Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Miniatury,blbůstky
 > Miniatury,blbůstky
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
nevím...hm hm
Autor: dadik (Občasný) - publikováno 14.5.2011 (10:39:36)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

směr nevím

a za to zaplatím

 

loudají se za mnou hladoví psi

jsou mým závojem

i s družičkami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

někdy

si přes závoj nevidím

to teprv až odhrnu

 

ale dojít k tomu

gestu

momentu

trvá dlouho

 

někdy

 

často

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
LeaLipszyc (Občasný) - 14.5.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 14.5.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
holger (Občasný) - 15.5.2011 >

někdy

si přes závoj nevidím

to teprv až odhrnu

 

ale dojít k tomu

gestu

 

 

                                                      Za tohle od šišky!  ÷))


Doporučil 
<reagovat 
holger (Občasný) - 15.5.2011 >
<reagovat 
martinik (Občasný) - 15.5.2011 > tady jsem se zastavil déle. Hezky napsané.
Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 16.5.2011 > tady taky nevím .. hm hm
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 16.5.2011 >

jak já..:-)

ovšem já spíš...někdy...možná


Doporučil 
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 18.5.2011 > jako šiška :-)
Doporučil 
<reagovat 
klein (Stálý) - 19.5.2011 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
#posledny (Občasný) - 19.5.2011 > mne sa praveze paci ta prva - druha ma na mna akusi nemotornu koncovku - myslim stylistikou,

ale ta prva - to je kus
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 19.5.2011 >
Body: 5
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 19.5.2011 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Impresse (Občasný) - 19.5.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 21.5.2011 >
Body: 5
<reagovat 
lstejskal (Občasný) - 19.5.2011 > mne to prijde slaby a o nicem. nechapu, jak to muze nekdo doporucit. (klidne mi vysvetlete, ze tomu nerozumim :).)
Body: 1
<reagovat 
 druhej hlas (Občasný) - 19.5.2011 > lstejskal> ale dyť je to tak jednoduchý. šla si koupit salám (za to zaplatím), no a jak ho má v kapce, táhnou se logycki za ní psi. ty sou jí jakože závojem, kapišto? notak. že přes ně nevidí je taky v poho, přes psa vidět je blbě, né, teprv až je vodhrne, jenže, než to uděláš a já už toulavýho psa vodháněl, tak si to nejdřív sakra rozmyslíš. je to šelma hladová, málo platný. jo, já tydle nekomplikovaný epycký vjeci rád, taky je vidět, jakej to má vohlas, no kdo neska píše takovídle humory, noné? to abys pohledal. u mě psi dobrý, já to doporučuju, ať si šichni je užijou a lstejskale, tyse nad se zamisly, jó?
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 #posledny (Občasný) - 20.5.2011 > lstejskal> Vysvetlim ti, ale az ty mne vysvetlis, preco mas pocit,ze je to slabe a o nicom :-)
<reagovat 
 dadik (Občasný) - 20.5.2011 > #posledny> a jsme u jádra.... :)
<reagovat 
 dadik (Občasný) - 19.5.2011 > druhej hlas> je toto možná?
asi jo :)
<reagovat 
 lstejskal (Občasný) - 20.5.2011 > #posledny> Prečo je to slabé a o ničom:

- název je debilní (sorry, ale to se prostě jinak říct nedá), jednak sám o sobě, druhak vůbec neodpovídá náladě a obsahu básně.

- proč volný verš? rytmus to nemá a rej básnických obrazů nebo cokoliv jiného, co by mohlo ospravedlnit absenci rýmů, také ne (co se těch obrazů týče, to už mě víc zaujalo "epické odhrnování psů" od druhej_hlas v komentářích). Volný verš je tedy podle mě použit z lenosti nebo neschopnosti, jak je bohužel u internetové poezie zvykem (to by bylo na delší debatu).

- první tři řádky první básně jsou celkem OK. Pak nastoupí "závoj i s družičkami" a najednou báseň končí, když ještě ani pořádně nezačala a nestihla nic sdělit.

- forma druhé básně je chabá a ten obsah - "nevidím přes závoj, dokud si ho neodrhnu, a někdy mi to trvá" - wow, to je ale hluboká myšlenka!

Takových volných veršů jsou tady mraky a normálně bych to nechal být (kdo z nás někdy nenapsal špatnou básničku, že), ale tenhle z nich vyčnívá svých vysokým hodnocením, které je podle mě neobjektivní a nezasloužené. Jestli má takto vypadat moderní česká poezie, pak je asi dobře, že živoří na okraji čtenářského zájmu.

Tak a teď mi řekněte, co vám na tom přijde tak skvělé.

<reagovat 
 dadik (Občasný) - 20.5.2011 > lstejskal> děkuju že se mým textem vůbec zabýváš....
<reagovat 
 druhej hlas (Občasný) - 20.5.2011 > dadik> se ví že možná! víc než možná alébrž nutná. a to z té přirozené příčiny, že báseň jest prostředkem k částečnému neporozumnění mezi pisatelem a čtenářem. to napětí mi se líbí. buď zdráv(a).
<reagovat 
 #posledny (Občasný) - 20.5.2011 > lstejskal> po prve - nazov je to, pod cim sa to prerzentuje v hlavnom zozname, kde je napisane,ze nazov musi byt ten isty,co by sa pouzil hocikde inde? nazov pokojne moze byt ta jedna hviezdicka, co na mna posobi celkom zivo, vzhladom na zauzivane tri hviezdicky..alebo aj bez nazvu,co je tiez legitimny nazov v poezii...

preco volny vers? ospravedlnenie absencie rymu? wau :-) myslel som,ze to su len myty o ludoch,co si dodnes neuvedomili rovnost volneho a viazaneho versa, ale vidim,ze nie...tak len pre info - volny vers nemusi nic ospravedlnovat. a vonkoncom nie absenciu rymov. a len pre info - ak take nieco povies ludom,ktori sa skutocne vyznaju v literature, bud ta vysmeju tak,az ti bude luto, alebo ta oznacia za dilentanta. tak to, prosim, prehodnot - a nie, nevravim to preto,aby som ta urazil...ale len kvoli diskusii...volny vers je forma, ktoru autor voli v zavislosti na sebe. ver mi,ze len preto,ze sa mi dnes nechce, pisem volny vers a inokedy viazany. to je proste blbost. a strasna. volny vers je tazka forma a tazak forma je aj vers viazany, proste s tymto nazorom cuvni, inak budes na posmech.

to zaujatie obrazom - tu sa dostaneme k prvej veci,co je na tom skvela...ty proste hladas spojenie, ktore bude co najviac zaujimave, nech uz ma napln akokolvek...ale to nie je o tom...sam som na tom fungoval a obcas sa mi este cosi fakt zapaci aj takto, ale text ma byt v prvom rade "plny", nema byt len exhibiciou slov...takze obraz je to vyborny, nenasilny a vypovedny...

kde ty koncis, ja zacinam...alebo ako to...nemozes cakat pointu na striebornom podnose,to proste nie je fun,tato basen je viac o dozneni ako o tom,co si precitas...

v druhej basni som zhodnotil,ze mi nesedi zaver - co sa ale tyka tvojej myslienky, ona je fakt hlboka, len ju nechces vidiet...ide prave o samotny zavoj - ak si mozem tipnut...ide o to,ze svatba ma byt tvoj stastny den, ale musis zdvihnut zavoj, odvazit sa k tomu a vidiet na cloveka,ktory tym stastim ma byt a niekedy je to strasne narocne - najst na to odvahu, je v tom myslienka zrkadlenia vidienia ludi,ktori proste maju casto strach byt stastni...co je pre mna fakt good myslienka, ci nie?

takze - co je na tom skvele? velmi dobre zvladnuta basnicka skratka, zovrete podanie, nevtierava a pritom ucelna obraznost (nie samoucelna), fajn myslienka...staci?
<reagovat 
 dadik (Občasný) - 20.5.2011 > druhej hlas> ano poezie má určitě být jakési napětí...určitě

buď zdráv
<reagovat 
 lstejskal (Občasný) - 20.5.2011 > #posledny> název - souhlasím, hvězdička nebo žádný název je ok. rozhodně lepší než "nevím...hm hm"

volný verš - tak to pozor, já rozhodně neříkám, že volný verš je něco míň než vázaný verš a ani jím nijak neopovrhuju (např. básně Jana Těsnohlídka ml. mám celkem rád). Ovšem spousta lidí si pojmem volný verš představí: napíšu, co mě tak zrovna napadne, rozdělím to do řádků a mám báseň. To není poezie.

Napsal jsem tohle: "rytmus to nemá a rej básnických obrazů nebo cokoliv jiného, co by mohlo ospravedlnit absenci rýmů." Takže neříkám, co mi podsouváš, že báseň nutně musí mít rýmy a nějakou formu. Báseň může tvořit i specifický rytmus, intonace, nebo ani to ne, ale i pak tam něco musí být - zajímavý obraz, ponor do podvědomí, prostě něco. A když báseň nemá ani to, tak to prostě není báseň, ale víceméně náhodná množina slov a vět. Což je, obávám se, tento případ. Ale můžu se mýlit, koneckonců jsem diletant, stejně jako všichni tady :).

Takže rozhodně nesouhlasím s tvým tvrzením, že "volny vers nemusi nic ospravedlnovat". Musí, Volný verš i vázaný verš. Výhoda vázaného verše je v tom, že na něm se neumětelství pozná mnohem líp než na verši volném (možná proto tu tolik lidí používá volný verš).

Rozbor básně nechme být, je to subjektivní. Ovšem z ohlasů mám pocit, že tu spíš pracuje fantazie čtenářů než autora.
<reagovat 
 dadik (Občasný) - 20.5.2011 > #posledny> i tobě děkuju, máš to lehčí se mnou, protože si nějak konvenujem, rozumíme...asi :)
<reagovat 
 lstejskal (Občasný) - 20.5.2011 > dadik> rádo se stalo. a neber si to prosím tě osobně, kritizuju text, ne tebe.
<reagovat 
 dadik (Občasný) - 20.5.2011 > lstejskal> jen k názvu - první se jmenuje - nevím
a druhá - hm hm
:)
a jinak v pohodě přece
<reagovat 
 #posledny (Občasný) - 21.5.2011 > lstejskal> Zacnem od konca - rozbor si tu nahodil ty,ze to nema ziadnu myslienku...tak sa rozhodnes? bud potom nerob rozbory ani ty, alebo prijmi,ze na to ma niekto iny nazor...hm hm

tvoje chapenie volneho versa je akosi privelmi zvlastne - pleties piate cez deviate, pleties tu honzu, pleties tu obrazy, ale uceleny pohlad chyba.

jedine s cim sa da suhlasit je toto: spousta lidí si pojmem volný verš představí: napíšu, co mě tak zrovna napadne, rozdělím to do řádků a mám báseň. To není poezie.

to beriem

len potom sa ti to rozsypa - zvlast v tomto: Takže neříkám, co mi podsouváš, že báseň nutně musí mít rýmy a nějakou formu. ak nehovoris,ze basen nemusi mat formu a predtym tvrdis,ze niekto len seka slova do kvaziversov, sam si skaces po jazyku.

specificky rytmus nebo ani to ne - potom sa nevyznas vo volnom versi, pretoze bez rytmu sa proste dalej nepohnes, to sa neda,ze basen rytmus nema..dokonca proza musi mat svoj rytmus a len to,ze je zly, neznamena,ze tam ziadny nie je. To proste neco skor spada do filozofie ako do poezie.

tak asi tak.
<reagovat 
 lstejskal (Občasný) - 21.5.2011 > #posledny> 
"ak nehovoris,ze basen nemusi mat formu a predtym tvrdis,ze niekto len seka slova do kvaziversov, sam si skaces po jazyku." Nechápu, v čem si tady podle tebe odporuju. Věty "báseň nemusí mít formu" a "náhodná slova rozdělená do řádků ještě netvoří báseň" si neodporují.

rytmus - tady jsem se špatně vyjádřil. Když říkám, že báseň nemá rytmus, myslím tím, že nemá dobrý rytmus. Jak říkáš, nějaký rytmus tam je vždy, i v próze, řeči, atd.

rozbor - Co chceš ještě rozebírat? Já jsem napsal, proč se mi to nelíbí, ty jsi napsal, proč se ti to líbí. To teď budeme přesvědčovat jeden druhého, že se nám to má/nemá líbít a co v tom kdo má vidět? Já ti tvůj názor neberu.

"nemozes cakat pointu na striebornom podnose" - nečekám. Já mám podezření, že tahle báseň žádnou pointu nemá, že autor/ka neměl ponětí, co píše. Tvoje vývody o závoji jsou klasická projekce, což mi připomíná další oblíbený trik básníků: "Napíšu to hodně obecný a on už si v tom každej něco najde." Já tyhle Rorschachovy testy za poezii nepovažuju.

Když to všechno shrnu:

amatérský volný verš (hromadění náhodných slov a vět do řádků) + roschachův test = PROFIT :)!

<reagovat 
 #posledny (Občasný) - 21.5.2011 > lstejskal> k prvemu odstavcu - mne sa zda,ze si odporuju a strasne...zvlast preto,ze ked to nie su nahodne slova, tak to ma formu...neviem si predstavit,ze nieco nema formu a zaroven to nie je len nahodne rozdelene...

k druhemu - ok

k tretiemu, nic nechcem uz rozoberat, len sam vzdy nejako podpichnes - napr. ze to nema myslienku,v druhom komente, ze sa ti zda,ze je to skor citatelova fantazia, svojim sposobom urazas a vravis,ze mas pravdu ty, co sa snazim popriet - nazor ti neberiem,ale ak nieco nechces rozoberat,tak to nerozoberaj, nechaj si jednoducho svoje poznamky pre sebe ohladom toho,alebo cakaj protinazor - to je predsa normalne...

basen pointu ma - to,ze tebe sa dokonca nepaci ani to,co v tom vidim ja, je uz jednoducho nieco,proti comu nema zmysel bojvoat, to proste mozes povedat na hocico co...ze je to klasicka projekcia...je to jednoducho hlupy argument

k profitu - nerozumiem...aky je profit autorky?jedenast tipov ci odporucani ci coho? mas pravdu - to jej vystaci az do dochodku...
<reagovat 
 lstejskal (Občasný) - 21.5.2011 > #posledny> Podsouváš mi něco, co jsem neřekl. Kde říkám, že se mi nelíbí, co v té básni vidíš ty? Naopak, tvoje asociace mi přijdou celkem fajn.

Nemám v úmyslu tady nikoho urážet, jen říkám svůj názor. Poezii nerozumím natolik, abych se cítil jistý v kramflecích na to se s někým hádat, že je nějaká básnička špatná. Mně se zdá špatná, tobě se zdá dobrá a pravda je někde tam venku.

Ano, tím profitem myslím, že autorka nezaslouženě vydělá spoustu peněz, zatímco my opravdoví básnící, kteří vázánému verši věrni zůstaneme, ryjeme držkou v zemi. Mám prostě komplexy z toho, že nikdy nic tak zpeněžitelného nenapíšu.
<reagovat 
 #posledny (Občasný) - 21.5.2011 > lstejskal> Len k zaveru - a mozme to ukoncit...

Napriek ironii - nemyslim,ze by bol viazany vers tak velmi utlacany...stale ma svoje miesto...

nikto nezabuda na Skacela na Siktance (ten stale vydava) a taktiez na Hrabeho...
<reagovat 
 lstejskal (Občasný) - 21.5.2011 > #posledny> Ok, dík za podnětnou debatu (a to bez ironie).

Jj, Skácel, Hrabě, Krchovský, to jsou sekáči.
<reagovat 
 #posledny (Občasný) - 22.5.2011 > lstejskal> napodobne, pekny den
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter