Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí Takový všední obyčejný den.. z kolekce povidky
Autor: stefan (Občasný) - publikováno 30.6.2003 (02:14:50)
další>

Takový všední obyčejný den….

 

Někdy se ráno probudíš a hned jak otevřeš oči, máš pocit, nebo spíš jistotu, že je něco špatně. A nebo ne jen něco, ale všechno. Je červenec, kdy má slunce pálit jak o Zlatou přilbu, jak říkal můj přítel , ale ono je zamračeno na čtrnáct dní. Manželka na tvůj pozdrav, který je mimochodem ani ne jen na půl úst, odpoví jen přiměřeně tou druhou její půlkou, pes, který jindy už čeká u dveří a radostně pofrkává v očekávání ranni procházky, otevře stěží jedno oko a to ještě provokativne ukřivděně..., prostě všechno je nějak šejdrem. Včetně toho patia, na které jsi byl jestě včera tak pyšný, že jsi plánoval patio warming pro sousedy, aby ses jím pochlubil. I čerstvě posekaný trávnik neklamně ukazuje, že jsi měl přece jenom koupit to dražší travní semeno, které by dalo trávě úplně jiný, lepší vzhled, ne to levné, jehož tráva připomíná trávníky před Národními výbory ve staré vlasti. A bursovní zprávy ti tu náladu dotvrdí poklesem těch akcií, které jsi měl za tutové, a ony jsou deset procent zase dole. A nové vraždy na Blízkém i dalekém východě a noví uprchlíci a staré problémy v nových vydáních. Prostě dnešní den vypadá, že jen přispěje ke zkrácení celého toho mizerného života o 24 hodin…

S tímto vědomím se potuluješ červencovým ránem, které není vůbec červencové, svým zarostlým yardem s křovinami, které sis dal za úkol odkřovit už vloni, a divíš se, že to ptákům vůbec stojí za to, otevřít zobák k něčemu jinému než k zívnutí.

A pak najednou, právě když klopýtneš o poloshnilou větev a nabíráš pracně zpátky balanc, vidíš, že jsi málem upadl do rodinky cihlově červených křemenáčů. A zároveň si všimneš, že jsi svým příchodem vyplašil veverku, která teď na tebe pokřikuje právě z toho stromu, který jsi chtěl, jako polosoušku, porazit a který se nějakým způsobem zmátořil a je letos krásně zelený. A jak už se díváš nahoru do jeho koruny, vidíš také, že ty mraky, které vypadaly tak na čtrnáct dnů, nejsou možná ani na týden, a že při troše štěstí a větru můžeš ještě i tohle léto vidět sluníčko.

A zrovna v tuhle chvíli na tebe také zavolá čerstvě vysprchovaná manželka na celý vyčištěný chrup, že snidaně je na stole. A tak tě také napadne, že ty ryby před týdnem nebraly právě proto, že toho sluníčka bylo asi až moc, a že bys to mohl odpoledne zkusit a že taková čerstvá ryba je dobrým důvodem k rožně třeba i na tom šejdrovém patiu, a že bys konečně mohl na kytaře nahradit to prasklé déčko, a že...

A tak zavřeš ty televizní hrůzy a uvědomíš si, že holt na ten východ kvůli tomu, abys tam něco vylepšil, asi nepojedeš. Ale možná, když začneš dělat něco s tím trávníkem, patiem a křovisky...

Tak si k té čerstvé snídani ještě pustíš i Matouška jodlujícího do kroku ovečkám na příkré stráni a začneš přemýšlet, jestli by se o takové změně stavu věcí obecných snad nemělo něco napsat. A když to píšeš, uvědomíš si, že přece něco takového, jenže daleko lépe, už napsal před tebou J.K. Jerome, K. Čapek a určitě i jiní, ale zároveň že tomu šuplíku to bude asi nakonec jedno...

Hlavně, že ten den nebude přeci jen takový bubák, jak říka malý Dennis, s kanadským accentem…



Poznámky k tomuto příspěvku
Lian (Občasný) - 30.6.2003 > Nevím, nějak mě to nebavilo.....
<reagovat 
noa (Občasný) - 30.6.2003 > příjemné, i když ti čapci to asi vyfikli líp :-) přemýšlím o anglismech, jestli by mi měly vadit, a myslím, že se mi spíš líbí
<reagovat 
stefan (Občasný) - 30.6.2003 > mrzi mi, ze jsi se s tim zdrzovala.( vim, je trotrocu obehrana nota.))a stara.)
<reagovat 
stefan (Občasný) - 30.6.2003 > mrzi mi, ze jsi se s tim zdrzovala.( vim, je trotrocu obehrana nota.))a stara.)
<reagovat 
Lian (Občasný) - 30.6.2003 > To jo, ale stejnak, četla jsem tu i mnohem, mnohem horší
<reagovat 
punčový řez (Občasný) - 30.6.2003 > Je to docela fajn, fakt je, že je to trochu obehraný, ale proč ne...no tak u mě to je za 2, za to, že mě to příjemně naladilo při odchodu z práce :-)
Body: 3
<reagovat 
eolus (Občasný) - 30.6.2003 > Nic proti, ale trochu mi to připomíná lehkou depku a pak euforii. ... Je to o povzbuzení, pokud jsem to správně pochopil. Někdy to holt stojí za prt. Možná kdyby se to rozepsalo ...
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 30.6.2003 > Jojo, s předěláváním světa bychom měli začít u sebe... ;o))
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 1.7.2003 > mozna kdyby myslenka nebyla tak primocare podana ctenari, kdyz uz je teda tak ohrana...ale je to vazne prijemny a zapusobilo to na me asi jako na Kelly a to je asi dobre...:)
Body: 3
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 3.7.2003 > Asi nemám na literaturu tak vysoké nároky jako ti, kdo to okomentovali přede mnou.
Potěšilo mě to a pobavilo. Dýchá to příjemnou pohodou. Možná bych někde lehce poopravla stavbu věty, ale to jen proto, že jsem starý šťoural.
Silně mi to připomělo Nepila a jeho Dobrá a ještě lepší jitra. Což není obvinění z plagiátorství, ale velká poklona.
Kéž by všechny naše dny byly alespoň takové.
Body: 5
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 3.7.2003 > P.S. Technický dotaz. Proč to máš v rubrice fejetony, když je to v kolekci povídky?
Právě se sem totíž pokouším něco vložit a vůbec nevím kam s tím.
No co, snad mi to totemáci odpustí.
<reagovat 
stefan (Občasný) - 4.7.2003 > dik za cteni.. ty take ctes i toto??_) Rad se pozdeji podivam na to co tam davas..a proc to je tam, kde to je.. sam uz nevim..-) Rad ze se libilo a doufam ze jeste nejake takove dny budou..-)
hezky weekend.
<reagovat 
MZF (Občasný) - 6.7.2003 > Líbí se mi, jak přejdeš příjemně z pesimismu do optimismu.

- především na začátku je text strašně zhuštěný. Mnoho událostí, které jsou popsány v jedné větě a mnohokrát na sebe nijak nenavazují, navozují pocit strojenosti a nucenosti textu.
- "A tak zavřeš ty televizní hrůzy..." - proč to tady je? Mám na mysli jmenování televize. Nijak s ničím předtím nesouvisí a v televizi nejsou jen hrůzy - pokud už bys ji tam chtěl nechat (což bych já rozhodně nedělal), tak bych se odkázal na zpravodajstí TV Nova např.
- pletení psaní Čapka a spol. do textu mi je proti kůži

Celkově mi to přijde, že jsi to napsal hodně na rychlo a nijak si to po sobě neupravoval.
Bohužel jsem se ani jednou nezasmál ba ani neusmál. Jenom při tom přechodu do optimismu - ten na mne působí opravdu mile. Ale z toho neuvaříš fejeton.
Body: 2
<reagovat 
stefan (Občasný) - 7.7.2003 > Jsem rad, zes cetl tak pozorne, i kdyz ti to asi nic moc nerika.-) Jsme zrejme naladeni na jine strune. Ohledne te zhustenosti na zacatku, proc by mely ty veci na sebe navazovat?? Proste jsou vnimany jednotlive, tak jak jsou.. kdyz se kouknes treba dolu na mravence a hned nato nahoru na mraky, nenavazuji na sebe taky-))
A co do te TV.. preci na zacatku o ni bylo..-) ale to jsi asi nepochopil.-( Pokud jde o Novu, o te toho rozhodne zrejme vis vice nez ja..-)
A jestli ti jde Capek proti srsti, s tim holt nic nenadelam..vubec mi ale neni jasne proc.. Ja se k nemu preci neprirovnavam, naopak. Ze ses ani neopousmal me mrzi, ale alespon, ze jsem zapusobil mile necim.Pokud jde o vareni, to si treba tedy priste necham poradit, ..-).. Nemas nejakou tu svoji "kucharku" k disposici??_)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 6 7 (8) 9 11 12 13
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter