Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Tančím...příběh z kolekce De todo un poco
Autor: Mbonita (Občasný) - publikováno 20.7.2009 (10:45:17)
další ve sbírce>

Světlo líně zívá,

když tančím na úpatí srpku luny.

Odplouvám bílou vzducholodí.

Tam,

kde jsem tím,

čím chci být.

 

Prach.

Hvězd třpyt.

Vánek z úlomků nebe.

Tělem kreslím.

Sebe

do zákoutí Tvého vědomí.

 

Tango ,

které rozohní i mnicha,

že sotva dýchá.

Opojen.

Nápojem lýtek ze zahrad klášterních.

Smích zrajících višní.

Víno mešní.

Kulaté jak okraj spodničky.

 

Jsem úrodným statkem.

Podpatkem když ryju

do parketu iniciály.

Svého jména.

Jiskra co vzlétla.

…Roztančená.



Poznámky k tomuto příspěvku
 g morr (Občasný) - 28.7.2009 > jafa> Bylo uznáno? To jako myslíš mě?
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 28.7.2009 > g morr> oprava: bylo tebou uznáno?
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 28.7.2009 > jafa> Ale já jí to roztančení věřím, jenom mi o tuhle pravdu nejde.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 30.7.2009 > jafa> zdá se mi, že to je nedorozumění. taky mě g morrova formulace na chvíli zmátla, zřejmě na základě implikací z prvního odstavce (tj. onen absurdní odkaz na představu psaní za patnáct let. řekněme, že je to vtip.) g morr říká, že se mu text právě líbí a přidává svou korekci tématu. v tom sice předpokládá, že někdo to téma vnímal takto, ale budiž, je to jeho korekce. v tom není ani implicitní odsudek. diskutovat se dá spíš o tom, zda není možné vyjádřit to, jaký je mi být tím, jakým bych chtěl být. a těžiště tématu se přenese na poměr mezi tím a oním bytím. takže by to nakonec byla báseň o touze být někým v g morrově čtení. a je nad slunce jasné, že téma samo nikdy nemůže diskvalifikovat dílo jako celek. ale o to tu snad neběží. pokud si ale nepovšimneme arielovy krátké poznámky, která by vskutku mohla být zavádějící a implikovat hodnocení básně na základě jejího tématu. ovšem z tak krátkého výroku se nedá s jistotou poznat, jak to ariel myslel.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 28.7.2009 > g morr> no, taky myslím. ale o jakou ti jde? podle čeho se dělí (oprava: ty dělíš) pravdy?
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.7.2009 > whispermoonlite> Stačí se zeptat. Na druhou stranu – takhle si užijete víc legrace.


Příště se pokusím psát srozumitelněji; Copak se to sluší, aby si letmo načrtnutá poznámka zasloužila rozsáhlejší interpretační úsilí než vlastní text? A kdybych se ještě k tomu měl teď pokoušet interpretovat ten dlouhatý příspěvek pana WML... to už by přesáhlo všechny meze aspoň trochu dobrého vkusu :))
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 28.7.2009 > jafa> Hehe, o taxonomii jsem se ještě nepokoušel. Ale – po pravdě – mnohem víc než o pravdu mi jde o lásku (jakkoli jsem přesvědčený, že chodí spolu).
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 28.7.2009 > jafa> Já (ač netázán) dělím pravdy na:
a) pravda
aa) pravda jako řemen
ab) pravda
ac) pravda s mínusem
b) polopravda
ba) lepší polopravda
bb) napůlpravda
bc) skoro lež
c) nepravda
ca) nepravda :-P
cb) nepravda :-o
cc) nepravda :-x
Ale tady jde přeci o něco zcela jiného, teda.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 30.7.2009 > g morr> haha, a navíc poznamenaný chybným čtením. však sem to v následujícím, ještě třikrát delším příspěvku opravil. je to spousta legrace, kterou jsi nám umožnil. nebo mně, nevim, jak ostatni, pravda.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 28.7.2009 > Serpentin> hezký. ani bych neřekla, že jde o něco jiného. pravda jako řemen si najde vlastní slova? jestli jo, tak tady to vidím na pravdu s minusem, protože ta slova jsou (podle mě) částečně odkoukaná.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 28.7.2009 > g morr> Snad je pravda ze své podstaty taková, že znemožňuje obcování lidí s lidmi, v každém případě obcování prostřednictvím slova. Každý ji může znát sám pro sebe, ale aby mohl vstoupit do vzájemných vztahů s bližními, musí se zříci pravdy a přijmout jakoukoli obecně přijatou lež. (Lev Šestov, Preposlednije slova)

<reagovat 
 g morr (Občasný) - 30.7.2009 > whispermoonlite> Tak zase příště.
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 28.7.2009 > jafa> Ale já ti vůbec nerozumím a nemám ani zdání, kam směřuješ. Jistě jsi poznala, že jsem žertoval. Proč se bavíme o dělení pravd, když tu lehké nožky tančí příběh? Místo hledání definice pravdy doporučuji hledat lásku (parafrázovaný g morr)
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 28.7.2009 > Serpentin> no jo, ale ty bys chtěl lásku, v níž by nebyla pravda? nebo v níž by nebyla hloubka? nebo v níž by bylo tolik pravdy/hloubky, jako je v tomhle autorčině nám předloženém a možná mírně kýčovitém sebeobrazu?
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 28.7.2009 > Serpentin> je na to ještě jedno dobré slovo: opravdovost :)
<reagovat 
 čtenář já5 - 29.7.2009 > jafa> smím-li se zúčastnit této plodné diskuse,chci jen podotknout,že mě se to opravdové zdá
myslím text
je v tom víc než se ten text tváří či jak možná vyznívá a taky záleží na naladění čtoucích
slovní obrazy mi k tématu sedí
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 30.7.2009 > jafa> v tom případě je slunce taky nejspíš kýč. ale proč ne, že jo? - autor přece není subjekt básně. a báseň není téma. a je-li lež lůnem kýče, jak vůbec otestovat pravdivost tématu? navíc je to jedno. a je-li tématem nějaký prožitek, který tobě připadá kýčovitý, co to znamená pro báseň? ten text přece nádherně drží pohromadě. nedokážu si představit líp zvládnutej tvar. rytmus, obrazy, délka veršů, zvuk, kterej vnímám spíš podvědomě, všechno to spolu dokonale hraje.a je v tom ještě něco víc, než slova.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 30.7.2009 > whispermoonlite> "osobně nesdílím nadšení z textu" říká g morr. tak nevím, jestli se mu líbí. ani já ho nesdílím a cítím to víc a víc. "rozohnění" mnicha na mě dýchá jednoduchou, nenápaditou a poněkud vulgární erotikou (co má mnich dělat, je-li rozohněn tancující si krasavicí?). a celkové poselství "cítím se tak hezká" a sebevzhlíživé nastavení (které mi to asi nejvíc přibližuje ke sladkokýči) je mi nějak vzdálené. nenašla jsem tam navíc žádný autentický nápad - kromě zaokrouhlování vína a spodičky, což se mi zas líbí dost. a autorka je mi velmi sympatická. dokonce i něčím, co je v tomhle textu: jakýmsi milým nepózováním, prostotou v dobrém slova smyslu. nebo nadšením ze života, otevřeností, uměním jednoduchých pocitů a vyjádření? nevím.

uf, nejsem zvyklá psát tak upřímně kriticky. promiň, Mbonito... ale nějak vím, že zrovna tobě to neulíží, že jsi nad věcí :) ahoj.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 30.7.2009 > čtenář> jojo, taky myslím, že to asi prožila. to byl návrh, s kterým jsem původně přišla - že nejde o upřímnost, ale o hloubku
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 30.7.2009 > jafa> aha, no jo, s tou citací máš pravdu, přidal sem tam g morrovi v duchu "mi" do "proč se líbí". tak to ovšem znamená, že soud implikuje, tak si to, prosím, oprav v mým komentáři, kde to mění výrok. takže je možný, i když to g morr nevyjadřuje explicitně, že zaměňuje téma za báseň a ty ho, z mýho pohledu, správně upozorňuješ. - k tomu následujícímu, co píšeš o nenovosti a kýčovitosti obrazů, tomu, troufám si říct, rozumím. tohle sem v jednu chvíli u Mbonitiných básniček taky řešil (a znovu tu mohu říct, že jsem Seiferta nikdy neměl moc v oblibě). můj závěr byl a je, že zrovna u tohoto stylu nezáleží na tom, s jak originálním obrazem o sobě text přijde, ale jak funguje celek dohromady. Ten styl už je prostě takovej, že by mu zabředávání do hloubek a zamotávání se do složitejch obrazů ublížilo (a dokonce bych absenci tohoto druhu originality nyní považoval za sílu textu). ale já cítím, že text je napsán přesně na té hraně (zvlášť tento text, který je od autorky jedním z nejpovedenějších, co znám) mezi významovou prostotou, citovým kýčem - a (velkou) špetkou jedinečnosti, která to nad propastí udrží. - a kýč to prostě nemůže bejt, protože to by v tuto chvíli znamenalo odmítnout autorku jako člověka, jehož prožívání je kýč, a to se neodvažuješ v závěru své poznámky ani ty. někdy prostě autor/autorka nemohou ručit než sebou samými. a to i přesto, že jsem nahoře hlásal oddělení subjektu básně a autora. jenže ta hranice možná platí teoreticky. praxe, zvlášť pokud se jedná o interaktivní sociální síť, kde do vztahu čtenář - dílo vstupuje s minimálním úsilím o překonání té hranice i autor sám, mi ukazuje, že to tak samozřemý nebude. -jaký tedy mohou nastat možnosti? 1) kdyby byl kýčem prožitek subjektu v básni, je-li celý prožitek lež, i ve vztahu k subjektu, potom je alespoň nadmíru rafinovaná, takže kýčem nehrozí. jednalo by se stále ještě o téma. 2) je-li subjekt totožný s autorkou, potom by z tvého pohledu musel být kýčem její život. 3) je-li kýčem báseň jako celek, i když ty to dokládáš spíš na některých obrazech, potom se vracím k tvrzení, že není, protože prostředky, jimiž je ta báseň zvládnutá, ony potenciálně vachrovaté obrazy vykupují a dodávají jim další hodnotu, nezvěme to třeba energií, prouděním, které celý text nese. - nemůžu tuhle básničku poslat mezi podobně vyhlížející tuctový texty, protože je v ní něco navíc, a dokonce bych řekl, že je to právě to nepostižitelný, co dělá poezii poezií. - dá se pochopit, že přijetí stylu je věc čtenářskýho vkusu. a tvoje argumenty jsou velmi solidní, dobře pochopitelný, rozumný a vyzrálý. je to radost s nimi polemizovat. pouze bych poukázal na jedno místo, kde ti, zdá se, vadí motiv sebevzhlížení. z mého pohledu je ta básnička napsaná tak, že z ní jde hodně energie, takže v narcismu závada být nemůže.
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 2.8.2009 > jafa> dík za upřímnost..cením si jí a jsem ráda,když text vyvolá takovou diskuzi,myslím si,že je to obhacující pro všechny.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 30.7.2009 > whispermoonlite> zajímavý, v lecčems se shodujeme. jen pro mě asi právě toto na hraně nebalancuje, ale už se to přehouplo. bohužel ale teď musím sama rychlorychle někam běžet. příjemné objevy přeju.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 3.8.2009 > whispermoonlite> Obecně, bez vztahu k tomuto textu a autorovi:

1. "protože to by v tuto chvíli znamenalo odmítnout autorku jako člověka, jehož prožívání je kýč"

nesouhlasím - toho, jehož prožitek je občas kýč, nebudu odmítat. komu se to nestává?

2. "je-li celý prožitek lež, i ve vztahu k subjektu, potom je (to lež) alespoň nadmíru rafinovaná, takže kýčem nehrozí"

kde bereš nepřímou úměru mezi rafinovaností a kýčem?

3. je-li subjekt totožný s autorkou, potom by z tvého pohledu musel být kýčem její život.

jedna chvíle není život...

To jen tak na okraj. Hlouběji se zamyslím příště...



<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 31.7.2009 > jafa> ještě sem to trochu poopravil. tohle téma kýče nelze brát na lehkou váhu, o to víc s vědomím, že dokazovat se tu od určitý chvíle nic nedá. ale myslím, že stojí za to dospívat aspoň k té hranici, před níž má racionální argumentace nějaké opěrné body. - a ještě bych se zeptal, při téhle příležitosti, jak se v komentáři dělají odstavce. to mi je zatím záhada.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 5.8.2009 > jafa> kýč je v mém chápání nápodoba, prázdná skořápka, která nevyžaduje vícevrtstevný kód. je možné i tuto skořápku narafinovat tak, že se bude tvářit jako něco víc, ale potom už se pohybuje v pro ni nebezpečné blízkosti původní tvorby. protože rafinovanost v sobě nese neprůhlednost, nesamozřejmost a zvrstvení kódu, neboť vedle nápodoby tematizuje i sám akt napodobování, v tomto případě rafinovaný proces, a to mi k výsledku dodává něco navíc. proto si těžko představím rafinovaný kýč, který by nebyl náchýlný k tomu být něčím víc, který by svou původní jednorozměrnost neznásobil v objekt, jehož kódy je nutné rozluštit a podstoupit při tom riziko nedorozumění. klasický kýč totiž nic neskrývá, nic nepředstírá, tedy kromě své vlastní povahy. v tom ale rafinovanost nenacházím. je naopak bez obalu srozumitelný. kýč, který by v sobě obsahoval i ten vtip, že by si byl vlastní kýčovitosti vědom a toto vědomí neskrýval, by už nebyl kýčem, ale parodií, perzifláží, ironií, nebo něčím takovým.
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 11.8.2009 > Netřeba slov...:-)))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kouzelný človíček (Občasný) - 11.11.2009 > je těžké se k tobě dostat přes všechny ty komentáře, ale slibudji, že se nenechám odradit a statečně se přidám, protože to co tu píšeš za komenář stojí...
Body: 5
<reagovat 
kouzelný človíček (Občasný) - 11.11.2009 >

Jak vidím přišel jsem  s křížkem po funuse, už nemám šanci tě odbodovat ani doporučit, udělali to za mě ti ostatní. Je těžké se k tobě přes tu spoustu tvých fanoušků probojovat, ale slibuji že se příště budu hodně snažit...


<reagovat 
Regio (Občasný) - 9.1.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
<<<Starší    Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 10 11 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 (45) 46 47 48 49 50 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter