Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí Bez kořenů z kolekce myšlenky a myšlénečky
Autor: cirrat (Občasný) - publikováno 3.8.2003 (20:49:54)
další>

Je zajímavé, nad čím vším se dá pozastavit.

Já bych se teď na chvíli pozastavila nad tím, co vlastně jsou, ty kořeny.

Člověk, který příliš přemýšlí, může být společnosti (nebo některé její části) dost dobře na obtíž. Chodí kolem a ptá se proč tohle a proč tamto. Jak se mohlo stát to, co se stalo. A nejnesnášenější otázka bývá "Vám to nepříjde divný?"

Protože jsme dospěli do stádia, kdy lidem toho opravdu moc divný není. Existuje pravděpodobnost, určité společenské zákony a mravní zásady, máme tu hejno policistů, kteří jsou zde od toho, aby chránili náš klidný spánek. A spoustu rozumných důvodů.

A kdo se liší, je považován za sektáře, podivína, blázna.

Před pasáží Jalta na Václaváku se perou čtyři muži. Nadávají si, kopou se navzájem do břicha a do hlav. Kolem nich v půlkruhu turisti i místní, baví se. Jenom jedna holka utíká sehnat policistu a jenom já vytahuju telefon. Chlápek s kamerou se na mě mračí - kazím mu představení. Policisti přijeli až za deset minut. Ti čtyři možná byli natolik opilí nebo zfetovaní, že zabaveni sami sebou počkali.

Jsem podivín, jsem blázen, kterému se zvedá kufr z toho, že po dvou letech najde své město, své náměstí ve stejném stavu, jako kdyby se z nejlepšího přítele stal žebrající feťák.

Jdu domů v půl desáté večer, napadne mě člověk, kerý mě chce okrást. Lidé kolem nás nevšímavě míjejí, i když se mi snaží vytrhnout tašku a já křičím. Ale přece jenom, nějaká dobrá duše zavolala policejní hlídku. Jeho chytili, odvezli nás na stanici a až v půl druhé v noci mě odvezli s pochroumaným zápěstím do nemocnice, kde jsem vyvolala patřičný rozruch. To víte, mladá holka a přivezli ji policajti! Kdo ví, co dělala!

Možná jsem šťastná, že jsem konečně doma. Ale co je to vlastně? Téměř dva roky jsem strávila střídavě v Basileji, v Budapešti a v Sankt Petěrburgu v Rusku. Po dvou letech se Praha nezměnila a přece je jiná.

Musím znovu pracně vyhledávat své kamarády, zjišťuji, že vůbec nemám náladu vídat se s rodinou - téměř kacířské vůči představě, že rodiče jsou nedotknutelní. Nemám chuť platit daně, vést si účetnictví a už druhý měsíc chodím s prošlým občaským průkazem.

Jaká je vlastně definice domova? Je to jenom místo, kde člověk bydlí a spí? Nebo je to tam, kde se cítí dobře? Kde má rodinu? Nebo přátele? Tam, kde má napsané bydliště a kam mu chodí úřední dopisy? Mám zamotanou hlavu.

Já nevím, kde jsem doma. Připadá mi, že jsem vlastně nechala kus svého domova na širokých bulvárech Petrohradu, který se připravoval na své výročí. Že jsem se zapoměla kus sama sebe v zelených basilejských tramvajích, kde jsou stanice hlášeny ve Swizzer Dutch a donekonečna objíždím Pauluskirche, nádherný kostel, blok světlého pískovce načrtnutý odvážnými linkami proti ocelově šedému nebi. Jedna z mých největšách nadějí odpočívá ve starém parku za ním. A nekonečné dlouhé procházky Budapeští, ponuré činžáky se tam střídaly s rozzářenými parky a monumenty, monumenty byly ve všech třech městech prostě nádherné.

Mé jméno bydlí v pražských Holešovicích, já zas žiju v bytě svého přítele na druhém konci města. Mám rodinu v Polsku, na Sibiři i v Indii. Přátele mám stejně rozeseté po celém světě. A dobře se můžu cítit i pod skalním převisem ve spacáku, stejně jako v nablýskané reprezentativní budově.

Možná jsem doma všude. ALe to je stejně konkrétní jako nikde. A když chci říci, že jsem někde doma, vynoří se v mé hlavě hlásek: "Počkej, jseš si jistá? A co Kábul? A zapoměla jsi na ..." A pak mám na půl dne výčitky svědomí.

Praha. Velké město. Ne tak velké jako Petrohrad, větší než Basilej, vyspělejší než spousta měst a zaostává za hromadou jiných. Matka měst. Matka žebráků, narkomanů a dealerů, veksláků a policistů. Jeptišek, kněží, prostitutek, matek a dětí. Milenců, násilníků, ochlastů i abstinentů. A o kterém městě se to nedá říci?

Snad se nedá říct, kde se dá žít nejlépe. Ani které místo je nejhezčí. Dá se říci spousta špatných věcí i spousta dobrých. Ale já pořád nevím, co je to doma a kde je to pro mě, začínám mít pocit, že nemám kde zakotvit, že tohle je další přechodná štace než popluju dál, ať už z vlastní vůle nebo jako něčí efekt. Nic mě nedrží, pokud se tak nerozhodnu. Je to nádherná svoboda i příšerná zodpovědnost. Je to pocit toho, že člověk nemá kořeny.



Poznámky k tomuto příspěvku
Pierre Bosquet (Občasný) - 4.8.2003 > nojo ten zacatek je trosku mimo...ja tenhle pocit zaplat pambu neznam...moc se mi to libi od toho "Možná jsem šťastná, že jsem konečně doma..." :) bulvary Petrohradu, basilejske tramvaje, parky, monumenty...vsechno to voni dalkama a nostalgii...mozna by bylo hezky napsat vzpominky...neco jako reportaz z cest :)
Body: 4
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 4.8.2003 >

Někdo má nejspíš domov na cestě, znám takových lidí docela dost - jako kdyby se často stahovali k internetu, možná proto, že na cestách přece jen hledají kontakt s - čím vlastně ?

 

Domov je to, kam se vracíme. Lepší definici neznám, proto může být domov skutečně i cesta...


Body: 3
<reagovat 
Lian (Občasný) - 4.8.2003 > Přijde mi to takový rozházený......přeskakuješ.....nevím.....
Body: 4
<reagovat 
 cirrat (Občasný) - 4.8.2003 > Lian> Já vím. Dva roky jsem se nedostala k psaní a někde to znát být musí...
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 25.10.2006 >

domov - ruky na ktorých smieš plakať - nejaký slovenský básnik to takto pojal

 

a text je o tom, necítiš sa isto, dostatočne chránená, dostatočne "rovnaká", ako okolie, preto je to celé cudzie

 

anonymita mesta je strašná vec a dotkne sa každého, len mnohí z nás, čo druhým vyčítame nevšímavosť, nemáme odvahu zasiahnuť

 

bohužiaľ, ani ja

raz vybehli cigáni k nám na poschodie, vraj niekto od nás vyhodil na nich fľašku z okna

boli presvedčení, že to letelo z môjho okna

mala som doma malú dcérku a bola som sama, klepala som sa strachom, neotvorila som

zaklopali k susedom - tam chlapec otvoril - zahučali naň ho a dožadovali sa otvorenia mojich dverí

ja som tomu chlapcovi od susedov nepomohla

nevšímavosť? mala som strašný strach a oni ho mohli aj zbiť aj dolámať

/telefón som sa bála použiť, bol na chodbe, bolo by to počuť - vtedy neboli mobily/

 

sme veľmi rozdielne, ale ten pocit, že nikde nie som doma - mám

/miešanka moraváčky, slováka (dieťa čo im vždy zavadzalo), odídených od rodín, bytovka, kde sme bývali, už nie je našej rodiny, to čo ja vytváram - to nedáva pocit tepla - v sobranciach sa nikdy nebudem cítiť doma, ja tým ľuďom nerozumiem (ja všeobecne ľuďom nerozumiem)/

asi by som o tej téme písala inak, ale blízke pocity mojim

 

na margo rodinných vzťahov sa mi podarilo napísať báseň, ktorá je pre mňa najsilnejšia, doteraz ju nič nepretromflo:

 

Bez mena

 

Sami

Tri vtáčky...

    zabudnuté v kúte,

    zavreté do klietky.

Prečo?

Prečo sa bojím,

prečo tu stojím,

prečo mám výčitky...

 

Odpusť,

čo kedy spravila som

nemysliac na meno.

Hoc smútok vo mne

       rastie,

je i radovať sa mi

       niekdy.

Neboj sa,

možno

len smútok

sám pri mne nestojí,

trošku sa zahojí,

v spomienkach

      prebolí.

 

Brat,

sestra

a ja

a diaľka

čo nespája.

Keď bolo ako,

keď bolo času,

nespájalo sa

meno puto

na vlásku visené.

 

A teraz už len

peniažtek malý

v ošúchanom vrecku

      zohrievaš.

Pozdrav,

slová,

čo priblížia...

Leť! – posielaš

a dúfaš,

že nádej má

 - tri duše bez mena.

 

 

 


<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 25.10.2006 >
Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 (14) 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter