Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Muž z kolekce Vyrváno z bahna
Autor: barlach (Občasný) - publikováno 9.12.2002 (12:38:08)
další>
 

Michal Bärlach

 

Věnováno těm, kteří tu zůstali sami...

 

Muž

 

            Na obloze ani mráček, hvězdy pomalu přenechávaly své místo na obloze rozbřesku a město se začínalo pomalu probouzet. Tržnice rozevírala své každodení království a já se nechával při chůzi těšit vůní falešné kůže a nestoprocentní bavlny. Chodil jsem tudy rád, i když to byla k nádraží delší cesta, mráz zalézal za nehty a já vláčel na zádech těžkou krosnu plnou knih. I obchodníci si na mě zvykli, nechtěli mi nic prodávat a někteří mě už po ránu zdravili - jako každé pondělí. Vlak měl jen pět minut zpoždění, snad poprvé budu ve škole včas. Lístek stál čtyřicettři korun a ve vagóně bylo příjemné teplo. 6:32, něco píslko, trochu se zatřáslo kupé a nádražní lampy začaly ubíhat dozadu, až zmizely docela. Měl jsem rád tyhle ranní cesty, dalo se při nich dělat cokoli - spát, učit se, sledovat rozbřesk, zkrátka všechno. A nejezdilo tolik lidí, takže jsem v kupé sedával sám. Dnes jsem to štěstí neměl, jen co jsme se rozjeli, přisedl si ke mně elegantně oblečený muž v šedém obleku s vázankou a příručním kufříkem. Měl šedivé vlasy - ale nevypadal staře, mohlo mu být kolem padesáti - a dobře upravovaný plnovous. Seděli jsme naproti sobě hezkých pár minut a muž těkal očima po mně a mém zavazadle. Nebylo mi to moc příjemné a dal jsem mu to najevo takovým tím vlezlým odkašláním. Pochopil a pohlédl z okna. Oba jsme sledovali rychle se měnící krajinu a přibližující se meandry řeky, na které silný noční mráz zanechal drobné bílé kousíčky ledu a ta tak psobila jako plovoucí louka. Byl to hezký pohled.

"Do školy?" pronesl po dlouhé době muž a nespouštěl oči z venkovní krajiny,

"Do školy."

Muž pokýval hlavou a dál pozoroval řeku. Měl jsem pocit, že se mi jeho otázka jen zdála...

"Do Prahy?"

"Tak"

"Můj syn tam také studoval..." mluvil klidně, bez jakékoli známky emoce.

"Peďák?" převzal jsem iniciativu, protože jsem pocítil potřebu s ním mluvit.

"Ano" odpověděl a ještě usilovněji se zahleděl z okna.

"A učí?" asi hloupá otázka, ale já musel něco říct. Každá vteřina ticha teď byla nesnesitelná.

Muž neodpověděl, jen usilovně sledoval míhající se domy v Kladně. Viděl jsem, jak mu oči rudnou a on nemůže zabránit slzám, aby vytekly na povrch a padaly do klína. Nevěděl jsem co říct, bylo nepříjemné vidět co se děje a marně - snad spíše hloupě - jsem předstíral, že nevidím jeho pláč. Vlak zastavil v nádraží, muž se zvedl, podíval se mi do očí a utřel si vlhké tváře.

"Neučí..." řekl jakoby chtěl říci "nashledanou" nebo "ahoj" a opustil kupé s kufříkem podpáždí. Vyskočil z vagónu a ještě jednou se na mě otočil - na tváři po slzách ani památky, ale smutek nevymizel. Pak zmizel rychlou sebevědomou chůzí za zdmi nádražní restaurace...

            Vlak dorazil poprvé co pamatuji na hlavní nádraží na minutu přesně, v 7:48.   

 

V roce 2001 / 2002 vyskočil z dvanáctého patra vysokoškolských kolejí student. Asi už se nikdy nedozvíme, udělal-li to opravdu z nešťastné lásky - jak se povídá - nebo ze strachu před zklamáním nadějí, které sám do sebe vložil...

             



Poznámky k tomuto příspěvku
Přeslička (Občasný) - 9.12.2002 > je to dobře zachycený...
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 9.12.2002 > Přeslička> Děkuji, taky už jsem jednou zůstal sám...
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 9.12.2002 > Vyborně napsané!!Takove opravdově ze života!!
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 9.12.2002 >

Je to dobré, ale ten dodatek to naprosto schazuje. Proč nedáš raději čtenáři možnost, aby si sám doplnil, proč už je ten pán sám? Proč ho musíš popadnout za ruku a dovést před ceduli, kde je to napsáno obrovskými písmeny? Tím, že se čtenář seznámí se všemi detaily příběhu a všemi vlastnostmi postav, nemusí se s nimi více sblížit, ale naopak, může se jim o to více odcizit.

 

 


<reagovat 
Henrietta (Občasný) - 9.12.2002 > me se to libi i s tim dodatkem.
Body: 5
<reagovat 
Dommi (Občasný) - 9.12.2002 > moc pěkné a smutné
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 9.12.2002 > Ten závěr je hroznej, viz Okino. "Víme jen jedno, zanechal tu lidi, kteří ho milovali..." působí jako špatnej vtip. Předtím výborné.
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 10.12.2002 > centaur> No, možná máte pravdu. Souhlasím s Vámi. a svou obhajobu - psal jsem to v době "výročí" sebevraždy mého kamaráda. Takže mi ta poslední věta vyšla jako němá výčitka tomu, že to udělal. ale chápu, že pro čtenáře to text polopatizuje! Edituji!!
<reagovat 
Igracek (Občasný) - 10.12.2002 >

Nemluv z cizima lidma.

Moc Ti toho vytknout nemůžu, skoro nic. Jenom je to moc velkej dojak.

Za zbytek chvalim.
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 10.12.2002 > Igracek> Díky, abych řekl pravdu, nečekal jsem,že Tě zrovna tohle zaujme...
<reagovat 
Cum-ley (Občasný) - 10.12.2002 > Mně se ten příběh moc líbil, působilo to úplně živě a plasticky, pomalu jako scéna ve filmu...no a tam na závěr taky někdy bývá takový dodatek, jak to ve skutečnosti bylo."Hliník se v roce 1980 odstěhoval do Humpolce a žije tam dodnes." Takže mě to nerušilo, i když bylo snadné si domyslet, že předčasně umřel.
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 10.12.2002 > Cum-ley> Děkuji děkuji...Těší mě zájem i že se to líbí...
<reagovat 
čtenář prostě čtenářka - 10.12.2002 > nepíšu pod pseudonymem, protože ho většina zná.Mám dojem,že vím kdo jsi, barlachu...Jela jsem tím vlakem v pondělí také.I když to rozhodně nebylo přes Kladno a do Prahy.Ale to je fuk, vím proč jsi nenapsal pravdu.

Chci jen říct - ten závěr tam patří, znala jsem toho kluka!
Body: 5
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 11.12.2002 >

Mně to nepřijde ani nijak výrazně dobře napsané, ani špatně, nějak mě to míjí, nic proti zachycování reality, různých momentů, ale tenhle bych rozhodně nepsal, něco se mi na zveřejnění tohoto nelíbí...

ten konec bych tam taky nedával... 


<reagovat 
 barlach (Občasný) - 11.12.2002 > hubert> Já se ten konec snažím vyndat, ale vždy když dám editovat, tak mě to odhlásí :-) Ale zkouším to. Jinak díky za každý názor. Začíná ze mě být kontroverzní autor, nemyslíš??
<reagovat 
Hanele (Občasný) - 9.12.2002 >

Nezda se mi ,ze by byl nekdo voden za ruku ...Dava to , aspon z meho pohledu , vetsi rozmer predstavivosti a oatzkam je zvlastni jak na me ten pribeh zapusobil nevtiravym zpusobem ...Navic napsat jej tak strucne a vystizne,je obdivuhodne dilo, vzhledem k tomu ,ze jsi tim nenaboural onu smutnou pocitovost ...Presne to vystihuje ,ze : "Mene je  nekdy VICE ! "  


Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 10.12.2002 > Hanele> Tak, už je to asi trapné, já ti zase moc děkuji. Ale dnes zase až tolik nesouhlasím. Myslím, že Okino a centaur mají pravdu! Díky za přečtení...
<reagovat 
 Hanele (Občasný) - 10.12.2002 > barlach> Vis, Kvitku :), Souhlasit muzes s kym budes chtit je to tve  svobodne rozhodnuti :) Ale ja svuj nazor nemenim ...Ten pribeh je velmi dobre napsan a jë z nej na prvni pohled patrne a to diky zaveru ,ze byl skutecnym.... Jde jen o to  z jakeho uhlu pohledu se na  nej  bude ctenar divat a bude-li se divat svym zpusobem, pokazde v nem najde neco jineho ...Neco ze sveho ja .... Jen jsem vyjadrila svuj nazor , stejne tak jako to udelal Okino a Centaur ....Dekuji za pochopeni :)
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 10.12.2002 > Hanele> Víš květinko, s Tebou se tak krásně souhlasí
<reagovat 
 Hanele (Občasný) - 11.12.2002 > barlach> 

Buuuuuuuuu !!! FNUK !


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 12.12.2002 > Hanele> Nebul, kdo se má na to koukat...
<reagovat 
 Hanele (Občasný) - 12.12.2002 > hubert> Tak se na me nedivej ...
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 13.12.2002 > Hanele> Už je líp?  
<reagovat 
 Hanele (Občasný) - 14.12.2002 > hubert> Hmmm ...Fnuk ...Dala jsem si caj ,ale ten zaver mi tam stejne schazi ...Fnuk
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 14.12.2002 > Hanele> 

Asi máš pravdu, mělo by to tam nejspíš být, teď mi to taky tak přijde...

Já jsem zrovna dopil ovocnej s citrónem, asi ho mám radši než černý čaje, je to takový dětštější... :o)


<reagovat 
 barlach (Občasný) - 14.12.2002 > Hanele> Neplakej Hanelko, já už jsem to tam vrátil. Ten text bez toho možná dává čtenáři větší prostor k fantazii, ale změnilo se to, co jsem chtěl říct... Takže závěr je zpátky a vyjadřuje to zase mé srdce... Omlouvám se za Tvé slzy, ale ty prý čistí duši!
<reagovat 
 Hanele (Občasný) - 18.12.2002 > hubert> Detstejsi , juj, to slysim prvne,ale je to pravda, ikdyz babicka mi tam obcas kapla trochu rumu ,ale jen kapicku :)...No ja si ted davam hoooodne citronu ( med NE, TEN nemusim ) abych vyplavila bacila,ale vzhledem k tomu ,ze se blizi Vanoce tak se skorici je vyborny ...Nebo takovy svaracek ...Hmmm...Äle ten by me nejspis zabil :(....Dekuji ...Uz je lip !
<reagovat 
 Hanele (Občasný) - 18.12.2002 > barlach> 

 DEKUJI  DEKUJI !!  ..Uz je lip !!!!Za nic se neomlouvej ...Ackoliv jestli je pravda to co jsi rikal, v tom pripade ...

Jsou-li slzy neco na zpusob ziraviny...Kdyz to cisti :) Tak ja uz ji mam vyzranou ...Nebo sezranou ?! Kdo vi ?!  


<reagovat 
stanislav (Občasný) - 14.12.2002 > dobřes udělal... 
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 14.12.2002 > hubert> Ať je to jak je to, asi jo :-) :-) Zase jsem na Tebe dal...A taky na Hanelku, já jí člověče nemůžu vidět brečet...
<reagovat 
 Hanele (Občasný) - 18.12.2002 > barlach> ......
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 25.12.2002 > Hanele> Doufám, že to Ježíšek neodfláknul... :o)
<reagovat 
 Hanele (Občasný) - 25.12.2002 > hubert> Neodflaknul :) A co ty ?!
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 25.12.2002 > Hanele> Velmi dobře Ježíšek!  Jsem čučel, jak jsem asi musel být celý rok hodný, když on na mě tak hezky! Jen ještě někoho čekám... :o)
<reagovat 
Sáša (Občasný) - 9.1.2003 > Teda barlachu, gratuluji. Nějaký čas jsem tu nebyl a teď jen koukám, jak se ti tady začíná dařit. Ta povídka se mi líbí moc, ten strohý dovětek taky. Vždycky se mi líbilo, když byl líčen příběh, většinou smutný, a na závěr byla taková podobná chladná neosobní poznámka. I když tahle zas tak chladná není...
A taky mám radost, že se dá dobrá povídka napsat jen pro ten "příběh". P.S.: U těchhle děl mi na druhou stranu připadá morbidní (či snad nevhodné) psát, jak jsou pěkné, když se základají na velmi nepěkné realitě. Ale to je vlastně problém autora, a jsem z obliga :)
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 10.1.2003 > Sáša> Děkuji pěkně...
<reagovat 
tkadlec (Občasný) - 19.1.2003 > ty poslední řádky psaný kurzívou ve mě úplně smazaly dojem, kterej jsem z celýho textu měl a shodily ho do naprosto jiné roviny. Škoda, jinak se mi to moc líbilo
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 19.1.2003 > tkadlec> To už tady kdekdo řešil, zda dodatky ano či ne.Pravda je,že jsem to tam nechal nějaký čas i bez dodatku,jenže to pak zobecnilo mé dojmy a už to nebylo dílko psané o mně.Ale chápu Tě, je to prostě kontroverzní otázka. Moc díky za přečtení.
<reagovat 
čtenář Olina2 - 21.1.2003 > Líbí se mi to včetně dovětku
Body: 5
<reagovat 
tatokalan (Občasný) - 9.2.2003 > Hm, ať řeknu cokoliv, budu nosit dříví do lesa, takže prostě můj pocit - z toho příběhu jsem měla pocit takovýho toho mrazení u páteře, no a z toho dovětku mi naskočila pěkná husina.
Body: 5
<reagovat 
MZF (Občasný) - 3.5.2003 > Docela i pěkné. Čtivé. POZNAMKY: Na obloze ani mráček, hvězdy pomalu přenechávaly své místo na obloze rozbřesku... - hned první věta. Smaž si to druhé "na obloze". Řádek nad první přímou řečí si přepiš "psobila" na "působila".
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 2 3 4 5 (6) 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter