Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Krátce o vzniku Nového zákona z kolekce Tajemná pondělí
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 24.7.2000 (09:44:42), v časopise 24.7.2000
další>

Krátce k vzniku Nového zákona

Ježíš pocházel z chudé rybářské rodiny. Vyrůstal v poměrně odlehlé části římské říše, ne příliš zajímavé pro tehdejší římské úředníky. Sám Ježíš nezanechal žádný písemný text, není také zcela jisté, zda vůbec uměl psát. Navíc krom toho vzdělaní a písma znalí rabíni zároveň úmyslně nezapisovali skutky kacířů. Není tedy divu, že z Ježíšova mládí nemáme prakticky žádné písemné materiály. Jediné historicky zajímavé materiály, které se nám zachovaly, pochází z dob Ježíšovy dospělosti, kdy kázal a to od samotných křesťanů. Zprávy o Ježíšovi byly buď zapsány přímo, či po nějakou dobu drženy ve vytříbené paměti lidí a do formy písemné převedeny později.

Nejstarší částí Nového zákona jsou dopisy apoštola Pavla. Pavel jimi oslovuje obce, s nimiž chtěl udržet styk, dopisy
tedy musely mít podobu písemnou (např. list Římanům, Galatským, Filipským atp.). Tyto dopisy vesměs pochází z padesátých let po Kr.

Vzpomínky na Ježíše Krista zachycují evangelia. Nejstarší evangelium je zřejmě evangelium Markovo (to je očividně také před
lohou pro evangelium Matoušovo a Lukášovo). Markovo evangelium bylo sepsáno kolem r.70 po Kr. Zda před sepsáním evangelia sv.Marka existovala nějaká písemná zpráva o Ježíšovi, je dodnes spornou otázkou novozákonní doby - je ale téměř jisté, že před sepsáním tohoto evangelia už existovala sbírka Ježíšových výroků, která byla i tradována. Evangelia Markovo, Matoušovo Lukášovo, která spolu zřetelně souvisejí, nazýváme evangelii synoptickými. Od těchto synoptických evangelií se zcela odlišuje evangelium Janovo.

Zeptáme-li se, kdo to byl Ježíš z Nazaretu, je rozdílné, zda budeme vycházet se synoptických evangelií nebo u evangelia Janova. Synoptická evangelia popisují setkání s obrazem Palestiny Ježíšovy doby a Ježíšova postava přímo zapadá do tohoto světa. Jano
vo evangelium rovněž popisuje Ježíšovo působení v Palestině, navíc však Ježíše vytrhuje z tohoto historického kontextu doby a představuje jej zřetelně jako toho, kdo byl vzkříšením vyvýšen a vybaven nadpozemskou mocí. Chceme-li zkoumat, který obraz je historicky přímější, zda evangelia synoptiků či evangelium Janovo, musíme především vycházet z jejich stáří. O tom, že starší jsou evangelia synoptiků, můžeme usuzovat již podle toho, že Jan už předpokládá znalost synoptické tradice, zprávu o Ježíšovi však dále rozšiřuje. Janovo evangelium bylo sepsáno těsně před rokem 100 nebo nanejvýš v této době.

Z knih Nového zákona jedna dokresluje druhou, jsou tu i materiály o Ježíšově době, které původně pro nějaké zařazení k filosofickým textům evangelií nebyly sepsány
(viz.např.výše zmíněné Pavlovy listy), - jako předmět k ucelení si pohledu na Ježíšovu dobu jsou však zcela nepostradatelné. Čteme tu spisy, které nenapsal žádný dnešní historik, ale originální spisy skoro 200 let staré, proto styl vyjadřování může možná leckomu přijít zvláštní. Ať už se na postavu Ježíše z Nazaretu (zvaného Kristem) díváme z kterékoliv strany, je jisté, že to byla v našich dějinách postava, která se narodila jako chudý syn rybáře a dokázala udělat ohromný zvrat v dějinách.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Lens - 11.12.2003 > Zapomíná se např. na Tomášovo evangelium. To není uceleným příběhem, ale sbírkou Ježíšových (mu připisovaných nebo o jeho výrocích reportujících) promluv. Celkem je jich 114. Mnohé jako by z oka vypadly částem novozákonních evangelií, jenže jsou strohé, stylově skromnější, ale také jasnější, tj. jednoznačnější.
<reagovat 
Čtenář - 22.11.2004 > Ježiš a rybár???
Nie je v písme napísané "Vari to nie je tesárov syn?..." Mt 13, 55

Trošku aj čítajte sv. Písmo, keď o ňom idete niečo písať... :)

S pozdravom Veritas.
<reagovat 
 Martin (Stálý,Redaktor) - 22.11.2004 > čtenář> 

...tak to se omlouvám:-)


<reagovat 
Vea (Občasný) - 24.7.2000 > Zajímavé počtení, akorát bych měla výhradu k Ježíšově rodině - jeho pěstoun (Josef) nebyl rybář, ale tesař :). A pak Ti utekla jedna nula "...skoro 200 let staré..." :)
<reagovat 
Dusan (Občasný,Správce) - 24.7.2000 >
Body: 3
<reagovat 
Cid (Občasný) - 25.7.2000 > Ano, moudrá Vea mi sebrala první vítku. Ta nula se dá vstřebat. Ježíš s velkou pravděpodobností psát uměl. Určitě uměl číst. Židé velmi dbali na tento druh vzdělání. Proto mohl také Ježíš učit v synagogách. Bez znalosti čtení by to nebylo možné.

Nelze srovnávat věrohodnost evangelií podle jejich stáří. Synoptická evangelia se liší od Janova evangelia jinou hloubkou pohledu. Lze říci, že u synoptiků, hlavně u Lukáše jde o poměrně přesné zachycení událostí, tak ják se odehrály. Jan je teolog. Nezajímá ho přesná chronologie, ale Ježíšovo poslání. Před Kristovou láskou a Boží všemohoucností zde vše ustupuje stranou. Ale i Jan se drží skutečnosti. On kupříkladu podává nejpřesnější popis Ježíšovi rozmluvy s Pilátem, on je mu na blízku. On je přeci onen miláček Páně, "služebník, kterého Pán nejvíce miloval." Jeho svědectví je obrovský poklad o Ježíšově osobnosti, o jeho lásce. Ale je to nejtěžší evangelium.

Jinak historikové se poměrně schodují, že již ve 40. letech bylo sepsáno aramejsky evangelium Markovo, ale bohužel je ztraceno. Se zbytkem mohu souhlasit.
<reagovat 
HONEY (Občasný) - 19.9.2000 > Diky, bylo to hodně poučné. Bibli jsem četla a jsem ráda, že i dnes jsou lidé, kteří ji dobře znají ačkoliv s ní v mnoha věcech nemusí souhlasit.
Body: 3
<reagovat 
Čtenář - 21.11.2000 > Je těžké uvažovat nad historickou věrností evangelií, nad jejich věrným zachycením Ježíše. Evangelia se vyznačují specifickým propletením mýtu a historie, tak těsným, že se mnohdy nedá rozlišit. Bylo by tovněž vhodné poznamenat, že zvrat v historii není ani tak dílem Ježíše samotného, protože potulných kazatelů a vizionářů v té době chodilo po světě víc než dost, ale hlavně jeho následovníků, zejména sv. Pavla a evangelisty Jana. Krista udělali z Ježíše až jeho učedníci, bez ohledu na závažnost jeho nauky a na Ježíšovo skutečné nebo domnělé božství.
Body: 3
<reagovat 
p.t. (Občasný) - 4.11.2000 > Netroufám si zasahovat ani do debaty na téma historické, ani věroučné; jen otázku k Cidovi: Jan je teolog? Byla v té době teologie v dnešním (obecně rozšířeném) významu?
Jinak se připojuji k díkům: je dobře, že se Martin ujmul tématu poctivě a pokud možno s ohledem na různorodý okruh čtenářů, věřících i nevěřících. Mě osobě v orientaci hodně pomohla knížečka jednoho současného českého filosofa "Ježíš pro moderního člověka", kde je vidět, jak úžasné hloubky zůstanou (a i nově se vynoří) při použití kritických metod současné vědy na evagelia i další zdroje informací.
(jméno filosofa samozřejmě znám, jen nevím, jestli se tu smí dělat reklama tohoto typu :o) )
vše v dobrém...
<reagovat 
Honza P. (Občasný) - 14.2.2001 > Otázka evangelií není ani tak věcí "mýtu", nýbrž osobního svědectví. Historik Eusebius píše, že např. evangelista Jan patřil do skupiny "saducejů", měl právo nosit velekněžskou čelenku a byl očitým svědkem Ježíšových zázraků. Tady je třeba říci, že zázraky Kristovy jsou mimo pochybnost. Dokonce i římští historici - nekřesťané - u kterých není možno předpokládat zaujatost na straně křesťanství raději hovoří o "čárech a kouzlech" Krista Nazaretského (Kelsos), než aby ona fakta popřeli.
Evangelia jsou psána tvrdě realisticky. Prostě se zde "vlomil" nebeský svět do pozemského. Může člověk, který je přivázán a přibit na kříž, a jemuž je probodeno srdce (naturalistický popis v evangeliích) vstát z mrtvých?
A přece - svědkové, kteří to viděli, prožili, hlásali, raději za tuto zkušenost zemřeli v "politických" procesech tehdejší doby, než aby ji zapřeli. Slovo martyros znamenalo jednak "svědek", jednak "mučedník". To není následek mýtu...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
1 2 3 4 5 6 8 (8) 9 10 11 12 13 14 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter