Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 19.3.
Josef
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<Zpátky Dušičková - tak trošku
Autor: BlueSky (Občasný) - publikováno 2.11.2003 (00:51:43), v časopise 6.11.2003
Pokračování>

Momentka

 

  Sobota. Jako obvykle návštěva..jen tentokrát  ne u živých, ale u zemřelých.
Babička a dědeček budou mít radost, že jsme na ně nezapomněli, drnká mi maminka na city  do telefonu. Mluví se mnou jako s dítětem, přesto, že i do mé tváře se natrvalo přistěhovalo pár vrásek a ve vlasech nacházím stále častěji štříbřité  poslíčky stáří a moje duše je za ta léta vybavena značným cynismem. Bráním se nostalgii a smutku....


  Proplétám se mezi spoustou návštěvníků hřbitova a přes své špatné orientační schopnosti nacházím hrob prarodičů vcelku snadno. Jenže..co to?...někdo neznámý na něm již hospodaří. Horečnatě přemýšlím, jestli je to nějaký šílenec, který pro potěchu své duše zkrášluje cizí hrob nebo je to snad nějaký utajený příbuzný, nějaký levoboček, tajemství naší rodiny? Hubený mladík s bejsbolkou na hlavě zatím zády ke mně čile okopává odolné trvalky a umně rozkládá chvojí. Tak já nevím, půjdu sem radši později? Nebo ho upozorním na jeho omyl? Ale přece umí číst jména na náhrobní desce, takže potud snad mýlka žádná. Přece tady nebudu hodiny  korzovat po hřbitově, než neznámý dokončí zahradnické úpravy..ještě bych mohla vypadat jako zlodějka dušičkové výzdoby. Seberu odvahu a jdu tam, ehm, jak mu to jen řeknu, to bude...


   To byla...moje ostuda! On je to táta!! Naposledy jsme se viděli před týdnem, to je trapas, nepoznám vlastního otce! Slabá omluva, že jsem ho nikdy neviděla okopávat kytičky, tak proto mi ani nebyl nějak povědomý. Radost ze shledání byla oboustranná. Duši mi trochu sevřela lítost, jak vnímám své nejbližší, že jsem si snad nikdy neuvědomila, jak je táta věkem hubenější, že si ho chci asi držet v paměti jako toho úžasnýho svalnatýho pěknýho chlapa, a všechny změny vytěsňuji z vnímání.
   Přiložila jsem ruku k dílu, pohovořili jsme o mém psovi, o dceři (jestli tam fakt děda s babičkou byli, musely jim vstávat vlasy hrůzou) a všechno bylo v pohodě, do té doby, než se na nás obrátila paní, pečující o hrob ob dva hroby dál. Zničehonic na nás začala mluvit, že jí manžel zemřel nedávno, pohřeb stál 22.000,- Kč že mu to tady hezky vyzdobila, výzdoba přišla na 4000,- Kč a teď to tady není, někdo to ukradl. Upírala na nás planoucí oko s takovou vervou, až jsem se lekla, jestli  nás nepodezírá z krádeže. Začala jsem  ji chlácholit a se zájmem jsem zjistila, že mám v tomhle schopnosti ne nepodobné matce.Ač jinak plachá, na paní jsem vychrlila , že jo, že to je hrozný, že se furt krade a co je dneska levný (velmi objevné) a že ten hrob má i tak krásnej (šmarjá, co může být na hrobu hezkýho?!) a že manžel je určitě rád, že na něj myslí (žvaním jako máma) a že je důležitý mít naše blízké hlavně v srdci a....no, bylo to dlouhé, bylo to hrozné a bylo toho dost. Mimochodem, při informaci o ceně pohřbu mi blesklo hlavou, že se teda musím ještě dlouho ohánět, abych si naspořila na poslední věci člověka. Ach jo, pomalu jsem se začala propadat do pochmurné nálady. Paní naštěstí zmlkla, zřejmě utlučena mojí výřečností a já se s tatínkem rozloučila, abych se odpotácela o pár hrobů dál. Tam to bylo ještě lepší. Opodál se totiž oháněly smetáčkem a hubou dvě paní, pro něž návštěvy  a kritika rovů příbuzných a známých byly životním koníčkem. Těžko v jejich přítomnosti  tiše rozjímat a věnovat tichou vzpomínku zemřelým.
"Martičko, viděla jsi ten jejich hrob? To je hrůza, každej pes, jiná ves, ten obklad je hroznej, každej kámen jinej, jak to mohli Jarouškovi udělat?"
"Jo, voni jsou divný, jim na tom tak nezáleží, a přitom, jestli to Jaroušek vidí, v hrobě se vobrací, odkázal jim úplně všechno."
"Tak, tak, to jsou lidi, prachy seberou a pak je jim líto dát tátovi aspoň pěknej kámen na hrob."
"Já tady koukám na tu statici, ta je pěkná, že jo? Já myslela, že nevydrží a vidís, vona jo. Akorát ten břečtan kapku seschnul, ale to otrhám a bude to zase dobrý."
"Ale koukej, u sousedů zase nikdo na hrobě nebyl, ty kytky tu držej jen silou vůle, měli by přijít aspoň otřít desku."
........ a tak pořád dokola, na plný pecky probraly hrob Haničky, Janičky, Jiřinky a Martina. Nu což, odklidila jsem listí, položila věneček, zapálila svíčku a zamyšleně kráčela pryč, když tu mě ještě zasáhl jedovatý šíp:"A tahle taky, ani hrob pořádně neuklidí, vidíte co tam vokolo zbylo napadanýho listí?"
  Cestou ještě potkám chlapce, co se slzami na tvářích stojí u hrobu, blýskajícího se novotou. Letmý pohled na náhrobek - úmrtí letos, dožil se 47 let...aha, asi tatínek, chudák, a chudák kluk, ach jo.

   V televizi zpráva o tom, jak se pořád krade na hřbitovech, Rath zůstává prezidentem ČLK, záložáci vyrazili na pochod,...

  Tak mám zase jednu Památku zesnulých za sebou.

undefined



Poznámky k tomuto příspěvku
fungus2 (Občasný) - 2.11.2003 >

Hm. Moc hezky napsané.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
asi (Občasný) - 2.11.2003 >

Pěkně napsané, ve stylu, který odpovídá momentce. Tahle hřbitovní atmosféra mi není úplně neznámá.


Body: 5
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 2.11.2003 > opět velmi živý, ač ze hřbitova, příběh. Sakra montrealere, to sis nemoh dát vo dvě pifka míň a ty poplatky zaplatit??
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 2.11.2003 >

quentinbubakoff> Maminka umřela, když mi bylo 20 let, a o nějakých hřbitovních poplatcích jsem tenkrát neměl ani tušení. Všechny starosti jsem přenechal "zkušenějším" příbuzným. Možná, že bych ani na ty poplatky neměl - studoval jsem tenkrát prvním rokem vysokou školu.


Doporučil 
<reagovat 
hajka (Občasný) - 2.11.2003 > Napada me spousta veci, ale to je tak trochu cerny humor
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 2.11.2003 > hajka> 

Díky, a jinak -

černy humor kvete všude, ale já ho moc neumím literárně zpracovat, tohle byla fakt jen momentka, tak jen do toho, Hajko:-)) Těším se na nějakou dušičkovou poetickou cernohumornou:-)


<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 2.11.2003 >
<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 2.11.2003 > ...bylo to dlouhé, bylo to hrozné a bylo toho dost...  to není moje hodnocení, to jsem z tvého příspěvku jakoby vytrhnul. Naopak já si myslím, že to povídání bylo velmi pěkné - pokud jen může být pěkný hřbitov a pobyt na něm. Já na žádný nechodím...  strýc Adolf (maminčin bratr) včas nezaplatil hřbitovní poplatky nebo jak se tomu říká (za údržbu hrobu) - a maminku před 20lety vykopali. Její hrob zrušili...
Body: 5
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 2.11.2003 > Montrealer> 

Díky, ale jde jen o zapsání mých malých zážitků z včerejší návštěvy hřbitova, nic míň, nic víc...a přiznám se, já na hřbitov šla kvůli našim, oni pak mají radost, jaká jsem hodná dcera, babička i děda mi jistě odpustí, navíc si myslím, že můj vztah k nim a dalším nelze měřit podle stavu jejich hrobu. Tak to hodnotěj živí..i když..co já vím, co nám pak jednou řeknou tváří v tvář(či lépe duší v duši:-)) ) ti, dnes již zesnulí

Důležité - pro nás, za zesnulé zatím mluvit nemohu:-) - je mít je v srdci, mít ty hezké vzpomínky, ne?


<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 2.11.2003 >
<reagovat 
Unge (Občasný) - 2.11.2003 >
Doporučil 
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 2.11.2003 >
<reagovat 
Flegmatik (Občasný) - 2.11.2003 >

Dobře se četlo.


Body: 5
<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 2.11.2003 > mě to sedlo...
Body: 5
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 3.11.2003 >

napsané to je věru dobře, se mi tak jeví.

letos jsem na hřbitově nebyl, protože tam chodim jindy, nejvíc v parným létě, to se muselo zalejvat. někdo medituje o mrtvejch u hrobu, mně to přijde jedno kde.

onehdá jsem byl se známejma na jejich hrobečku, a ty řeči o kradení křížů end lucerniček end podobně mě nikterak netěšily, ale nějaký to zdravý rozčílení jsem necítil, protože nějak vším možným vyzdobené rovy mě za srdce neberou. mnohdá chudej klidnej hřbitov mi přijde pro zesnulý mnohem lepší poležení.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 3.11.2003 > dobre napsany, ctivy a hlavne o necem, coz na Totemu nebyva az tak pravidlem
Body: 5
<reagovat 
Silona (Občasný) - 3.11.2003 > Ano, čtivé. :)
Body: 5
<reagovat 
Lian (Občasný) - 3.11.2003 > Nějak jsem se do toho nedokázala úplně vcítit....nedejchlo to na mě...nevím proč......ale ty pocity chápu....Nicméně do časopisu
Body: 4
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 3.11.2003 >

1. To je mi jasný, že nikoho nesoudíš, protože kdybys začala, to bychc tě nemilosrdně votpálil a myslim, že i pár dalších týpků by to hodnotilo jinak...

2. Do které kategorie - dám se podat - nebo do všech tří zároveň, do každé něčím jiným...

 


Doporučil 
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 3.11.2003 > Luk Malér> 

ad 1) Hmmm, to mi zní skoro jako výzva

 

ad 2) a)nebohých dítek

         b) nemohoucích starců

         c)vyděšeně se tvářících (skoro)pannen s dmoucími se ňadry

Těžko vybírat, navíc ..toť otázka na tělo

Takže ..nejspíš...b je správně


<reagovat 
Lei (Občasný) - 3.11.2003 > Je to napsaný dobře, ale je mi to úplně cizí. Takhle můžem cynicky otrávit cokoli, na co si vzpomenem. Lituju ty, který na hroby choděj jen kvůli (např.) rodičům. Nepochybuju o tom, že je naopak spousta lidí, který to všechno myslej upřímně (a že musej vystát frontu na věnce je nezáviděníhodný). Já to považuju za elementární slušnost, příbuzným aspoň na ty Dušičky zapálit svíčku. Ale nedivím se, v dnešní (jakkoliv jsem optimista) vykořeněný době...
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 3.11.2003 > Lei> 

Nějak nechápu , co tu "řešíš":-)

To mě mrzí, jestli ti to vyznělo, že cynicky otravuji pietu vůči zemřelým, jsi  dost vedle. Spíš ti řeknu, že si otrávila ty mě, tím svým "pochopením". Píšu snad, že VŠICHNI to myslej neupřímně, o frontách na věnce v tom příspěvku nebylo ni řeči, vysmívání se zapalování svíček..? .ehm...no, se stane.  Je to prostě pár střípků (pravdivých) z návštěvy hřbitova v sobotu 1.11.2003. Chm, a že píšu o svém cynismu..někdy je to nutná obrana, ale to ty zatím nechápeš....Ach jo. 

O řadě tvých poznámek by se dalo "polemizovat"..ale , nemám chuť.

 


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 3.11.2003 > Lei> To není cynický, to je, když tak o cynismu. Toto je rok 2003, ne 1890. A teď: nejcyničtější jsou tam ty dvě hřbitovní kádrovačky, které jsou jistě velmi ctnostné, hovoří slušně, mají jen slušné myšlenky, jen ŽIVOT,  ten nevidí...jako teď ty kámo - sorry
<reagovat 
Niagara Rainbow (Občasný) - 4.11.2003 > Velmi zajímavě popsané dění na hřbitově. Zní to zdánlivě legračně, ale přijde mi to jakoby ze života.
Body: 5
<reagovat 
Lerit (Občasný) - 2.11.2003 > Styl mi přijde dvojitý a ne k užitku dílka. Hřbitov má myslím svoji atmosféru a ta mi tady bohužel chybí. 
Body: 3
<reagovat 
 Unge (Občasný) - 2.11.2003 > Lerit> Pokud na hřbitově vzpomínáš na doby, kdy ti, co jsou dnes mrtví, byli ještě živí, nemusí to být až zase tak smutné. Já už jsem pohřbil oba rodiče - a když se na žádost některých příbuzných otvírala naposled rakev, vždycky jsem poodešel, takže jsem své mrtvé rodiče na vlastní oči nikdy neviděl. I po létech mám pocit, že jsem se zachoval správně. Pamatuju si své rodiče pouze jako živé.
Body: 5
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 2.11.2003 > Lerit> 

Včera ji neměla, resp. záleží na rozpoložení toho či kterého člověka, já prostě včera vnímala jen tohle, k tomu navíc dlouhý fronty na věnce a svíčky, šustění bankovek, žádná pieta, dost velký ruch, navíc jsem tam byla za bílého dne, večer je to jistě lepší, tisícemihotajících se světýlek,..třeba jsem měla jen blbou náladu:-)) Třeba bych si dnes všimla dušiček poletujících nad hroby, případně převtělených do havranů a veverek, hle to je nejspíš má babička...:-)

Chyba na mé straně, neměla jsem tam napsat, že je to "Dušičková"-je to zavádějící, asi to automaticky znamená rozechvělý příběh plný mystična nebo..tak..Sorry

 


<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 2.11.2003 > Lerit> náhodou je tady ta atmosféra hřbitova 21. století perfektně zobrazena.To odcizení!!Sereme na mrtvý předky a svý špatný svědomí léčíme hromadným nájezdem jednou ročně, já bych to pojal jako ještě větší komedii.Jo, jo my lidi sme xindl prašivej.
<reagovat 
 Unge (Občasný) - 2.11.2003 > quentinbubakoff> To jsi tedy napsal pěkně drsně, ale nemůžu si pomoct - v jistém ohledu máš pravdu !
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 3.11.2003 > quentinbubakoff> kventýne, nebuď takovej tendenční, dyť to není až tak pravda, na hřbitově se daj potkat starý lidi, kerý nejsou nikterak odcizený, celej život s někym žili a teď za nim choděj mu to tam uklidit, zamíst, promluvit si s nim a tak, tak já spíš vidim hřbitovy. 
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 3.11.2003 > BlueSky> 

Máš pravdu v tom, že Duššičková (ty dvě šš sou překlep, který se mi líbí, a proto ho nechávám) NENI už dávno o nějakém vzpomínání na mrtvé, ať už plačtivě (ach kdyby to jen byl(a)), nebo lidsky (dokázal bych se mu (jí) podívat do očí?) ale jsou takoví "Naši Furianti".

Dobrá studie, teď by mě zajímalo, jestli sis to přihnula nebo jestli to tak bylo od A do Z, zdá se mi totiž, že ty tvý figury se ti začínaj hejbat, jak ty  chceš a ne co se fakticky stalo.


Body: 5
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 3.11.2003 > quentinbubakoff> Quentík si zkouší úlohu mlufffčího - sluší ti - ochránce nebohých dítek, nemohoucích starců a vyděšeně se tvářících (skoro)pannen s dmoucími se ňadry
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 3.11.2003 > Luk Malér> 

V první chvíli po přečtení tvého hodnocení jsem sebou málem sekla, páč jsem to ňák přelítla a zdálo se mi, že se ptáš, jestli jsem si při psaní PŘIHNULA

Život sám je tak úúúúžasně pestrý a lidé v něm, že si ani moc nevymýšlím Ale prostor pro uplatnění vlastní fantazie, jak vidíš, jsem předchozí větou nepopřela:-))

 

A co se Duššiček (evokuje to kapku ucházející dušši:-)) týče, tak já nejsem žádnej sociální kritik:-) Neodsuzuji nikoho, kdo na hřbitov zajde nebo nezajde. Vadí mi a "bojuju" jen s lidmi, co ubližujou a vědomě.a o těch tam snad není ani slovo, nakonec i pro ty jedovatý babky mám pochopení, třeba v životě nic jinýho nemají, a možná, že to ani tak nemyslej, .......když zaslechla jejich hodnocení kvality mého úklidu, tak mě to jen pobavilo:-))


<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 3.11.2003 > stanislav> nene milý Stanislave,nejsem tendenční, jsem realista, ano uznávám je dost lidí, co nemaj chodit kam jinam, ale právě v období dušiček se na hřbitovy stahuje obrovská masa špatnýho svědomí.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 4.11.2003 > Luk Malér> jo jo Luku, zjistil sem jak tvrdej chleba tiskovej mluffčí má:o)))
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 4.11.2003 > quentinbubakoff> No jo ale zas je to prdel, ne????????? Nebožátka vzhlížejí, staříci platěj rumy, (skoro)panny se tisknou onou vzdýmající se hrudí...
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 4.11.2003 > Luk Malér> nejlepčí sou ty dmoucí pohoří,....tam se dycky tak krásně vymýšlej další díly telenovel:o)))
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 4.11.2003 > quentinbubakoff> Tak vidíš, že tvrdý chléb mluffffčího má i své měkčí stránečky.
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 4.11.2003 > Luk Malér> měkkoučké, voňavoučké, heboučké stránečky.......:o)))
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 5.11.2003 > quentinbubakoff> 

Hoši, hoši,..nespletli jste si server?

Na tyhle VASE diskuze jsou myslím specializovanější www:-)


<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 7.11.2003 >
<reagovat 
Černobýl (Občasný) - 7.11.2003 > Bez ohledu na různé diskuse kolem (a nekolem) se to dobře čte a nemám pocit, že by autorka něco předstírala.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Simonka (Občasný) - 7.3.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 26.3.2005 > Mě tyhle svátky vždycky deprimují. Opět jsi se trefila.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
Zpátky   
1 2 3 4 (5) 6 7 8 9 10
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter