Provozované WEBy:
Totem.cz
|
Čítárny
|
Český film
|
Seaplanet
|
Humor/Hry/Flash
|
Flash CHAT
Chcete svůj WEB? Napište nám
ISSN 1214-3529
Pondělí 11.11.
Martin
jméno:
heslo:
nové
Všechny rubriky
Poezie
>
Poezie
>
Klasické verše
>
Básnické slovo
>
Všehochuť
>
Teorie poezie
Následující
Předchozí
Následující
Předchozí
Následující
Předchozí
Napsat do fóra o>
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce
ODCHÁZÍŠ?
z kolekce
Život jen tak
Autor:
probably
(Občasný)
- publikováno 2.2.2004 (18:06:03)
další ve sbírce>
drfaust
(Občasný)
- 5.2.2004 >
Kam to má vést?
Vést to mám mimo běžný sdělovací jazyk... (ale to bych tě asi příliš odbyl, takže…)
Vést to má k jazyku ve kterém žijeme v maximální míře sebe/světa-uvědomění... Poezie není stejný kód jako jsou novinové články, turistické průvodce..., návody k automatickým myčkám…, není to ani stejný kód jako je běžný rozhovor (mám namysli rozhovor například s nadřízeným v práci, s neznámou osobou v tramvaji…, prostě běžnou komunikaci) nebo próza... a přitom je to právě ten rozhovor, nejniternější lidský rozhovor..., rozhovor s naším jazykem, kde jazyk je náš život... a k životu nás bere. Ano, to zdá se mi nejpodstatnější. Bere nás k životu, ve kterém můžeme bydlet, ve kterém bude lidskost. A to, jak se mi zdá, se ti nepodařilo naplnit.
Další podstatná věc je to, že jsi ve své výpovědi nenechala prostor pro čtenáře. Poezie nevzniká z věcí, které nám řekneš úplně narovinu. Musíš nám nechat prostor, abychom mohli v textu hledat... abychom si ho mohli uchopovat sami a dotvářet si ho... a nesmíš se přitom bát o rozumění. Vždy budeme mít každý svou interpretaci. A třeba se přiblížíme k té tvé víc, anebo třeba méně. Ani svět, ani jeho obraz v jazyce, popřípadě jazyk jako svět neposkytují žádnou jistotu. Ale ty musíš mít odvahu nám dát ten prostor, místo rozhovoru. Čtenář každým čtením text svým rozuměním dotváří. Pokud nám tento životní prostor není dán, vzniká otázka, jestli vůbec autor čtenáře potřebuje. …k rozhovoru musí být dva (Ty – Já).
A jsme u rozhovoru, opět je zde poezie jako rozhovor, tentokrát se čtenářem (i když obvykle rozhovor tak trochu neúplný neboť se fyzicky setkají jen málokdy). Ono by totiž bylo celkem zbytečné cokoli psát, kdyby to pak nikdo nečetl a nežil tím. Ale aby tím mohl žít, musí to být sice semknuté, celistvé, ale nesmí to být dopovězené. Toto stojí v přímém protikladu vůči próze, která například může využívat jazyka obrazného stejně jako poezie, ale obvykle se snaží o přímou výpověď v celku děje... Upozorňuji, že říkám obvykle. Jsou i prozaická díla, které to nedopoví; ale ta tvoří spíše výjimky.
Další věcí je přemíra citů. City má každý, avšak city netvoří jadernou věc stavby textu. Jejich přemíra text obvykle naprosto zničí. Nejsem natolik erudovaný, abych přesně rozebral proč tomu tak je, ale alespoň jeden důvod se mi zdá zřejmý. Každý se někdy cítí zamilovaný, zklamaný, udivený ze světa, udivený z přírody. Každý proto chce svoje pocity někdy vyjádřit…, přirozeně. (Navíc si každý v určitém období života myslí, že je jediný, kterému věci světa jdou a míří tímto způsobem). Avšak ten nárok poezie je: jazyk aktualizovat. Pokud k tomu nedojde a pohybuješ se stále v rovině sdělovací, tak nám prostě řekneš, že jsi zamilovaná, zklamaná, udivená a doplníš li to navíc otřelými spojeními typu: Večer brečím své srdce do polštáře po tobě…, …(hledám hrníček) nějaký co k němu nikdy nebyl podšálek, Vždyť jde jen o to slyšet nějaký zvuk, na ticho se umírá..., tak nám prostě nezbude než si říct: ta holka zase tak strašně moc křičí. Jen křičí, protože nám ve svém „básnickém“ jazyce nenabídla žádnou zajímavou zkušenost. Zkušenost s jazykem, který jsme do teď neznali. …a věř, že čtenáři poznat chtějí.
<reagovat
Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli drfaust
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno
e-mail
>
Kontrolní otázka proti SPAMu:
Kolik je čtyři + sedm ?
Napsat autorovi
(Občasný)
předchozí ve sbírce
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
92
92
93
95
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
120
121
122
123
124
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
231
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
(250)
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
další ve sbírce
Copyright © 1999-2003
WEB2U.cz
, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení
vydavatele.
Addictive Zone
Orbital Defender Game