Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<zpátky Přistoupit k věci
Autor: farišta (Občasný) - publikováno 17.7.2003 (10:22:11), v časopise 26.7.2003
další>

Kurzor na obrazovce se zastavil. Po minutě nechal prosáknout na stránku pár slov, rychle se otočil a zase je spolykal. Jiří vydechl, podvědomě tušil, že se to stane, že se přiblíží k místu, které ho nutně uvede do stavu paniky. A je to tady. Byly chvíle, kdy psal tak horečně a entuziasticky; to si pak představoval, že celou věc setrvačností přejede jako vykolejený vlak. Jenže ne, teď jasně viděl, že propast, na jejímž okraji se ocitl, je ani ne tak hluboká jako zrádná a nepřekročitelná.

Jiří psal knihu. Měl za sebou několik povídek v časopisech, v kritikách se mluvilo o  nadějném mladém autorovi a on se s vervou pustil do románu. Nic dlouhého, říkal si, a také, že není třeba spěchat. Postupoval opravdu až s podivem akademicky, samé črty, návrhy, rešerše a opravy. Chodil do knihovny, četl různé teorie románu od různých lidí.

A hlavně sbíral milostné scény.

Jiří měl dost důvodů nepovažovat se za puritána ve věcech milostného života homo sapiens. Své dceři dokázal vysvětlit princip pohlavního života a byl na to dost pyšný; podařilo se mu předběhnout školu i kamarádskou mýtotvornou šuškandu. Taky to byl dluh z jeho dětství, jeho rodiče se k „těm věcem“ stavěli, jakoby vůbec neexistovaly. Dokázal se svou ženou mluvit o sexu.

To, co nedokázal, bylo napsat milostnou scénu.

Jeho hrdinka Jana právě „ zapadla do koupelny s tím, že si musí dát koupel, ať prý si Tonda sám nalije něco k pití. Tonda polknul nasucho a jako by jej provláčeli deštným pralesem a zahrabali do písku Sahary. Bylo jasné, k čemu se schyluje, pootevřenými dveřmi do koupelny ještě zahlédl, jak se Janě svezly šaty z ramen a jeho zostřený sluch zaznamenal jejich bavlněný dopad na podlahu jako výbuch granátu. Ale možná to byly dveře do koupelny, které se zavřely...“ a zbytek stránky čistý.

Všechny ty sladké a extatické surové cynické sarkastické a zase metaforické básnické romantické píchací scény, které kdy četl, mu vířily hlavou.  Měl vztek na tu zatracenou zápletku, na Janu a toho debila Tondu, na to, že někdo začal psát literaturu, kde se objevují erotické scény. A devalvují. Otevřel láhev becherovky. Jenže se nechtěl opít, chtěl dopsat tuhle (předposlední) kapitolu a chtěl to udělat střízlivý.

Nepodařilo se.

Když dopíjel poslední doušek bylinkové kořalky, sotva udržel pohled na monitoru (musel občas zavřít jedno oko a druhým ostřit), napsal konečně několik klátících se vět.

 

Ráno pak po sobě četl: „ Tonda nevydržel čekat v obýváku, skočil do koupelny, na Janu, a prostě jí to udělal, vrážel jí ho tam, vošukal jí, řvala, on řval, líbilo se jim to a byli zpocení. Škoda, že to trvalo jen chvilku, než se udělal. Po čtvrthodině chtěl znovu, ale Jana už nechtěla a že si musí udělat nehty a vlasy na večer a on si ho ještě šel vyhonit na záchod.

Budu psát pohádky pro děti, pomyslel si Jiří, když nervózně prstem masíroval klávesu delete.


Poznámky k tomuto příspěvku
mefisto (Občasný) - 17.7.2003 > ten závěr pobavil
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 17.7.2003 > Hm to prolézání tematicky zaměřených knih to sedí přesně na mě. Líbilo.
Body: 4
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 17.7.2003 > chichichi
Body: 5
<reagovat 
Lian (Občasný) - 21.7.2003 > Dobrý, fakt dobrý.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 21.7.2003 > :)))) podobne jsem jednou dokoncil jednu basen...trava vonela, vitr cechral, ptacek zpival, ja ji za ruku bral...pak jsem se nasral(u psani te kycoviny) a tak...jsme si v ty trave zasoustali !!! :))) Kelly promluvila i za me ;)
Body: 5
<reagovat 
MZF (Občasný) - 20.7.2003 > Hodně pěkný text. Literárně i slovně bohatý, spádovost nepostrádá, fabule slušná, vtipnost na konci vzduzuje milý úsměv.

"Chodil do knihovny, četl různé teorie románu od různých lidí."
"Chodil do knihovny, četl různé teorie románu od mnoha lidí."
- bez opakování slov je to lepší

„ zapadla do koupelny s tím, že si musí dát koupel, ať prý si Tonda sám nalije něco k pití. Tonda polknul nasucho a jako by jej provláčeli deštným pralesem a zahrabali do písku Sahary. Bylo jasné, k čemu se schyluje, pootevřenými dveřmi do koupelny ještě zahlédl, jak se Janě svezly šaty z ramen a jeho zostřený sluch zaznamenal jejich bavlněný dopad na podlahu jako výbuch granátu. Ale možná to byly dveře do koupelny, které se zavřely...“
- škoda této části. Přijde mi hodně laciná, umělá, neliterární. Nevím, zda-li je to účel, ale pokud to spisovatel myslel s vydáním knihy vážně, neměl by napsat nic takového.

"..napsal konečně několik klátících se vět."
- věty by mohly být kostrbaté, neuspořádané, nesmyslné. Tady mi to nesedí. Nebo jsi chtěl napsat, že se spisovatel při jejich psaní klátil?

Celkově se jedná o kvalitní text, který stojí za přečtení už kvůli osobitému stylu, jež se projeví především v druhé půli povídky.

Body: 4
<reagovat 
 farišta (Občasný) - 21.7.2003 > MZF> díky. co se týká té pasáže s knihy, hlavně jsem se snažil, abych ho odlišil stylově od stylu zbytku povídky, nejsem spisovatel, takže to asi opravdu zní "neliterárně", ačkoliv mě to tedy uniká a jestli můžeš být v tomhle konkrétnější, byl bych rád.
klátící se věty - no, když píšeš na počítači a máš "upito", zdá se ti, jako že se věty klátí, uhýbají tvému zraku, jsou opilejší než ty, takhle jsem to myslel, ano, mohly být kostrbaté, neuspořádané i nesmyslné (což asi taky byly), ale hlavně se motaly po obrazovce. díky ještě jednou.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 21.7.2003 > MZF> 

Poznámka MZF "škoda této části. Přijde mi hodně laciná, umělá, neliterární. Nevím, zdali je to účel, ale pokud to spisovatel myslel s vydáním knihy vážně, neměl by napsat nic takového" jen ukazuje, jak se farištovi povedlo skvěle podat červenoknihovnoidní styl svého hrdiny. Ano, spisovatelova část skutečně působí lacině a uměle, čili přesně tak, jak to farišta zamýšlel, když nám chtěl předvést, jak blbě jeho hrdina píše  

jo a klátící se věty jsou super


<reagovat 
 MZF (Občasný) - 21.7.2003 > Kelly> Souhlasím.
Ale poté, co jsem si přečet celý text předtím, mi tato pasáž opravdu tak připadala a připadá. Prostě jsem si nedokázal zvyknout na nový styl (jestli se tak tomu dá vůbec říkat) psaní.
Nepřišlo mi zas tak jednoduché najet na notu spisovatele, pak z ní odbočit, abych si mohl přečíst tuto část a poté se zase vrátit do stejných kolejí.
Každopádně Kelly to vypíchla hodně trefně.
<reagovat 
Cum-ley (Občasný) - 21.7.2003 > Je to výborně napsaný! Moc mě to pobavilo :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 22.7.2003 > /davam do casopisu/
<reagovat 
zjihu (Občasný) - 18.8.2003 > Jaktože mi to uniklo? Když se dáš do prózy tak statečně jako do poezie, budeš na tom určitě lépe než pan Jiří.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 4 (5) 7 9 12 13 14 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter