Jat výronem, nechal jsem si od Shanea donést nějakou videokazetu. Přinesl Zelenou míli podle S. Kinga. Kingovek jsem viděl zfilmovaných několik a až na bezkonkurční To (a slibné, leč nedotažené Osvícení - nová verze je prý lepší) mě filmová podoba nikdy moc nezaujala, přesto že se King na scénáři často podílí. Snad je to tím, že tajemno a strašidelno je v jeho románech důkladně ukryto a každý si je může prožívat podle své fantazie, zážitků a založení. Zfilmovat Zelenou míli musel být těžký oříšek. Děj se líně sune kupředu, žádné překvapivé či nečekané zvraty se nekonaly, vděčných efektů je taky pomálu. Tříhodinový film jsem v kině neviděl s ohledem na to, že jsem román četl, jednak kvůli jeho délce, jednak kvůli hlavní postavě, resp. jejímu filmovému ztělesnění. Toho člověka prostě nemám rád, od pohledu. Je to marné a nemá cenu s tím bojovat. Válcová hlava, minimální mimika, nesnáším ho asi jako J. Carreyho. Nechtěl jsem Shanea zbytečně obtěžovat, takže jsem se s kazetou smířil. A dobře jsem udělal. Režisér si vyhrál s dějem i s prostředím. Ten film musel být pomalý, až rozvláčný. Scény musely být snímány klidnou kamerou s citem pro detaily, střih s minimem filmových zkratek dával možnost se do pocitů ponořit. Hlavní(?) postava, strážný Paul Edgecombe, byla herecky bezvýrazná, zaplaťpánbu za to, strážný Percy Wetmore byl hnusně přesvědčivý, odsouzený Delacroix a jeho myš Jingles nádherně živoucí. Obrovitý černoch John Coffey mě ovšem dostal nejvíc. Poprvé byla postava v knize popsána jako "obrovitá" skutečně obrovitá. Dotyčný herec je i ve skutečnosti velký, ale pomocí nenápadných fíglů byl ještě větší, přesně tak, jak bylo třeba. Musím říct, že ta John Coffey na mě zapůsobil ze všech nejvíc a jeho proslov v cele před popravou (kdy už se vědělo, že je nevinný), mě - přiznám se - dojal. Možná proto, že jsem si našel v jeho pocitech jistou analogii, kterou pociťuji podobně. O co jde, to ovšem zůstane navěky mým tajemstvím. (I když - každé pravidlo má svou výjimku.) Pokud jste četli román, ale neviděli film, viděli film, ale nečetli román, či ne- ani jedno, doručuji obé: na pořadí díky mistrnému přepisu nezáleží.
|