Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Nad ránem z kolekce De todo un poco
Autor: Mbonita (Občasný) - publikováno 26.5.2008 (11:35:09)
další ve sbírce>

Za oknem rozlitá tuš

rozpíjí se v nic.

Střepy tmy zaříznou se

do neznáma v očekávání...

Paprsky zasáhnou zavřené dveře očí.

Tělo kočičím pohybem ožije

protažením až do bolesti.

Nárty vrní,

lýtka sametově přimknou se k sousedním

odeberou jim trošku tepla.

 

A pak...

slyším melodii svítání a ...tvůj vzdech.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
skold (Občasný) - 2.6.2008 > Naprosto objektivně; ostuda totemu, že na prvních dvou místech za poslední dobu okupují tvé básně. Nemyslím to zle, hodnotili uživatelé, jenž hodnotí přirozenou percepcí textu, což je normální, nicméně kvalitativně schazují poetickou platformu totemu. Zde se objevují jen mírně zretušované klišé obraty, poetika není svébytná (i když se tak ani nechce tvářit, abych byl spravedlivý). Mnoho průměrných obrazů, které v podstatě splývají v nic než obyčejný vjem. Obyčejnost, obzláště u 42 a Hrušky a ostatních, není nic špatného, ale vždy obsahuje originální básnické prostředky a o to v literatuře jde. Být originální. Jsou tři druhy prosazení se v literatuře- I. literát, jenž počne nový literární směr, II. literát, jenž je v daném směru originální a konečně III. literát, jenž cokoli zaktualizuje. Vím, že nikde v tomto nemíříš, jen to dodávám k mé argumentaci. Jetě bych tento text toleroval v koutku "zpovědi, pocity", nicméně tohle nazávat poezií, i při sebevětší snaze, nelze. Ono, je to trochu demagogické, ale kvalita textu se pozná dle zdejších komentářů- krásné, moc hezké, mluví mi z duše, kouzelně napsané....opravdu Ti tohle vyhovuje? To falešné pochlebování (falešné ve světle kvalit, ne upřímnosti)? Čteš? Máš načteno? Ne, abys pochytila obrazy, ale pochopila poetiku jako takovou...každopádně, jak jsem psal výše, tento komentář nemyslím zle, alébrž dosti překvapený/zděšený zdejší poetickou tvorbou.
Body: 1
<reagovat 
 annatar (Občasný) - 3.6.2008 > Karel M. a Skold> Jestli si ohu dovolit jen krátkou polemiku. Uznávám, to co zde píšete o originalitě či aktualizaci, jistě se nikdo nemůže stát kanonickým autorem, že kopíruje něčí dílo, ale musím se Mbonity zastat.
Nejde o to, že by básnička byla originální, pro jistotu jsem si ještě jednou přečetl svůj předchozí komentář, abych si čirou náhodou neprotiřečil. Ale domnívám se, že, jak jsem již napsal, jedná se o vybroušený - na místní poměry bych řekl nadstandartně kvalitní text, který zaujme neotřelými slovními spojeními. Netvrdím tím, že se nikde jinde nevyskytují, to si dovolit nemohu, protože jsem jistě vše nepřečetl, ale zase si mohu dovolit tvrdit, že jistě nejsou nikterak konvenční tudíž se neotřelým, dle mého, nazvat dají (nejedná se přeci o jedinečnost, ale něco co je užíváno sporadicky). Díky nim se mi i jemně kýčovitá (myslím, že záleží na osobním vkusu, zda to text ještě ubalancuje na hraně nebo přes ni přepadne) a myšlenkově "obyčejná" báseň líbí.
A teď k tomu hlavnímu. Píšete, že smyslem spisovatelského díla je být originální a jedinečný a... A ano, jak jsem napsal výše, nedá se než nesouhlasit, ale... Ale s tímto faktem se dle mého dá souhlasit tehdy, pokud má autor skutečně spisovatelské ambice, a zde vidím problém. Nevím, zda psaní na internetový server, který umožní publikovat každému, lze považovat za nějakou z uměleckých ambic. Myslím si, že mnoho lidí se zde vyskytuje proto, že prostě rádo tvoří a rádo se o tvorbu s někým podělí, víc nic. Proto by se ona tvorba měla posuzovat jistě trochu jinak a s jinačím náhledem. Nemyslím si, že by se tato báseň (Mbonitina) dala nazvat literárním eklekticismem (viz. výše proč), ale i kdyby se o eklekticismus jednalo, tak je na zdejší, daleko eklektičtější poměry text jistě navýši.
A poslední věc. Ano, komentáře typu líbí, smajlík, či jiná nic neříkající hovadina mne také iritují, ale to je zase jiný problém a s tím autor textu nic neudělá, nemyslíte?
Doporučil 
<reagovat 
 skold (Občasný) - 3.6.2008 > Karel M. a Skold> psal jsem to v IE, takže jestliže máte firefox- budous e zobrazovat malá písmena, čili povinně přepnout na IE ,.)
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 3.6.2008 > annatar> 

tak nejprve děkuji za polemické vyjádření.S komentáři ostatních opravdu nemohu nic dělat,pravdou je ,že někdo hodnotí čistě pocitově a do hlubších úvah či rozborů textu se nepouští..ono to taky stojí víc úsilí,někdy však jednoduché hodnocení je i výstižnější než rozbor ..autorovy duše a jeho slov,ale to ať zváží každý sám.

Po  pravdě je jednodušší něco hodnotit  než vytvořit.A k ambicím a úrovni na literárních servrech se vyjadřovat nebudu protože se k tomu nepovažuji za  dostatečně oprávněnou.Každý kdo chce něco tvořit tvoří a objektivita je tu asi taky brána jinak než ve vědách přírodních. 


<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 3.6.2008 > annatar> Vybroušený? Formálně? Myšlenkově? Jak to myslíš? Brusičství je řemeslo, které si žádá jemnou motoriku, přesné oko a spoustu zkušeností. Kde to tu máš?

Originalita sama o sobě je málo. Naopak, je protivná.

Tahle básnička má v sobě lecjaká klišé, hodně. Ale taky má nějaký talent. A tu pasáž s nárty si vystřihnu a pověsím do lednice na dvířka od mrazáku, ta se mně líbí.
<reagovat 
 skold (Občasný) - 3.6.2008 > annatar> 

„Ale domnívám se, že, jak jsem již napsal, jedná se o vybroušený - na místní poměry bych řekl nadstandartně kvalitní text, který zaujme neotřelými slovními spojeními.“ – Jak vybroušený? Čím? Stylisticky? Užitím figur, tropů, či dokonce metra? Ničím z tohoto výčtu vybroušeným tento text není. Slovní spojení- také nejsou nijak neotřelé. Jediné, jenž vyniká je „vrnící nárt“, nicméně bych to spíše přičetl spíše automatismu, volnému sledu asociací, jenž autorka naházela na sebe, i když s dobrým úmyslem, a tím je báseň naprosto neladná. Cose týče místních poměrů- to je to, an co narážím na začátku a konci mého komentáře. Zdejší poetické portfolio je poslední dobou hodně podprůměrné, ba dokonce příšerné. Jestliže analogicky navážu na Ariela; kdybych hodnotil autorku jen v kontextu jejích básní, dám také čtyřku, nicméně jestliže budu hodnotit v opozici k egilovi, kalais, šedé a dalším zdejším kvalitním autorům, tak bych šel dokonce i do minusového prostředí.

 

„Díky nim se mi i jemně kýčovitá (myslím, že záleží na osobním vkusu, zda to text ještě ubalancuje na hraně nebo přes ni přepadne) a myšlenkově "obyčejná" báseň líbí.“- Co se týče kýče () – tento text je kýčovitý až až, ale znovu upozorňuji, že mně osobně to nevadí- já hodnotím odosobněnín, objektivě, dle teorie literatury, kterou si prozatím osvojuji a tahle totemická platforma je pro mne jistou formou cvičiště, takže zaujetí zde nijak nechovám. Text kýčovitý je, nicméně samozřejmě záleží na pohledu čtenářu- a záleží na druhu čtenáře, jestliže si čte básně pro radost a pro nic víc, ok. Jestliže chce dosáhnout jakéhosi estetického požitku, být okouzlen formou, popřípadě myšlenkou, básnickými obrazy; to je už jiná kategorie a takovéto obyčejné básně je (včetně mé osoby) jednoduše nezaujmou a nezaujaly by ani širší literárněkritickou obec, si dovolím tvrdit.

 

„Nevím, zda psaní na internetový server, který umožní publikovat každému, lze považovat za nějakou z uměleckých ambic.“ – Zase si dovolím nesouhlasit. Je to nesprávně rozšířený názor, že internet je místem, kde publikují autoři, jež nemají žádných ambic. Jen si vemte, kdo jen na tomto serveru, jestliže to nevíte-nejspíše ne- působí, lidé, kteří byli navrženi na ceny Magnesie litery, lidé, jenž byli laureáti ceny Jiřího Ortena, lidé, které rád čte Vít Slíva, které si zve Petr Borkovec, a kteří mají buď už úspěch za sebou, nebo ti, kteří ho jistě dosáhnou. Tímto navazuji na komentář výše, že zde bývalo kvalitní, a stále potají je, kvalitní osazenstvo, které je nicméně nyní „vybombardováno“ kýči a podprůměrnou poezií. Znovu říkám- v jistém směru to špatně není, protože právě pro ono publikování mladých a nevydávajících autorů totem právě je, nicméně- nemůžu je srovnávat navzájem, ale právě je musím komparovat s elitou tohoto serveru, jakkoli to zní neplebejsky. A co se týče eklekticismu- to mi je, upřímně, jedno. Jestliže to je kvalitní, proč ne. V tomto případě, bohužel, není.

 

Tož tak, no.


<reagovat 
 annatar (Občasný) - 7.6.2008 > Karel M. a Skold> Předem se omlouvám, že reaguji takto opožděně, ale bohužel jsem se dříve na internet nedostal. Tekaže, za a) pokusím se své hodnocení nějakým způsobem upřesnit. Za b) pokusím se opět polemizovat s některými myšlenkami, které zde byly vyřčeny. Takže k tomu upřesnění. Co se týká formy a metra, ano uznávám, že báseň neoplývá ničím geniálním. Ale ruku na srdce, metrum se v moderní poezii neřeší tak puritánsky, jako tomu kdys bývalo a forma? Domníval jsem se, že je teď spíše běžnější se škatulkování na obsah a formu vyhnout. Neboť v moderní poezii, je za těžko obě tyto složky od sebe oddělit. Zároveň, že se moderní literární teorie pokouší spíše o syntézu, texty zkoumat jako celky, nikoli jako rozsekaná torza, a tudíž je dělení na formu a obsah také jaksi překonáno. A dostáváme se k těm figurám a zde se domnívám, že je báseň podařená, protože, ač Vy tvrdíte, že je vše již někde použito a sežvýkáno, tak si nemyslím, že by třeba slovní spojení:

Nárty vrní,
lýtka sametově přimknou se k sousedním
odeberou jim trošku tepla.

bylo nějakým vykrádáním autorů cizých. Přijde mi to jako velmi vydařený básnický obraz, navíc poměrně originální. A dík tomu bych báseň tolik nestrhal. Prostě se viditelně neshodneme ;)

<reagovat 
Sadám (Občasný) - 21.6.2008 > Kdyby to končilo ,,nárty vrní'', bylo by to špičkové, takto to tím ,,frázoidním'' vzdechem spadlo mezi obyčejno
<reagovat 
Sadám (Občasný) - 21.6.2008 > Kdyby to končilo ,,nárty vrní'' bylo by to špičkové, takhle to tím ,,frázoindím'' vzdechem spadlo do obyčejna =)
<reagovat 
 Cami (Občasný) - 30.5.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 10 11 13 14 15 16 17 18 19 (20) 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter