Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Noční hlídka
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 24.10.2005 (11:43:14)

rozšířená verze článku, vydaného v časopise Naše rodina

 

 

   Armády světla a armády tmy spolu dlouho tvrdě bojovaly. Nikdo však nevítězil, přibývalo pouze padlých. Až vůdce světlých pochopil, že obě armády jsou stejně silné, a boj může skončit jen tehdy, pokud budou všichni mrtví. Proto uzavřel s vůdcem temných dohodu: světlí budou vládnout ve dne a temní v noci. Nad dodržováním dohodnutých pravidel budou vždy bdít hlídky druhé strany. Tak tomu bude až do chvíle, kdy se narodí ten, jehož rozhodnutí rovnováhu naruší.

  Toto rozdělení sil platí i v současné Moskvě. Z nijak významného človíčka Antona se tu právě stává agent světlých, jeden z těch, kdo mají dohlížet na dodržování řádu. A všechny příznaky ukazují, že klíčová doba přichází…

  Ruský film režiséra Timura Bekmambetova je na hony vzdálen někdejším socialistickým agitkám, které jsme si zvykli spojovat s kinematografií této země. Jedná se o dynamickou, akční podívanou, inspirovanou tím nejlepším,  co vzniklo v tomto žánru v minulých letech v USA,  propojenou s ruskými reáliemi a historií, a nepostrádající hlubší myšlenkové zázemí. Toto originální spojení pak mělo za následek velký a nikterak překvapivý mezinárodní úspěch.

  Motiv vyvoleného a zásadního rozhodnutí mezi příklonem k temné či světlé straně, stejně jako využívání počítačových vymožeností v tomto boji jsou neomylně inspirovány Matrixem, upírské téma, spojené s temnou stranou, ale přesahující i do druhé, vychází z inspirace Bladem.  Na druhou stranu například motiv „prokleté panny,“ která přivolá na město ničivý vír, pochází ze starých byzantských legend.

  Po myšlenkové stránce je děj příjemně nejednoznačný:  přes veškerou konkrétní příslušnost postav k temné či světlé straně jsou hranice rozostřeny, příběh mnohokrát (a nikoli školometsky) ukazuje, že ničí pohnutky nemusí být takové, jaké se zdají být. Dívka, která se stane upírem z lásky, prokáže daleko větší schopnost oběti než mnozí světlí, a samotný agent Anton v sobě nosí velkou vinu, která nakonec ohrozí zásadní rozhodnutí vyvoleného. Řada věcí zůstává úmyslně nedovysvětlena, naznačena, ukazuje k hlubšímu, složitějšímu pozadí věcí, otevírá otázky, na které není vždy odpovězeno.

 Této myšlenkové nejednoznačnosti příběhu odpovídá i složitější stavba charakterů: nijak prvoplánové, hlubší herectví tu předvádějí Konstantin Chabenskij jako agent Anton, Marija Porošinová coby „prokletá panna,“a zcela nepřehlédnutelný je Dmitrij Martynov v roli dvanáctiletého chlapce s klíčovou úlohou v ději.

  Samostatnou kapitolou je pak virtuózně zvládnuté umění kamery a střihu, které značně přispívá k tomu, že divák ani na chvíli neztrácí pozornost.

  Některé motivy - havárie elektrárny, která vyřadí z provozu celou Moskvu, hrozící havárie letadla, jež ztratí spojení s centrálou - jsou možná až příliš okatě vypůjčeny z katastrofických filmů a nejsou pro průběh děje nijak zvlášť potřebné; ve srovnání s jinak celistvým hlavním příběhem se však jedná o detaily.

  Noční hlídka má být první částí trilogie, jejíž další díly zřejmě odkryjí víc z pozadí příběhu. Už nyní však můžeme říci, že snímek znamená vykročení ruské kinematografie zcela novým, zajímavým směrem.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Šílená svině (Občasný) - 25.10.2005 > Jo, nějakou větu - normální - už najít lze. Ale ještě je tady hodně nepřesností, klišé a trochu i blbostí.
3+
Body: 3
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 25.10.2005 > Můžeš být prosím přesnější - s těmi blbostmi? Takhle mi to moc nepomůže, že. Jinak se ještě chystám prodiskutovat s Tebou ten předchozí článek - až si najdu čas.
<reagovat 
Čtenář - 27.10.2005 > Film jsem neviděl, tak nevím jestli jsou zde blbosti, ale recenze je psaná zajímavě. Nad některými obraty musí člověk chvíli přemýšlet. Např. co to je "vyvolené rozhodnutí" ? Nebo si i rozšířím slovní zásobu o nové výrazy jako třeba "školometsky". Z recenze je zjevné o čem ten film je a je psaná "příjemně nejednoznačně", tak jak i Oplatka ohodnotila ten film. I když nejsem zrovna fanda tohoto žánru, tak mě tento článek docela zlákal vidět ten film. Takže pokračuj Oplatko ve psaní recenzí svým nenapodobitelným stylem!
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 30.10.2005 > čtenář> tak to je dobrý.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 4.11.2005 > Mno, může to bejt zajímavý.Mám z toho pocit tajemna, bude v tom asi taková nějaká vlna, nebo co...
<reagovat 
Adina (Občasný) - 4.11.2005 > A nehodnotím, protože nevím, jestli smyslem napsání recenze je její hodnocení...Recenze na recenzi
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 26.10.2005 > Motiv vyvoleného a zásadního rozhodnutí mezi příklonem k temné či světlé straně, stejně jako využívání počítačových vymožeností v tomto boji jsou neomylně inspirovány Matrixem, upírské téma, spojené s temnou stranou, ale přesahující i do druhé, vychází z inspirace Bladem.
(tahle věta je vyloženě blbost)
Samostatnou kapitolou je pak virtuózně zvládnuté umění kamery a střihu, které značně přispívá k tomu, že divák ani na chvíli neztrácí pozornost.
(tohle je klišé nejklišovitějšího typu)
Této myšlenkové nejednoznačnosti příběhu odpovídá i složitější stavba charakterů: nijak prvoplánové, hlubší herectví tu předvádějí Konstantin Chabenskij jako agent Anton, Marija Porošinová coby „prokletá panna,“a zcela nepřehlédnutelný je Dmitrij Martynov v roli dvanáctiletého chlapce s klíčovou úlohou v ději.
(a tohle je pořádná nepřesnost - složitější stavba charakterů přece není, že napíšeš, jak to hraje nijak prvoplánově)
Jo, a aby jsem ti to vysvětlil ještě s tím časem, tak se to má asi tak: až já si najdu čas, a možná se mi bude chtít, ale tím si ještě nejsem jist, tak ti možná, na něco odpovím. (není to jistě tak, že netrpělivě očekávám, až budeš mít minutku a prodiskutuješ se mnou tvoji reflexi, že?
Měj se!
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 4.11.2005 > Opíječ tchýní> Opíječi až si tu minutku najdeš, smím se s tebou jít opít i když nejsem tvoje tchýně? Třebas jednou ale budu mít dcerku víš a budu ráda když ji vyvedeš z baráku.....:)
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 7.11.2005 > Ahoj Opíječi, tak jsem tady na diskusi.
Proč si myslíš, že by ta věta měla být blbost? Dává smysl jak logicky, tak gramaticky. Je trochu zhuštěná, bylo by dobré to třeba rozložit do více vět, nicméně to je diktována omezenými prostorovými možnostmi tištěného periodika, pro který je ta recenze původně psána. Možná se Ti nelíbí "téma přesahující do druhé strany"? Je pravda, že tohle by se dalo říci lépe, to ano; teď, jak se na to tady dívám, už se mi to taky nelíbí. A mohla jsem mezi to hodit středník, aby se věta trochu předělila.
Pokud jde o hodnocení kamery, tak s tím klišé máš nejspíš pravdu, nicméně si uvědom, že nemáme k dispozici neomezené množství slov, a zvláště při hodnocení technické stránky filmu je ten repertoár poměrně úzký. Zkrátka v novinařině se nějakým těm klišé prostě neubráníš, to můžeš vidět i na recenzích zavedených novinářů.
Složitější stavbou charakterů myslím, že nejsou hrány nijak prvoplánově. Přesně tak. Nemyslím to scenáristicky, to zase (až tak) komplikované nejsou, ale herecky, což je z té věty poznat.
Jinak se chystám vložit sem svoji recenzi na Hrubeše a Mareše, takže si zase můžeš brousit pero, abys mě pořádně potopil.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 7.11.2005 > Oplatka> Milá oplatko, vezmu to tak trochu z rychlíku. Mýlíš se, ve svých reakcích, skoro ve všem. Kromě dvou věcí, které jsi sama napsala. 1. Je pravda, že tohle by se dalo říci lépe, to ano; teď, jak se na to tady dívám, už se mi to taky nelíbí.2.Pokud jde o hodnocení kamery, tak s tím klišé máš nejspíš pravdu.
to ostatní co si napsala je nesamysl. A ten největší nesmysl je v tom, že bych chtěl někoho potápět. Spíš, je to oplatko tak, že reaguji, protože mě to zajímá, a píšu ti svůj názor. Až budeš novinářkou déle, určitě budeš ráda, když kromě velmi "zbytných" hodnocení typu "jsi úžasná" ti někdo napíše, řekne něco věcně, a bez předsudků. Ano, až přidáš další recenzi, možná si ji přečzu a zareaguji. A možná to nebude reakce pozitivní. To je možné. Ostatní vysvětlovat nebudu, a už vůbec si nemíním uvědomovat, že máme omezenou slovní zásobu a tak musí novináři psát v klišé - ještě tak trapných, jakých někdy napíšeš ty. stačí si přeci přečíst i kvalitnější periodika a uvidíš, jako já to vídávám, že jsou publicisté, kteří to umí. Jestli se k nim chceš přiřadit, jak předpokládám, měla bys začít více přemýšlet a méně obhajovat svá dílka. Ta - by měla obstát sama o sobě. jinak ta reakce od čtenáře, a tvoje poznámka, že bys chtěůa aby lidé reagovali na rvé práce jinak - je adekvátní tomu co jsi napsala.
P.S. Nemyslím to zle, naopak dobře, a když to pochopíš, budeš mít o starost méně a navíc, z mé reakce (jako kohokoliv jiného ovšem) se poučit. Rodinu nečtu a asi zatím nebudu - je spoustu zajímavějších časopisů - a jistě jseš v očích oné redakce velká hvězda - u mě nikoliv. Spíš velmi, velmi, velmi začínající... Od toho se odvíjí i mé hodnocení. Oplatko, Ahoj, rád si něco zase přečtu - protože i já, se tím trochu učím. O.T.
<reagovat 
 Čtenář - 7.11.2005 > Opíječ tchýní> tak to je hustý.
<reagovat 
Čtenář - 7.11.2005 > Souhlasím s názorem Adiny, že smyslem recenze není její hodnocení,ale alespoň se ujasnily nejasnosti. To co píšu víše ber jako můj subjektivní dojem. Myslel jsem to kladně, ale že Tě to nepotěšilo je možná taky dobře, protože pýcha předchází pád. Když Tě ale chválí v Naší rodině, tak to s Tebou nemůže jít dolů.
Měj se!
<reagovat 
 Čtenář - 7.11.2005 > čtenář> Tááááák a teď mám depku, protože jsem zde udělal hrubou pravopisnou chybu. Pomóóóóóc!
Teď by ještě mohl někdo napsat recenzi na recenzi recenze. Mě z toho hrábne.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 7.11.2005 > Hergot tak pojdte na toho panaka
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 7.11.2005 > Adina> není problém v Libni,až se nám to bude hodit. Nakonec, bydlím tu...
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 7.11.2005 > Opíječ tchýní>  beru tě za slovo
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 7.11.2005 > Milý čtenáři (alias Aleši), asi jsi to myslel dobře, ale vážně jsi mě nepotěšil. Jestli píšu "příjemně nejednoznačně", tak to opravdu není to, o co usiluju, chci samozřejmě, aby to bylo jasné a každý tomu rozuměl. Zarazilo mě, že hovoříš o "vyvoleném rozhodnutí", takový nesmysl bych přece nikdy nenapsala, to zase opravdu ne. Až pak mi došlo, že se to vztahuje k formulaci "motiv vyvoleného a zásadního rozhodnutí mezi příklonem k temné či světlé straně." Tím "vyvoleným" se přece myslí vyvolený člověk, "ten" vyvolený! Asi jsem tedy měla raději napsat "motiv vyvoleného a jeho zásadního rozhodnutí." Člověka ne vždy napadne, co v tom ten druhý může najít.
Nicméně Tvůj příspěvek mne jenom přesvědčil o tom, že ne každý pochopí, co chci čím vyjádřit. Je ale docela zvláštní, že v tomhle smyslu mě za ta leta ještě nikdo nekritizoval...Že by to se mnou šlo tak dolů? Možná za to může Naše rodina. Všichni mě tam chválí a já pak zpychnu...
Měj se hezky.
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 7.11.2005 > Oplatka> Né hele já to mám taky:o))Já chci taky něco říct a lidi to pochopěj pod úplně jiným emocionálním nábojem. To jsou interrupce na slunci
<reagovat 
 Čtenář - 8.11.2005 > Adina> Nó, to bude tím.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 7.11.2005 > Milý Opíječi, trochu mne mrzí Tvá reakce. Plodná diskuse, ze které má vyjít nějaký závěr, a která člověka přiměje k tomu, aby udělal nějaké změny, se rozhodně nevede slovy "to, co jsi napsala, je nesmysl," a "mýlíš se skoro ve všem." To mi v mé novinářské práci nijak nepomůže. Myslela jsem, že můžeme rozumně diskutovat a přemýšlet o postojích druhého. Já jsem o Tvých názorech přemýšlela (opravdu hodně, tohle by skutečně vytýkáš neprávem), ale Tobě bohužel nestojí za to uvažovat o mých argumentech. Škoda, myslela jsem, že se můžu něco naučit.
Rozhodně nechci, aby mi někdo říkal, jak jsem úžasná, naopak vítám kritiku, protože ta může člověka posunout někam dál. Konstuktivní kritiku, ne výroky člověka, který mé protiargumenty, nad nimiž jsem dost přemýšlela a s nimiž jsem si dala dost práce, setře slovy typu "nesmysl." Taky jsem Ti klidně mohla napsat, že Tvé názory jsou "blbost", a nebavit se o tom dál. Chtěla jsem poctivě diskutovat, něco se dozvědět, a nijak jsem Tě neurážela a nesnižovala, ať mi to bylo jakkoli nepříjemné.
Jinak, pokud jde o větu "můžeš mě potopit," tak to byl samozřejmě (!!!) vtip. Myslela jsem, že se tu bavíme v přátelském duchu. V čemž bych ráda pokračovala. Zdravím.
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 8.11.2005 > Oplatka> Tedy, ta diskuze pěkně narůstá. Co se týče kvantity - v dorozumění jsme na tom v podstatě jako na začátku. Vezmu to ještě z jiného konce a trochu jemněji.
- k problému recenze na recenzi: Jestliže se recenze objeví na takovém místě, jakým je totem, předpokládá se nejspíš, že text bude hodnocen. Nakonec Oplatka navíc ještě zatrhla hlubší kritiku svého příspěvku - tudíž dokonce CHCE, ABY JEJí příspěvěk BYL hodnocen. Je celkem jedno, zda se jedná o recenzi, fotografii apod. Kdyby zde napsala osobní dopis své velké lásce (dělám si legraci) a někdo ho zhodnotí - je to naprosto přirozené - nemusí ho přeci (ten dopis) autor/ka vůbec zveřejňovat a pokud ano, tak ne v prostředí, v němž se předpokládá, že bude příspěvek hodnocen. Dá se s tím souhlasit? Je to logické? (To se ptám nyní ostatních diskutérů v této rubrice). Recenze samozřejmě není posvátná kráva a může podléhat hodnocení, jako cokoliv jiného - a to i třeba v zavedeném časopise ap.
- K hodnocení jako takovému: Oplatko, napsal jsem ti hodnocení tvého dílka, oznámkoval jsem ho, a to dokonce nijak strašidelně. Také jsem ti napsal poměrně podrobné důvody (alwespoň podrobné v kontextu totemu. Sama vidíš, že hodnocení a argumenty bývají běžněji daleko stručnější, než jsem učinil. Navíc si myslím, že jsem ti to napsal - ano poněkud věcně a snad trochu tvrdě, ale dost jasně, navíc s dobrým úmylsem. Pokud s mým názorem nesouhlasíš, nic se neděje. To je naprosto v pořádku. Ale je třeba zduraznit, že jsem ti pomohl už tím, že jsem ti tyto své názory řekl. Nemůžu ti pomáhat v tvé novinářské praxi ani nemám chuť některé věci zbytečně pitvat, protože si prostě myslím, že to je zbytečné, a člověk musí získat na jazyk cit a pochopit, že některé věci se prostě určitým zúůsobem nepíší.
- k diskuzi: Teď budu Oplatko trochun nepříjemný, ale omluv mě, prosím. Jestliže napíšu, že se mi něco jeví jako klišé, a ty mi odpovíš, že máme omezenou slovní zásobu, nevidím důvod k žádné další diskuzi.
Podobně je to tak, když se mě zeptáš , jak jinak napsat, že někdo natočil svůj první film, a navíc si sama odpovíš. Ano, pro to se používá slovo debut. Ovšem dá se to vyjádřit i spousty jinými výrazy a spohjení. Namátkou: Režisér ten a ten představil svůj první (celovečerní, jiný) film. Stačí? ( Ječstliže napíšeš, že první film sliboval to a to - předpokládám, že budeš mluvit o jiném dalším filmu. Ještě ani nevím, kde jsi vzala informaci, že film vůbec něco sliboval - to bys měla vysvětlit. Na jednu úvbodní větu je tam příliš mnoho nejasností. Myslím, že je to jasné. Pokud to tobě jasné není, nevidím důvod, proč tě o tom přesvědčovat - svůj názor jsem ti řekl a tečka.)
- Pokud prostě mám o něčem diskutovat, musí to být plodná diskuze i pro mě. A tvé argumenty pro mě tak zajímavé nejsou. Svědčí o tom, že jseš lehce podrážděná a myslíš si, že když to vysvětlíš, jak si to vlastně chtěla napsat, že to změní i můj podhled na tvoji recenzi. Nezmění, i když to stokrát vysvětlíš. Když je něco neobratně napsáno, může se to přepsat, ale ne dokecat.
- a poslední věc: Opakuji, že tě nechci potápět(i když jsme si to už ujasnili, ale chci to prostě zopakovat), anio si na tebe cokoliv nabrušovat. Ačkoliv to co řeknu bude znít jako fráze, myslím, že bys následující větu stejně mohla přečíst dvakrát: Docela dobře tě v tvém rozhořčení chápu. JE celkem přirozené. Všichni jsme tak trochu zamilováni do svých výtvorů a neradi si přiznáváme, že mají k dokonalosti daleko, a už úplně nejvíc neradi to slyšíme od někoho druhého. Dvě recenze éod tebe, které jsem četl, mi nepřijdou úplně zdařilé, ale to neznamená, že další nebude lepší nebo horší. Upřimně ti přeji aby byly ty další lepší. Toť vše. Zdravím. O.T.

<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 9.11.2005 > Ahoj, jsem ráda, že jsi se ozval, tohle je opravdu něco jiného než shrnout argumenty druhého pod pojem "nesmysly." V jednom Tě chci opravit: Nejsem ani podrážděná, ani rozhořčená. Tomu snad napovídá to, že jsem zhruba dva týdny dost přemýšlela o tom, co Ti napíšu, nereagovala jsem zbrkle a hned. Jsem naopak, jak už jsem tady zdůrazňovala, ráda, že tu mám někoho, kdo mě může posunout někam dál. Takže když jsem říkala, ať si nabrousíš pero, byla jsem ráda, těšila jsem se na další rozhovor pod dílem. A ta formulace měla být opravdu vtipná a v nadsázce, mrzí mě, že to pořád bereš tak doslova.
A pokud jde o diskusi: některé věci, které jsi mi napsal, mi taky nesedly, přišly mi přehnané. Potom jsem si třeba přečetla danou větu několikrát a uznala jsem, že máš pravdu. Jindy se domnívám, že tak docela pravdu nemáš. Předložila jsem Ti pro to nějaké své argumenty, ale Tebe, jak se mi to jeví, ani nenapadne přemýšlet o tom, že by třeba názor té druhé strany mohl mít něco do sebe. Můj názor na některé věci se změnil, když jsi mi je vysvětlil (ty, nebo v minulosti někdo jiný). Zrovna tak si myslím, že se může změnit názor toho druhého, na tom přece nic není.
Pokud jde o poslední ostavec Tvého příspěvku, tak tam se opravdu poněkud mýlíš. Nejsem nijak zamilována do svého výtvoru a klidně a ochotně přiznávám, že má k dokonalosti daleko, což jsem tu opakovaně připustila. Jde mi o to, že když prostě myslím, že ta a ta formulace chybná není, tak to řeknu. Stejně tak bych hájila i dílo někoho jiného.
Zítra sem dávám další recenzi, tak se těším na diskusi. Bez ironie. Měj se.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter