Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 19.3.
Josef
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Zpovědi, pocity
 > Zpovědi, pocity
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci A-la-ba -ma z kolekce Okolí
Autor: sadaf (Občasný) - publikováno 9.4.2013 (17:11:11)
následující v kolekci>
Americký indián ozdobený pery a zahalený do přikrývky se stal symbolem amerického světadílu.Byl během staletí vymodelován stejnou rukou,která vytvořila jeho hory,lesy,prérie a vyznačila toky jeho řek.
Americký indián se stal částí země,ať už žil v kraji lesů,prérií,puebel nebo stolních hor.Hodil se do tohoto prostředí,neboť ruka,která utvářela světadíl,přizbůsobila rovněž člověka jeho podmínkám.Kdysi rostl tak přirozeně jako divoké slunečnice :patřil sem tak jako sem patříval bizon.
Tento nadaný člověk svou dovedností dal základ řemeslům,kterým se dnes říká americká. A v těle měl duši,kterou vytvořila stejná mistrovská harmonizující ruka.Indiánský názor na živobytí zdůrazňoval myšlenku velké volnosti-silné a intenzivní lásky k přírodě,bohaté víry v nějakou Nejvyšší moc,zásady pravdy,poctivosti,štědrosti,rovnosti a bratrství.

Náčelník Stojící medvěd
A-la-ba-ma
Prolog II.: K napsání tohoto auditoria mě inspirovala jedná krásná báseň od Falky,krásná,nicméně velmi idealizující veškerou víru v boha , jako svým způsobem jedinou možnou,správnou a snad i pravdivou. Chtěl bych zde ještě na úvod podotknout,že mým přesvědčením je víra v dobro,lásku a přírodu,a mým koníčkem (dá-li se to tak nazvat) je studium života amerických indiánů,kde jak sami jistě uznáte,byla víra takřka stoprocentní a přece nebyla tak násilná a vnucující se jako u mnoha různých vír v dějinách bíleho muže. Chci se ještě omluvit,že toto auditorium bude patrně hodně dlouhé,ale k vysvětlení všeho podstatného zde opravdu pár řádek nestačí. Při ruce mám knihy,ze kterých budu v průběhu večera čerpat a první z nich je i kniha od Charlese Hamiltona Pláč ptáka bouřliváka. Otázka,zda bůh je nebo není,myslím nebude ani tak případná,protože daleko důležitější je otázka:Kolik je bohů a jak se jmenují. Nebudu zde zacházet příliš do podrobností,neboť toto téma je námětem na knihu,ale chci jen podotknouti,že konkrétně Indiáni spíše než v jednoho boha,v tomto případě Velkého ducha,spíše věřili v božstva. Jejich víra byla ovšem založena na úplně jiných pravidlech a zákonech,než víra naše bělošská,čili evropská.Musíme si uvědomit,že Indiáni žili v jiném prostředí, v jiných životních podmínkách a většina jejich modlideb směřovala trošku někam jinam,ale hlavně,NEBYLA-LI VYSLYŠENA,nikdy nebrali božstvo k odpovědnosti,neboť jejich symbióza s přírodou byla natolik silná,že se stali její nedílnou součástí. Možná se může někomu zdát,že indiáni byli primitivní a jednoduchý národ. No,přátelé,dovolím si silně nesouhlasit,protože kdyby jsme se měli tisíc let od Indiánů učit o takových pojmech jako je přátelství,láska,rovnost a mnoho dalších,nikdy by jsme asi nepochopili,co tyto ve své prapodstatě vůbec znamenají. Je primitismus,když Indián zabil jenom tolik zvěře,kolik ji spotřeboval nebo doplnil zásoby na zimu? Je primitismus,že pokácel jenom tolik stromů,aby zatopil ve svých příbytcích,aby si vyrobil nástroje pro lov,hry nebo pro život ve své vesnici??? Je primitismus,že všichni uznávali jenom jedno božstvo,jednu spravedlnost,jednu radost nebo smutek??? Je primitismus,že žil svůj krásný život jenom do té doby,než jsme přišli my spasitélé a začali ho přesvědčovat o tom,že tak jak žije ,se žít nedá??? Je primitusmus,že ctili svoje předky,svoje rodiny nade vše,že ctili vše, o čem my bílí dokážeme , sice krásně, ale ve většině případů jenom hovořit??? Ano,vím,ne vždy bylo vše úplně ideální a aby jste mohli pochopit všechny moje důvody na obhajobu těch jediných a pravých obyvatel Ameriky,musel bych zde opsat většinu knížek,které tu mám před s sebou... Vidíte,chci psát auditorium o bohu,a ještě o něm prakticky nepadla ani zmínka. Budiž... Kde jsme vzali právo se jménem božím vstoupit na půdu cizího národa,se jménem božím na rtech uloupit jeho zem,řeky,lesy a stáda,kde jsme vzali právo jim vnucovat svoji víru v něco,co si člověk jako berličku ve své nouzi a bídě na straně jedné,a v touze po penězích na straně druhé,vytvořil aby snad mohl někdy v budoucnu omlouvat svoje činy??? Náčelník Skvrnitý ohon - Siux Jsem v rozpacích čemu uvěřit.Před několika lety k nám přišel,myslím,dobrý člověk.Vymluvil mi moji starou víru a za nějaký čas,protože jsem se domníval,že těmto věcem musí rozumět lépe než hloupý Indián,jsem vstoupil do církve a stal se metodistou.Po čase odešel a tu se objevil jiný člověk,přesvědčoval mě a já jsem se stal babtistou,pak přišel zase jiný a byl ze mne presbyterián.Teď je tu další a chce,abych vstoupil do episkopální církve.Všichni ti lidi říkají něco jiného a kyždý z nich chce,abych uvěřil,že jeho zvláštní způsob vyznávání víry je jediný,který ze mě může udělat dobrého člověka a spasit moji duši.Skoro si myslím,že buď všichni žlou nebo o náboženství vědí tolik,co jsem z počátku věděl já.Vždycky jsem věřil ve Velkého ducha a modlil se k němu podle svého způsobu.Ti lidi zřejmě nechtějí,abych svou víru v něco změnil,ale abych s ním hovořil jiným způsobem.Běloši mají vzdělání a knihy a mělo by přesně vědět,co by měli dělat,ale sotva dva z nich jsou v tom zajedno. Teď může někdo namítnout: a proč si tedy nestál za svým??? Odpovídám: Ti lidé do doby,než jsme přišlimy,neměli ani potuchy o tom,co je přetvářka,alibismus,faleš,pokrytectví.Oni věřili,že jsme stejně čistí jako oni a že přátelství dokážeme oplácet stejnou mincí... Je toho hrozně moc,proč já osobně nevěřím v toho naše boha,ale myslím si,že jsem na diskusi o tomto problému napsal již dost, a jako správný představitel bílé rasy si podle zásad falešné hry,nechám nejaké trumfy v rukávu jako případné argumenty pro ty,kteří se mnou nebudou souhlasit... A jenom na závěr,proč se moje auditorium jmenuje A-la-ba-ma?? Wiliam J.Harsha V této zemi se nesmí nikdy zapomenout na mé bratry - Indiány.Našimi jazyky jsme pojmenovali mnoho krásných věcí a ty budou navěky mluvit o nás.Minnehaha se při vzpomínce na nás bude smát,Seneca se bude blyštět naší podobou,Mississippi bude reptat o našich žalech.Širá,rozvalená Iowa a Dakota i úrodný Michigan budou šeptat naše jména slunci,které je líbá.Řvoucí Niagara,vzdychající Illinois,zpívající Delaware budou nekonečně pět naši Dta-wa-e (Píseň smrti).Je možné,aby vaše děti nebo vy jste slyšeli tuto píseň a nesevřelo se vám srdce?Dopustili jsme se jediného zločinu-měli jsme majetek,po kterém zatoužil běloch.Odešli jsme za zapadajícím sluncem,vydali jsme své domovy bělochům. Bratři moji,jedna z legend mého lidu vypráví,jak jeden náčelník,který vedl zbytek svého lidu,překročil velikou řeku,zarazil do země kolík svého typí a řekl:A-la-ba-ma!To v našem jazyce znamená:Zde můžeme zůstat! Ale neviděl budoucnost.Přišel do těch míst běloch a náčelník se svým lidem už tam nesměl déle zůstat.Vyhnali je do temné bažiny a utopili v bahně.Slovo,které náčelník tak smutně pronesl,dalo jméno jednomu z bělošských států.Není už jediné místo pod hvězdami,které se na nás usmívají,kde by se Indián mohl zastavit a povzdechnout: A-LA-BA-MA...


Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 9.4.2013 > skvělé
<reagovat 
lada34 (Občasný) - 10.4.2013 > Kde se to v tobě bere. Smekám. Je dobré ziskat jiný pohled.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Path Adamski (Občasný) - 10.4.2013 > pôvodne som si to chcela prečítať, ale vzhľadom k tomu, že si si nedal absolútnu námahu s formátovaním textu / odseky../vzdala som to- vizuálne je to pre mna nepriechodné
<reagovat 
čtenář elle - 6.5.2013 > I já jsem si to původně chtěla přečíst, ale i pro mně byl textový monolit nepřekonatelný. Navíc mi ještě vadí i to, že nemá ani to minimum vizuální "vzdušnosti", kterou by mu poskytlo dodržovaní pravidla, že mezi interpunkčním znaménkem a následujícím slovem má být mezera. Takhle text vypadá jako sms zpráva, jejíž počet znaků je omezen, a ty se do něj textem potřebuješ vejít.
<reagovat 
 čtenář elle - 6.5.2013 > čtenář> ... br, jak snadno se člověk při čtení textů s chybami sám nakonec dopustí chyby. Tedy oprava: *I pro mě byl textový monolit...* atd.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 0 1 3 4 5 6 7 9 10 11 12 14 15 16 17 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 65 66 67 69 70 72 73 74 75 77 78 79 80 81 82 83 84 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 106 107 108 109 110 111
112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 125 126 127 128 129 130 131 132 133 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 156 158 159 161 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 180 181 182 183 185 185 186 187 188 189 190 192 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 211 214 215 216 217 218 219 220 222 223 224 225 226 227 229 230 231 232 233 234 235 236 237 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 278 279 283 284 285 286 289 (290) 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter