešla…"

„Jsi chytrý kluk," povídal děda... „a vidíš, mám je... a stejně už jsem víc jak deset let nikde s jinou ani na tom kafi nebyl."

 

Pak jsme šli domů, každý jinam. A já po cestě koupil manželce po dlouhé době kytku...



Poznámky k tomuto příspěvku
Lian (Občasný) - 23.5.2003 >  Jo. Prostě jo. Do časopisu.
Body: 5
<reagovat 
čtenář Jára - 23.5.2003 > Skvěle napsané, moc dobře se to četlo!
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 23.5.2003 > Takové miloučké je to :-))
<reagovat 
Dawinea (Občasný) - 23.5.2003 > Nádherné. Až mi přešel takový ten mráz po těle - vážně překrásné....
Body: 5
<reagovat 
Vivaldina (Občasný) - 23.5.2003 >

Ten dědeček je báječnej...


Body: 5
<reagovat 
Gerhard (Občasný) - 23.5.2003 > Opravdu dobrý!!!
Body: 5
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 23.5.2003 >

Pěkný životní příběh, ale vcelku jen hollywoodský cajdák se sladkým koncem. A že je dobře napsaný, si nemyslím. Bohatě by se obešel bez klišé (čistokrevné klišé: otazník ve tváři, poněkud klišovitě na mne působí i některé jiné věty, např. úvodní.)

 

Trojitý zápor v dědečkově výpovědi (žádný gentleman nemohl nenabídnout) je velmi neobratný, také spojení "nabídnout nějak pomoc" je jazykově nevhodné. Ve větě "pytlovité kalhoty dělaly pytlovitější plné kapsy" není na první přečtení jasné, co vlastně chceš říct (způsobů chápání té věty je hned několik).

 

Pozor na spojení "takový ten", "taková ta", opakuje se příliš často. Rovněž slovo "nějak" (proč píšeš "nějak"? Napiš jak!).

 

Řekl bych: Velmi dospělý příběh, napsaný trochu nedospělou rukou. Mladému autorovi bych za to dal jedničku, staršímu trojku, takže...


Body: 3
<reagovat 
P.i.k.o (Občasný) - 23.5.2003 >

lyricky cajdacek...ale libil..:o)


<reagovat 
AliciA (Občasný) - 23.5.2003 > Souhlas s Okinem ... je to roztomilé, takové "americké". Občas je tam nějaké to slohové škobrtnutí ... k těm již jmenovaným přidávám:

Věta:„Ale babička je už více jak deset let přece mrtvá," ... mi přijde trošku kostrbatá, slovo "přece" by mělo být víc na začátku. Tím slovem se divíš a je zvláštní divit se až na konci věty.

Pak mě zarazilo to "svědění očí" ... když mě něco svědí, mám chuť se poškrábat. To slovo tam vyloženě nepatří.

Na druhou stranu mi ten článeček navodil takovou příjemnou sentimentální náladu.
Body: 3
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 23.5.2003 > Hm. hezké. Nemám co dodat.
Body: 5
<reagovat 
stefan (Občasný) - 23.5.2003 > dekuji vsem za cteni. Prijemne me prekvapilo mnozstvi ohlasu, a jsem rad ze se vetsine libi..
Pokud jde o trochu hlubsi kritiku jsem za ni vdecen. jen si troufnu snad neco k ni take..-)
1. Plny souhlas s tim, ze se muze jevit jako lyricko-hollywoodsky cajdacek. I kdyz nebyl s tim umyslem psan.(
2.Okino/
vetsinou souhlas s kritikou..ta klisovitost je zrejme zpusobena tim, ze cesky prakticky nectu bezne literaturu uz par desetileti, takze, to co se v ni asi tak casto objevuje, proste tim, ze to nectu.. nevnimam uz jako klise. I kdyz, co je na prvni, uvodni vete klisoviteho opravdu nevim.
Trojity zapor.. a podobne v prime reci, mohou prece i charakterisovat zpusob vyjadrovani dedecka.Treba tak mluvil..)
Co a proc je jazykove nevhodne "nejak pomoc" ? ze bych uz ztratil natolik kontakt s jazykem? Rad bych se poucil..
Pokud kapsy pytlovitych kalhot napln93 jeste tezkymi drovnymi, stavaji se tou vahou jeste pytlovitejsi.. Alespon ja to tak vidim.. jiny vyznam ani skryty to nemelo..(
AliciA/
Asi podobne vysvetleni, jako nahore..treba se divim rad az na konec vety.. a to prece mozna by mohlo zduraznit to "mrtva"..?)
Pokud jde o svedeni, mne OPRAVDU oci nekdy svedi.. a mam si je chut, kdyz ne podrbat, tedy mnout?? To ti vazne pripada nevhodne.. "svedeni oci"???
Jinak samozrejme, jeste jednou dik za pozorne precteni..


<reagovat 
 AliciA (Občasný) - 23.5.2003 > stefan> No mě ta věta prostě přijde divná. Přečetla jsem si jí teď asi třikrát za sebou nahlas a ani mi to nejde pořádně vyslovit. Prostě takhle to (podle mě) člověk neřekne.
Pokud jsem to správně pochopila, tomu človíčkovi vyhrkly slzy nebo něcdo v tom smyslu, zkrátka dědečkova slova ho dojala. Nedovedu si představit, že se v tu chvíli na oku podrbe. Ale asi je to jen můj osobní dojem ... není to přirozený.
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 23.5.2003 >

Tři poznámečky.

 

Ano, můžeš použít prvek jako charakterizaci vyjadřování (trojitý zápor), ale nemůžeš se na to vymluvit, pokud to tam máš jednou. Navíc si nemyslím, že by bylo potřeba někoho charakterizovat takto (myslím) neobratně, ale to už je čistě autorova věc. Spíš bych chápal, že dědeček často používal "takový ten", "taková ta", ale pak mi vadí tohle spojení jednou v doprovodném textu, v té chvíli se ona charakterizace vytrácí (ještě by se i to dalo omluvit jinou konstrukcí, poněkud složitější, ale dalo).

 

Ve větě s pytlovýma kalhotama nešlo o jiný význam jako podtext, ale o jiný význam gramatický. V té větě není vůbec jasné, co je podmět a co je předmět. Pytlovité kalhoty způsobily, že byly kapsy pytlovitější ? Nebo pytlovitější kapsy způsobily, že byly kalhoty pytlovité ? A když už jsem u té věty, vhodnější než slovosled plné kapsy peněz by byl slovosled kapsy plné peněz.

 

A pokud jde o "nějak pomoc", pokud jsi myslel "nějak pomoct", tak nemám další námitky

 

Na první větě mi přijde klišovité ne to, z jakých slov je napsaná, ale jak otevírá celou povídku. Trochu mi připomíná pohádkové: Bylo nebylo.

 

V souvislosti s klišovitostí mi naopak přijde velmi objevné "svědění očí".


<reagovat 
stefan (Občasný) - 23.5.2003 > OK.. beru-))ale ono to vazne "Bylo, nebylo".-))
A oci me svedi casto, nemohu si pomoci.-))
<reagovat 
Čtenář - 23.5.2003 >
Body: 3
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 26.5.2003 > ... no, je to sice trochu jednodušší sladáček, ale budiž, mně se to líbí a protože jsem dneska už dvojku dala větším hrůzám, máš tu 1 s puntíkem
Body: 5
<reagovat 
stefan (Občasný) - 26.5.2003 > mas pravdu s tim sladackem..-)ale nakonec, proc ne.. jako vyrovnani na nektere ty preakcnene..-)) dik za cteni a blahovuli. priste bude tedy neco z realnejsiho zivota..-)
<reagovat 
yossarian (Občasný) - 12.6.2003 > líbí
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3 4 6 7 8 9 11 12 13
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter