Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Jiří a rekord na cestě do práce
Autor: farišta (Občasný) - publikováno 15.4.2003 (09:39:59)
další>

             

               Když konečně povolila zima a duben se rozjasnil teplotami nad 10 stupňů celsiovy stupnice, rozhodl se i opatrný Jiří, že vyjede na kole do práce. Přes celou zimu jezdil autobusem a tyto cesty mu působily jistou potíž. Neměl rád lidi, jak si to pro sebe zdůvodnil. Lidi jsou neurvalí a páchnou. Vynašel sice spoj, kterým jezdilo co nejméně lidí, ale zase přicházel do práce o půl hodiny dříve. Byla to pro něho malá cena za ten kousek klidu. Také se snažil svou cestu vůbec nevnímat a když to šlo, sedl si na sedadlo úplně vpředu a četl si.

Dnes poprvé použil kolo. Pohyb na něm připadal mu tak svrchovaně svobodný, kreativní a plný nahodilosti. Stopoval, jak dlouho mu cesta trvá, rekord z minulého roku byl 14 minut při bezvětří. Na rovince u velkého šedého paneláku si vždycky měřil mezičas. 11 minut. No, na první jízdu to není špatné, je boční vítr a spousta chodců, kteří se „motají“(část jeho trasy vedla po sporné cyklistické stezce).

Měl by si naolejovat řetěz. Měl by si dohustit pneu. 23 minuty k domu.

Když se konečně usadil doma ve svém křesle, maje před sebou šálek horkého čaje, zhodnotil začátek „svobodné“ sezóny velmi optimisticky. Mluvil se svou želvou. Jeho žena ještě nebyla doma, cestou z práce nakupovala na večeři. Želva samozřejmě neodpovídala, ani na to nečekal, měl ale pocit, že by měla vědět, co se děje. Měl pocit, že jednoho dne si želva dlouze oddychne, vytáhne hlavu a jednou větou zhodnotí všechno, s čím se jí kdy svěřil. Někdy zas ten pocit neměl, ale stejně jí všechno říkal, aby byl někdo, před kým je v rámci možností upřímný.

„Jsem jako ty“, říkával jí, když přijížděl za tmy v zimě domů, „taky zalézám do krunýře“. Želva mlčí, jenom natahuje krk ve směru hlasu, její krásné oči Jiří vždycky obdivoval.

Od té doby, co s nimi želva bydlela, měl občas sen: ráno se probudí, bolí ho v zádech a jen ztěžka se do plíží do koupelny. V zrcadle zjistí, že mu kolem těla vyrostl krunýř. Nediví se tomu, dávno to tušil. Jeho pohyby jsou pomalé a neohrabané. Žena si ničeho nevšimla a normálně se připravuje do práce, on má hroznou chuť na hlávkový salát. Žádná velká akce, ale sen se vlastně nikdy neopakuje stejně, pokaždé je trošičku jiný. Po probuzení se Jiří několikrát přistihl jak lituje, že to byl jenom sen.

 

               Zatím to ještě není vidět, jeho karapax a plastrón jsou schované pod kůží, přeměna není dokonána. Někdy ho mrzí, že až bude želvou, už nikdy nepřekoná svůj rekord na cestě do práce.



Poznámky k tomuto příspěvku
Felipe (Občasný) - 15.4.2003 > At ji mas ty cyklisticky Kafko...
Body: 5
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 15.4.2003 >

Moc fajn!


Body: 5
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 15.4.2003 > Dobré. Líbilo!
Body: 5
<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 15.4.2003 > jo taky mi to připomnělo Kafku, ale jen povrchně... líbí...
Body: 5
<reagovat 
čtenář hynek - 15.4.2003 > toyenka: pointu? nemuzu si pomoc ale nak tam chybi... je to jen pouhopouha myslenka, zamysleni, ktere se ma psat pro sebe. tohle neni povidka do knizky ani pro verejnost. imho
<reagovat 
toyenka (Občasný) - 16.4.2003 > Čtenář Hynek: 5íkám to pořád a řeknu to znova: Jestli chce veřejnost něco číst, tak ať to má.. Proč by to nebylo pro veřejnost? Žádná témata nejsou přeci tabu.. V tom je kouzlo doby.. Mě se to líbí, ta pointa tam je (přečti si to znova..) Ale já osobně bych si s tím ještě tak 1/2 hodinky hrála a pak by to bylo ono..  Ale to je jen můj pohled, ostatní mohou mít úplně jiný.. Je to vážně dobrý..
<reagovat 
toyenka (Občasný) - 15.4.2003 > Osobně bych trochu upravila začátek, těžko se mi do textu začítalo a přišel mi poněkud šroubovaný. Pak se to rozjelo a spíše mi chyběla větší popisnost. Strohost tomu dodává dynamiku, pointa je pěkná a plyne přirozeně, není to násilné. Takže, hodnotím to jako docela zdařilý pokus, stylisticky i obsahově s dynamickou kompozicí, ale ještě by na tom šlo vylepšovat. Spíše v první půli, konec zachovat. Ten text nepostrádá rozhodně osobitost. Takže piš, piš.. už se těšímna další... :-))
<reagovat 
 farišta (Občasný) - 16.4.2003 > toyenka> děkuji za reakci. je to vlastně můj první pokus o prózu tady na totemu, jinak jsem se zatím věnoval jen poezii. nejsem zrovna příznivec velké popisnosti a máš pravdu, že ten začátek je trochu strnulej. díky ještě jednou.
<reagovat 
toyenka (Občasný) - 16.4.2003 > farišta: Víš, já si myslím, že obojí je dobře - strohost, i popisnost.. jen vědět, kdy co použít. Pro noviny nebo kratší rubriky v časopisech jsem rozhodně pro tu strohost, ale když si udělám čas na čtení, tak miluju tu popisnost. Je to jako v životě, žiješ ho fofrem, a najednou se zastavíš a chvíli zíráš a uvědomuješ si.. buď něco krásnýho, nebo něco zoufalýho a vnímáš to do všech detailů.. a pak zase začne ten fofr.. Jenže kde je mezi tím ta ideální hranice - mezi dynamickou strohostí a zdlouhavou popisností.. To je to... (to byla jen má úhaha) :-)) 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 17.4.2003 > jako první pokus - beru :-)
Body: 5
<reagovat 
Sáša (Občasný) - 17.4.2003 > Tak teda nevím, nechci být za pruďase, ale o čem že to bylo? Já pořád čekal, že přijde nějaká pecka na závěr, pointa, která ukáže, že celá nuda předtím je záměrná a jen příprava, a ono nic. To mě teda překvapilo, ale to asi autor nechtěl. No já nevím, mohu se zeptat, co tím chtěl autor říct? Nějakou myšlenku, nebo to psal pro sílu příběhu? Třeba se mýlím, jsem dost nechápavý tvor a možná něco přehlížím. Nechám tomu čas a pak se sem ještě vrátím. A se mnou přijde i známka. (Takže žádnej div)
<reagovat 
 farišta (Občasný) - 18.4.2003 > Sáša> díky za odezvu. pokusím se ti nějak aspoň částečně odpovědět. docela mne překvapilo, že ses u tak kátkého textu dokázal nudit:-)), nutno říct, že mi to nelichotí. s pointou se to má tak: někdo jí vidí, jiný ne, jako autor nedokážu dost objektivně říct: "ale vždyť tam je, koukej, jak je vtipná..." to snad chápeš. co jsem chtěl říct příběhem? jak nebezpečné je uzavřít se ve svém vlastním světě a zároveň jak svůdné, ale hlavně jsem si chtěl vyzkoušet, jestli jsem schopný napsat krátkou "povídku" a také jsem to předeslal; publikoval jsem to proto, abych se od ostřílených tvůrců dozvěděl, jaké dělám chyby. jestli ti příběh opravdu nic neřekl, pak je to zřejmě moje chyba, je tam málo živých a vzletných obratů, použil jsem krátkých a strohých vět, nezastavoval jsem se u popisu.
ještě jednou děkuji a byl bych rád za každou radu, jestli nějakou máš. měj se hezky.
<reagovat 
 Sáša (Občasný) - 21.4.2003 > farišta> Tak jsem tomu nechal ten čas, znovu si to přečetl (několikrát), a tu jsou mé další postřehy: Nepobral jsem, jestli Jiří tuší, že se v tu želvu skutečně proměňuje. Chápu, že už tak žije. Ať tak či onak, možná by se to mohlo nějak zvýraznit, případně by se na to mohl těšit (kdyby to věděl), ale jen přemýšlím "nehlas". A v tom začátku - ona to pro něj byla malá cena za kousek klidu, ale přesto tím spojem nejezdil? Nebo jím jezdil, ale měl málo klidu? Ale rozhodně si nemyslím, že bych měl být ten, co má komu co radit, za ostříleného tvůrce se nepovažuji vůbec. Jen se mi to nezalíbilo, což nemusí být tvá chyba, nedostatkem vzletných vět či popisu to nebude. Ale teď pro změnu ztrácím soudnost, už se v tom pitvám moc.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 4 5 7 9 12 13 14 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter