Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Hudba
 > Hudba
 > Profily
 > Recenze
 > Zajímavosti
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí v kolekci Hudební reflektáž (MCH Band, Milan Knížák, Mňága a Žďorp, Emir Kusturica & No Smoking Orchestra, Obří broskev, Psí vojáci, Švehlík & Marno Union, Dg. 307, Špinavý nádobí, J. E. Frič & Čvachtavý lachtan, Už jsme doma) z kolekce Články, recenze a kritiky
Autor: Petr Vaněk (Občasný) - publikováno 10.9.2003 (00:26:46), v časopise 25.9.2003
další v kolekci>

(napsáno v květnu 2003, publikováno na Písmáku, ponechávám bez výrazných změn)

 

 

V dubnu Black Point vydal živák MCH Bandu, který se konal u příležitosti oslavy 20. výročí kapely. Na dvou kompaktních discích jsou zaznamenány téměř všechny pecky, které se “praotci” alternativní scény Mikoláši Chadimovi podařilo složit. Jestliže jsem po poslední studiové desce Tagesnotizen kvůli její přílišné sevřenosti nevěděl, kam by mohla Chadimova směřovat, na koncertu se díky nápaditým aranžím jednotlivých skladeb překvapivě otevírají nová východiska. Bez zajímavosti není, že na albu vedle jiných hostoval Bříza (Vladimír Línek), který s MCH Bandem v minulosti hrál.

 

Ze "stáje" Anne Records se vylouply populární písně Milana Knížáka Navrhuju krysy. Za vokálního přispění Věry Špinarové Knížák své šlágry rozehrává na temnější strunu, hudební a textová originalita se potkává s kýčem. V distribuci se rovněž ocitlo CD skupiny Aktual (patrně nejznámější Knížákův projekt z 60. let), jež ovlivnila českou hudební avantgardu let 70.

 

U stejné značky vyšlo posmrtně album přímého předchůdce valmezké Mňágy a Žďorp. Slepé střevo, tak se kapela jmenovala, na nahrávce Nečum a tleskej! nabízí poněkud mladistvě úletovou verzi své známější tváře.

 

Na závěr kompletu filmů Emira Kusturici odvysílala Česká televize dokument o kapele No Smoking Orchestra, kterou tento “jugoslávský” režisér vede. Vydané album Unza Unza Time v sobě mísí prvky balkánské hudby, rock and rollu, ale také jazzu. Škoda jen, že většina textů je nazpívána anglicky.

 

Obří broskev, v níž na kytaru hraje a zpívá Písmák KennyG, působí svěže a pravda - i vcelku ambiciózně. Samovydané a videoklipem doprovozené minialbum Přichází po špičkách hudbu Obří Broskve prezentuje jako zvukově vyhraněnou a příjemě melancholickou. Jen ty texty...

 

Co se týče Psích vojáků, zdálo se, že už nemohou ničím příjemně překvapit - zejména po poslední desce U sousedů vyje pes. Poté, co se mi dostaly do rukou nově sestavené živáky Live I. & II., jsem musel situaci přehodnotit. Nahrávky z roku 1993 za pozornost stojí.

 

Z archivních desek vydaných až po revoluci (konkrétně v minulém roce) vyčnívá zajímavé dvojalbum Švehlíka & Marno Union (jedná se o personálně identickou kapelu, která se po ocitnutí na prohibičním Trojanově seznamu přejmenovala). Rockově hutnější Studio 1982 i odlehčenější Studio Marno (1984) se pojí s minimalistickými principy, struktura skladeb je postavena na motivickém rozvíjení. Švehlíku (a Marnu Union) se zejména v intrumnetálních pasážích dostává pocty kapely evropského formátu, kterou lze s dávkou nebojácnosti vychutnat i po dvaceti letech, aniž by jejich hudba výrazně zestárla.

 

Lehce nadprůměrný koncert Dg. 307 na Deltě (24. 4. 2003) potvrdil dojem z poslední desky Šepoty a výkřiky. Z Dégéček se stal příjemně hrající komorní orchestr Pavla Zajíčka.

 

U živých vystoupení a klasického českého undergroundu ještě zůstaneme. Koncert Špinavýho nádobí z letošního Milkovického festivalu se i s nastaveným zrcadlem v podobě domácího videa neobyčejně vyvedl. Nahrávka srší atmosférou pulzujícího mejdanu. To samé platí o následující poemě S kým skončila noc, kterou Jaroslav Erik Frič předvedl s doprovodem kapely Čvachtavý lachtan. Velmi zdařilá srdeční záležitost.

 

Závěr patří spekulaci. Alternativně pankoví Už jsme doma se vydali na turné do Ameriky: nechť započne jejich období slávy, tvůrčí kariéra však zřejmě uvadne. Vysvětlení? Po předposledním albu Pohádky ze Zapotřebí, které opět složil převážně leader Miroslav Wanek, už potenciál kapely slábl, poslední řadové album však oživil tvůrčí injekcí saxofonista Jindřich Dolanský (který potom, jak známo, kapelu opustil). S novým albem Rybí tuk zřejmě dojde k mletí a rozemletí. Uvidíme.



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 10.9.2003 > jo, stíháš toho dost, což je velice velmi pěkné, ba až působivé...
Body: 5
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 10.9.2003 > Dík za shrnutí - leccos si pouštím málem denně!
Body: 5
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 10.9.2003 > No, nikdy jsem androš nebyl, takže znám a rád mám hlavě Kusturicu - a ty angl. texty mi přijdou docela dobrý, viz. Unza Unza nebo Devil in the Business Class. Klidně sem hoď nejaký podrobnější povídání, Kajman (a já taky) budem rádi.
<reagovat 
ms_ (Občasný) - 10.9.2003 > Alternativne punkovi Uz jsme doma... no nevim, je legracni vymyslet tyhle mezizanry (sam to obcas delam), ale zrovna u Uz jsme doma by tech meziskatulek melo byt uvedeno vic. Podle me.
<reagovat 
AdaMM (Občasný) - 11.9.2003 > hm. méně znamená více, řekl bych. co takhle udělat z každého odstavečku článek? to by pak mohlo mít smysl... jinak zajímavý výběr.
Body: 2
<reagovat 
Petr Vaněk (Občasný) - 11.9.2003 > mně přijde hlavní, že alespoň tak dám na ty desky avíza... když už nic. podle mě jsou zajímavé a navíc méně známé...
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 12.9.2003 > Jo, já to chápu, já už bych také dal do kupy tak maximálně podobné noticky, resp. avíza, je to lepší než to mrtvo, které tady už asi rok, dva (a předtím taky) vládne. Jeden čas jsem se tady snažil psát recenze (viz historie rubriky), ale už není čas a síla a připojení. Takže dík za tohle, ač v téhle oblasti české alternativy se zrovna moc neorientuji, maximálně tak ti Psí vojáci, já spíš ta zahraniční alternativa .
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 31.3.2004 > ahoj prohlížel jsem si rubriku a narazil na Dg307 potěšilo m,ě to že se tad obějevila tahle kapela
Jsem nynější bubeník Dg307 , takže mě to prostě potěšilo i relativně kladné hodnocení koncertu .. dikes
<reagovat 
čtenář jklV3wR8cV - 15.9.2006 > jWW1vvlZsB3 ttEdUHFqB4 9Hp5jSLWUAqr
<reagovat 
čtenář csnDhyUV9N - 15.9.2006 > WY6CYRMtzxcqx wb5c7vRDYq295 eVMnhnmfZnEdO
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
4 (5) 6 8 9 10 11
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter