Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Chtěl by jsem napsat píseň, co by se líbila každýmu z kolekce Nepíšu poezii
Autor: DeadKennedys (Občasný) - publikováno 12.1.2004 (19:24:45)
další ve sbírce>

Chtěl by jsem napsat píseň, co by se líbila každýmu

 

Chtěl by jsem napsat

 

píseň

 

co by se líbila

 

každýmu

 

neranit cynismem

nezesměšnit

sebe sama

zastydlou pubertou

 

Namísto toho

 

ejakuluju

 

do tváře nejlepšího

 

přítele

 

naštěstí existuje

leda v paralelní dimenzi



Poznámky k tomuto příspěvku
g morr (Občasný) - 12.1.2004 > Jenom jestli na vstup do paralelní dimenze nestačí půl litru rumu pro každého.
Heh.

Et rozmysli... spisovně je chtěl bych. Někdy se (v Čechách a ne celejch) řiká [bysem]... ale by jsem je podivnej patvar. Ten smrdí. Jako že chceš bejt vzornej, tak pácháš kokotiny... ale jestlis to probůh tak myslel, tak sorry. Nakonec by to ladilo k tomu vzornému chlapci, kterej se líbí všem.
<reagovat 
Ripper (Občasný) - 12.1.2004 > Hmmmmm...
Body: 5
<reagovat 
průser mračen (Občasný) - 12.1.2004 > Ta by se mi nelíbila
Body: 5
<reagovat 
afro (Občasný) - 13.1.2004 > To by jsem fakt praští do očí...
<reagovat 
 afro (Občasný) - 13.1.2004 > afro> No, po reakci g morr tyhle kecičky opravdu působí legračně...
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 12.1.2004 >

g morr : A jé je ... já myslel, že "by jsem" je spisovný patvaru patvaru "bysem" - já fakt říkám "by jsem" - a to naprosto zřetelně. Českej jazyk asi spěje do ....

 

průser_mračen : když jsem si to teď po sobě přečet - tak mě taky ne.


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 13.1.2004 > DeadKennedys> kurva, nějak grafomaniakuju. to bylo naposled, slibuju.

sloveso být disponuje dvojím slovním základem:

by-, bý- ten je v neurčitym tvaru, v minulém přechodníku (by-v(-ši/-še), minulém příčestí (byl(-a/-o/-i/-y)).

js- tvary přítomnýho času (js-em/-i/-me,-te,-ou) a přítomnej přechodník (js-a/-ouc/-ouce).

by(-ch/-s/-chom/-ste) jsou od původu tvary slovesa být, ovšem se stejným slovním základem jako infinitiv minulýho příčestí. -ch/-s/-chom/-ste tu plní funkci osobních koncovek.

takovýma osobníma koncovkama mohlo bejt vybavený kterýkoli (za tohle bych měl dostat přes držku) sloveso, já dělá-ch, ty dělá-chom, on děla-0 kde je stejný hovno jako v on by-0. nulová koncovka, řikáme, abyzme neměli prázdnou kolonku. byly to tvary jednoduchého minulého času. dneska máme jenom minulej čas složenej: dělal jsem, dělal jsi –

!tady bacha! jsem, jsi jsou v tomhle minulým čase z jediného důvodu: jejich osobní koncovky říkaj: (já) jsem ten, co dělal, (ty) jsi dělal. ty tvary být, řekněme, že jsou "pomocný". nesou jenom gramatickej význam, že šlo o "dělání" je furt jasný z tý druhý půlky, z "dělal".

v obdobný funkci ustrnul i ten pozůstatek jednoduchýho minulýho času: dělal bych, dělal bys: aniž bych to musel vyjadřovat zájmenem je jasný, že já - bych to dělal (kurva, jak já bych to dělal!) ty - bys to dělal atd. a ještě to vokazuje, že je to ten podmiňovací že ano způsob, poněvadž to nejni vidět z toho dělal, to přece může bejt i v dělal jsem... ale zas: bych má jenom funkci gramatickou "dělání" rozpoznám v tom slovese skrze "dělal" nikoli díky "bych" –

nu a by jsem, by jste řiká todle: kamarádi, dávno jsme zapomněli, co to bejvávalo nějaký bych a podobný koniny, jak bysme si to taky mohli pamatovat, když nic podobnýho už pěknejch pár set let neni.

pak ale seš postavenej před papír: a piš. a spisovně. před pána, od kterýho je potřeba si držet odstup, kráva nějakej, husy si s nim nepás – takže korektně s nim, chladně, ať se drží dál a moc na tebe nedejchá. nebo prsotě potřebuješ zapůsobit. první návštěva u rodičů snoubenky, seš v kravatce... takže spisovně again.

sme a ste se promění na jste, i když to tak běžně neděláte, ale v škole to do tebe učili. jde o snoubenku nebo třeba i o poprskání xichtu.

a u byste promptně pan mozek vytváří analogii: jste – by jste. lepší vysvětlení nemáte. člověk sáhne po tom, co je nejblíž. dělal byste. kde ještě bejvá dělal? dělal jste

od jste - by jste se analogie šíří dál. bys na bysi, by jsi, tam to bylo snadný, zní to skoro stejně. bychom ještě trochu vzdoruje. ale to je fšechno prd proti brutálnímu by jsem, který už taky zaútočilo na pěknejch pár místech.

a už je to dlouhý... ale je to zhruba vono. taková vánočka. propletená. tam a zpátky.
těm novotvarům říkáme hyperkorektní tvary. někdy se docela dobře prosazujou. a třeba se časem prosadí úplně. netěšilo by mě.

trochu jsem to zjednodušoval, abych se do toho nezamotal a aby se to vůbec dalo sledovat. a stejně o obojím pochybuju –

ech, ale pocvičil jsem se :)
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 13.1.2004 > DeadKennedys> ježíši, strašně rád zabíjím lidi s takovou gramatickou neznalostí, proboha... a to píšeš docela dobré věci...no asi budeš z našeho slavného a velebného hlavního města
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 13.1.2004 > Emmet_RAY> :)) neser se do prahy. a nepřisuzuj jenom jí něco, co funguje na území podstatně širšim, v sumě lidí o hodně větší.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 13.1.2004 > Emmet_RAY> Mno, tos myslím úplně vedle (pozor, nejsem Pražák), obecná čeština je dosti obecně rozšířená, jak píše g_morr, a má dost velký přesahy i na Moravu.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 13.1.2004 > g morr> Konečně někdo, kdo vypadá trochu jako bohemista:-) Zpočátku jsem ani nevěřil, že by ses moh vytasit s aoristem, neb je to na totem nebezpečná věc, začínat s tak nesrozumitelnou teorií, ale je vidět, že odvaha ti neschází;-) Já to přístě rozvedu přes staroslověnštinu k IE základu, bude sranda, akorát s fontem to nebude grač6ka:-)
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 13.1.2004 > Lei> ani já tomu nevěřil. a pro jistotu jsem se snažil takový slovo nepoužít –
ale podívám se do knih, jestli se dá odněkáď vytáhnout něco stručnějšího a přehlednějšího –
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 13.1.2004 > g morr> Já bych to zbytečně nezjednodušoval:-) Né, fakt, tohle je dobrý. Ty s tou češtinou máš něco profesně společnýho?
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 13.1.2004 > ta pointa je docela dobrá :o)
<reagovat 
nin-ex (Občasný) - 13.1.2004 > proč si to by jsem proboha neopravíš, když už ti to řekli?
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 14.1.2004 > nin-ex> já bych se neukvapoval.
vždyť my tady řešíme, jak ten text napsat správně nespisovně :)))

napsat něco správně spisovně zvládne se dvěma třema příručkama a trochou času úplně každej... :) ale jaký pravidla má psanej nespisovnej jazyk? a smí vůbec nějaký mít?

to celý je sice demagogie... ale něco na tom bude ;)
<reagovat 
 nin-ex (Občasný) - 14.1.2004 > g morr> 

podle mých pravidel nespisovnýho jazyka je nutný, aby psanej projev kopíroval mluvenej, tzn. aby to bylo přirozeně nespisovný, tzn. když budu psát přímou řeč nějaký blbky, plácnu tam bysem... by jsem je ale hybrid a jestli to tak někdo vážně vyslovuje, aby bylo znělý to j, tak tipuju, že je jedinej z tisíce, nejmíň...


<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 17.1.2004 > nin-ex : Jak kdy, rikam i "bysem" , ale v nekterejch pripadech jako tenhle "by jsem". Urcite jako jeden z miliardy :o)
<reagovat 
tkadlec (Občasný) - 28.8.2004 > nol
Body: 5
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 29.8.2004 > tkadlec : známka za pravopis ?
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 (5) 6 7 8 9 10 11 13 17
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter