Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Svatý Václav, patron země české z kolekce Tajemná pondělí
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 29.9.2000 (13:30:51), v časopise 2.10.2000
další>

Svatý Václav, patron země české

Minulý týden jsme oslavili nový státní svátek - den Sv.Václava. Kdo to však byl ?

Jak žil

Roku 908 se na Stochově českému knížeti Vratislavovi a jeho ženě Drahomíře narodil prvorozený syn Václav. Byl vychováván svou babičkou, svatou Ludmilou. Ta a její manžel Bořivoj s celou svou družinou přijali roku 874 křest. Tento skutek a sílící popularita Ludmily v zemi byly příčinou rozporů mezi Ludmilou a její dcerou Drahomírou. Dne 13.2.921 zemřel kníže Vratislav, za nezletilého syna vládla jeho matka Drahomíra. Rozpory mezi Ludmilou a Drahomírou vyústily vraždou Ludmily, kterou její dcera dala vykonat na hradě Tetíně 15.9.921 Tou dobou však zemi Čechů začaly ohrožovat bavorský vévoda Arnulf a německý král Jindřich Ptáčník. V době, kdy byl Václav dospělý a chopil se vlády, byly české země značně rozvrácené.

Mladý panovník měl tedy před sebou nelehký úkol. Záhy si však svým pevným postojem získal na svou stranu většinu vojvodů, kteří pochopili, že mu jde především o zájmy země

Roku 929 vtrhl s velkým vojskem do Čech německý král Jindřich Ptáčník. Po dosti nerozhodných bojích se kníže Václav rozhodl odvádět Ptáčníkovi staré poplatky, které již tomuto králi platili jeho předchůdci (Spytihněv, Boleslav I. ..). Učinil tak proto, aby uchránil celistvost své země, což jako se později ukázalo, bylo velice moudré a prozíravé rozhodnutí. Král Ptáčník si Václava natolik vážil, že mu za jeho přátelství a věrnost později poplatek prominul. Společenství Václava s Ptáčníkem totiž umožnilo se lépe bránit Maďarům, neboť ti byli pro Slovany daleko většími nepřáteli, než-li německá knížata.

Kníže Václav měl ve své době málo nepřátel, mezi ty z mála však patřil Václavův bratr Boleslav, kterému patřila země kolem Staré a Mladé Boleslavy. Jeho poddaní utíkali do Václavovy země pod jeho ochranu. Obliba Václava u lidu vzbuzovala v Boleslavovi a některých závist a tak byl 28.9. 935 (rok není přesně znám) před kostelem Kosmy a Damiána ve Staré Boleslavy zákeřně zavražděn. V kryptě téhož kostela byl pak i následně pochován.
Kníže Václav, jak se traduje, byl za svého života pravdomluvný a spravedlivý, plný lásky k Bohu i lidem
, dodnes je nazývám patronem země české.


Vývoj událostí po smrti Svatého Václava

Ve 14.století byl svatému Václavu zasvěcen jeden z oltářů v bazilice Sv.Petra v Římě, od roku 1670 byl jeho svátek, který slavili lidé v Čechách již dávno předtím, papežem Klementem IX. rozšířen na celou církev.

Mezi největší obdivovatele Svatého Václava patřil český král Karel IV. Ten pořídil zlatou královskou korunu, kterou nazval svatováclavskou a kterou byl sám korunován dne 2.9.1347.

Svato
václavský chorál byl zpíván za husitů při volbě husitského krále Jiřího z Poděbrad r.1458. Byl zpíván i při volbě dalších českých králů.

Roku 1848 byl koňský trh za iniciativy Karla Havlíčka Borovského přejmenován na dnešní Václavské náměstí.

Josef Jungma
nn použil roku 1814 termínu "svatováclavský jazyk", pod kterým rozuměl běžně používanou češtinu své doby.

Svatý Václav je zobrazován ve
zbroji a knížecí čapce, s mečem a štítem, v ruce drží praporec s orlicí. Od doby baroka většinou sedí ještě na koni.

Citováno a čerpáno z materiálů
http://members.nbci.com/SvatyVaclav/Ucte_dej.htm
http://www.ricany.cz/farnost/cz/zivotop/vaclav.htm



Poznámky k tomuto příspěvku
Martina (Občasný) - 9.4.2002 > Opravdu pěkně napsáno - děkuji. :O) Připomnělo mi: "Svatý Václave, nedej zahynouti nám ni budoucím"... asi znáš(te).
Body: 5
<reagovat 
čtenář Kikina - 8.6.2006 > Jen poznámka: Drahomíra nemohla být Ludmilinou dcerou, když byla manželkou Ludmilina syna Vratislava. Byla její snachou. Drahomíra nedala zavraždit vlastní matku, nýbrž tchyni :-)
A vražda Václava se neudála ve Staré Boleslavy, ale Boleslavi.
<reagovat 
 Martin (Stálý,Redaktor) - 8.6.2006 > čtenář> No, vidíš, jak jsem to pomotal...prostě jsem nevzdělanec, který píše o něčem, co se někde dočetl. Nuže díky za vysvětlení..:-)
<reagovat 
Majka (Občasný) - 2.10.2000 > Poučné.Díky.
Body: 5
<reagovat 
KSTK (Občasný) - 2.10.2000 > Také se připojuji. Historii mám velmi rád. Přitom je ale dobře, že jsi vše zpracoval celkem stručně a přehledně - vzhledem k povaze internetových stránek.
Body: 5
<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 10.12.2000 > Moc pěkně napsáno.

Jenom malá poznámka:
Z dnešního hlediska je jistě zajímavé, že onen poplatek Jindřichu I. činil 500 hřiven stříbra a 120 volů.
A s těmi datumy je to v historii opravdu složité. U smrti Václava se objevují dva letopočty. Oficiálně se za datum úmrtí považuje 28. 9. 935, ovšem malý problém nastal v souvislosti s tzv. první staroslověnskou legendou o sv. Václavovi, kde je uveden rok 929. Kdy byl vlastně Václav I. zabit ? Těžko říct...
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
1 2 3 4 5 6 8 8 9 10 11 12 (13) 14 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter