Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Secesní plakát života ženy z kolekce De todo un poco
Autor: Mbonita (Občasný) - publikováno 25.8.2009 (10:04:23)
další ve sbírce>

Noc je stříbrný plášť

co mě halí.

Rukavice k lokti z létavic.

Ve vlasech stopy…

ze snů.

Zhasnu

plamen chvění.

Bdění myšlenek ostří mou přítomnost.

Most,

kde stavím dům…

s okny dokořán.

Záclony z ovoce.

Z korálu dveře.

 

Důvěře otvírám

a zvu ji dál.

Na procházku mým nitrem.

Říkám jí…

Navrhni barvy stěn

co pokoj

to noc i den

milovnice secese.

 

Tóny pastelu

rozestelu do peřin.

Do vteřin vtisknu

švestkové koláče.

K ochutnání, pousmání,

hledání, prolínání…

Já nechci mít odpolední klid.

Dokreslit chci můj plakát secesní…konečky prstů.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář já5 - 25.8.2009 > Když to čtu,tak si za tím umím představit osobu co to psala.Líbí se mi velmi do vteřin vtisknu švestkové koláče,to je nádherný obraz.Rád Tě čtu.
<reagovat 
anae (Občasný) - 25.8.2009 > tahle je fakt moc pěkná! pohodová
Doporučil 
<reagovat 
dadik (Občasný) - 25.8.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 25.8.2009 > Tady je ta délka bez problému. drží to celý pohromadě a napětí neopadá (ve srovnání s tou o mlýnku, rozumíš, že jo?), protože dokážeš ty obrazy zaříznout tak akorát, aby v nich byl nádech nového a zároveň byly přístupné. nacházím kouzelná, prostor vytvářející místa, např: "Most,//kde stavím dům... //dveře." Někde mhouřím oči, např. "Ve vlasech stopy...//ze snů." Tam se mi text potápí, zní mi to příliš obecně neurčitě. Dále platí, kde je možné použít zvratné osobní zájmeno, má přednost, zní to víc česky. hlavně "můj plakát" je násilné. jsou to vlivy jiných jazyků, dost často angličtiny, které zvratná osobní zájmena nemají.

A ještě jedno místo, jestli dovolíš. "Zhasnu//plamen chvění." "plamen chvění" je na první pohled klišé, ale teď si říkám, co to vlastně znamená, nemusí to být samozřejmé. ve spojení s oním slovesem to může být závažné sdělení.
Doporučil 
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 25.8.2009 > whispermoonlite> Ani chvění plamene / chvějící se plamen nemusí být klišé: pokud to použiješ jako popis. Pozor ale -- tady je to rafinovaně prohozené, je to docela nová věc.
<reagovat 
mademoiselle secret (Občasný) - 26.8.2009 > jak skládanka co zapadne kam má
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 26.8.2009 > Nádherné, melodické... barevné. :-) To jsi prostě Ty. :-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 28.8.2009 >

vidím to spíš jako g morr.

nevím, jestli jsme se tu o tom bavili (s g morrem), ale bratr mi kdysi dávno vykládal, že třeba takový Čelakovský své prvopisy nikdy neopravoval - sebralo by jim to podle něj na autenticitě. já myslím, že ta autenticita není nic jednorázového. proto též konstruuju, ale pozor - vždy z bolavého masa! tj. když není základní dynamika textu v prvopisu, pilování ničemu nepomůže.


<reagovat 
Michelle (Občasný) - 29.8.2009 >

Do vteřin vtisknu

švestkové koláče.

 

Snažím se si to představit


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ziriant (Občasný) - 29.8.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
g morr (Občasný) - 25.8.2009 > Tohle se mi líbí. Až snad na název. A vůbec na secesní plakát, vím, že je to asi jádro... ale nenadělám nic.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 26.8.2009 > g morr> Zrovna k tomu názvu jsem mohl ještě napsat, že je to příjemná změna. A taky se to výborně hodí k celýmu textu, to souhlasím.

Když to čtu celý dnes, musím nejprve říct, že jsem včera pro stromy nevnímal pozorně celý les. Když básničku vnímám jako celek, potom i ta místa, která bych izolovaně přehlížel jako dekorace, nebo okamžité náladomalebné úseky, vnímám víc jako součást smyslu. To ovšem vede k ještě zajímavějším postřehům ve dvou případech. "Zhasnu plamen chvění" se zdá jít proti smyslu básně, čímž třeba vytváří nečekanou antitezi.
Druhé místo jsou již citované vlasy a sny. Dává mi smysl, že do básničky vstupuje motiv snu, a je na správném místě, před tím, než se dění přesune do imaginované realizace. Ale proč zrovna ve vlasech, nevím. To už je dekorativní. Potom záleží, jak se to komu líbí.

Ovšem to ostatní v básničce přijímám s radostí. "Navrhni barvy stěn// ... secese" - další skvěle komplexní místo. Myslím, že u Mbonity mě může někdy mást, jaké jednoduché obrazy používá, ale přitom vytvářejí její osobitý způsob zobrazování.

Ještě tohle. Mbonito, vím, že sem v uvozovkách ten pravej, kdo může někomu vyčítat dekorativní hvězdy ve vlasech, když jako autor páchám mnohem horší věci. A navíc vnímám, jak ti ten obraz do básničky pocitově pasuje. Pocitově a prožitkově je ten text homogenní a bohatý, nedá se z něj nic vyjmout, není tam žádný falešný tón, to chci zdůraznit. Nějak mi však přišlo podívat se na něj i ze strany výrazu. Ona i ta percepce básniček má různý fáze, něco je víc vidět teď, něco za chvíli.

A ještě, personifikace důvěry, celá 2. strofa stojí zvlášť za povšimnutí.
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 26.8.2009 > g morr> K názvu řeknu asi tohle..většinou je mou inspirací,mám úchylku asi..napadne mě nějaký obraz,ten přijmu jako název a pak už se mi začíná formovat text...vím,že název může i celou snahu zničit a ne korunovat,ale nebojuju s tím..
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 26.8.2009 > whispermoonlite> 

nejprve se vyjádřím k tomu připodobnění že pro stromy člověk nevnímá les..kápl jsi na to,taky to mívám,nadchnu se  napoprvé nějakým zobrazením a pak třeba nedocením jiné části textu,které nejsou tak viditelné,ocením je až později.Číst text je pro mě jako bloudění po palouku,kde je víc krás co stojí za ocenění.

Ono člověk někdy klouže po povrchu a dá mu chvíli než se začte,lépe řečeno propadne do textu.

A dostáváme se opět k tak často diskutovanému prožití ,volbě spojení,košatosti a zdánlivé či praktické jednoduchosti.Báseň má mít v sobě dle mě hlavně svobodu..volby ..významu,vazby slov,je to jako když dýcháš...buď to jde nebo je to lehce astmatický.Někdy kudrlinka podaná opačně má sílu žiletky.Jo může to tak být.

A konečně..jakákoli faleš do poezie nepatří,ničí ji jako takovou.


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 27.8.2009 > Mbonita> Jen aby to mělo cenu, bez boje :) Snadnota bývá často na škodu --
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 27.8.2009 > g morr> myslíš..možná,někdy se se s něčím pereš dlouho,usiluješ o dokonalost a co je dokonalé pro mě ..třeba není pro druhé,i když já oceňuji víc jiskru než dokonalost a to i v názvu textu,někdy slibný název skrývá horší text než název s lehkostí vybroušený .
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 27.8.2009 > Mbonita> Já ti rozumím. A asi nejsi ten případ. Vzpomínám třeba na Seiferta, který se na stará kolena začal opravdu prát s volným veršem: protože psaní do rubriky "klasické verše" mu šlo příliš snadno. Podobně se svým talentem už dřív bojoval třeba Blatný. Cítili nebezpečí, že když to jde snadno, nejde to hluboko. Na opačném pólu stojí Nezval, génius, ač obézní, ztělesněná lehkost a jiskra: nemohl se nabažit, jak snadno mu to jde. I v době, kdy to nebyla jeho "oficiální doktrína" si nemohl pomoci a pouštěl se aspoň anonymně do těch balad... a skončil tak, aspoň se to traduje, že když po něm soudruzi chtěli, s lehkostí sobě vlastní jim "za 200 tisíc ten Zpěv míru nablil", volně parafrázováno. Není to přesně, co jsem chtěl říct... ale nějak to k tomu dostředivě směřuje :)
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 27.8.2009 > Mbonita> Spíš než výsledek, nějaká ta "dokonalost", je asi podstatná ta práce, potýkání se s materiálem -
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 28.8.2009 > g morr> 

dík za objasnění směřování tvých myšlenkových pochodů a pro mě tak trochu ujasnění tvého náhledu na poezii jako takovou.-)

a co se týče potýkání se s nápadem a "řemeslným" provedením..učím se pořád..pořád:-)


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 28.8.2009 > g morr> pozoruhodná souvislost mezi obezitou na těle a ztělesněnou lehkostí a jiskrou v básni. zarazil jsem se u toho hlavně z toho důvodu, že jsem si vždy myslel, že by Nezvalově poezii pár kil, možná i pár desítek kil navíc ve větší části prospělo. pro mě to byl vždycky spíš jen hračička, kterej se rád klouzal. takže mě to s těmi soudruhy vůbec nepřekvapuje.

a tys tedy, zde tak bezděky, naznačil, že ztracená kila (tj. ztracená z mého pohledu, rozumím, že ty žádnou ztrátu neimplikuješ) je potřeba hledat v tělesné dispozici. Na tom by mohlo něco být.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 29.8.2009 > whispermoonlite> Pokud by se ti podařilo prokázat souvislost mezi tvorbou básníka a jeho habitem, bylo by to na ig_Nobelovku :))
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 29.8.2009 > g morr> předložím tvůj nápad na onu souvislost jednomu renomovanému lehce recesistickému institutu k prozkoumání:-))
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 30.8.2009 > g morr> Díky za podnět. Napadl mě k němu jeden nepřehledný příklad, od něhož by bylo možné vyjít. Karel Šebek píše: "kopu do psacího stroje, aby psal lépe než já". Jak je vidět, autor zároveň tematizuje i realizuje přenos mezi sebou a psacím strojem. Ten jeho nakopnutí vyslyšel a napsal to lépe než on. Řečeno obrazně, Šebkův nakopnutý balón se výborně odrází od zdi. Jak je to v Nezvalově případě? Nezval balón nakopává, ale zůstává mu ve zdi trčet. Paralela přenosu je zřejmá. V jednom případě je to autor-psací stroj, ve druhém autor-jeho habit. Proč se Nezvalův balón od zdi neodráží a zůstává trčet v jeho habitu, kterému tak přidává na váze, místo aby za něj psal lépe než on sám, to je stále otevřená otázka. Ovšem příklad minimálně dokládá, že nějaká souvislost mezi habitem a tvorbou zde bude. Je možno ještě dodat, že Nezvalovi, jehož zdí byl původně habit, se nakonec habit stal zdí.
<reagovat 
rohe (Občasný) - 30.8.2009 >
Body: 5
<reagovat 
smetana (Občasný) - 30.8.2009 >

působí to na mě tak důvěrně známě.

na nečekaném místě, kdesi v oprýskané zdi, jsem našel branku do zahrady.

pohladilo mě, že nebyla zamčená. 

...

kolem čas a místo k ochutnání, pousmání, hledání a prolínání.

 


<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 30.8.2009 >

"... -; ... .

 

."


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
zochrova (Občasný) - 31.8.2009 >
Body: 5
<reagovat 
magie_esence (Občasný) - 3.9.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 10 11 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 (46) 47 48 49 50 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter