Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Dětství, stáří z kolekce Povídky
Autor: stanislav (Občasný) - publikováno 30.8.2003 (00:01:57)
další>

„Tys nechtěl být stavitelem?“ zeptal se a podíval se na druhého přes otevřenou knihu.
„Mám rád povídání dědů a vnuků,“ nenechal se vyrušit z chytání ryb ve své pomyslné řece.
„Neměl jsi potřebu stát se tím, na koho by byli pyšní?“ odložil knihu a prošel se po hladině té řeky, aniž by věděl, že učinil zázrak.
„Jen dítě a stařec mluví a přemýšlí doopravdy o životě, jeden odhaduje, co bude, druhý se rozpomíná na to, co bylo,“ ponořil se pod hladinu, aby viděl tu štíhlou rybu, která se nechtěla nechat ulovit.
„To ti stačí být obyčejný cestovatel?“ konečně uslyšel šumění nedalekého splavu.
„Nepřemýšlím o tom, kým se stát, jen sleduji, jak to, že jsem tím, kým jsem,“ vynořil se nad hladinu, zamával rukama a blížil se k oblakům.
„Nechtěl jsi okouzlovat, být pro druhé důležitým a příkladem?“ zeptal se první, lehl si do trávy a stéblem škádlil malého brouka, převracel ho na krovky.
„Na rozcestí nepřemýšlím, kudy se vydat, jdu, nechávám se vést, kdykoliv popoběhnu, mám moc velkou potřebu se vrátit, víš tam na naši půdu, do kočáru bez kol, kde jsem snil. Dětství je věčnost, nic jiného není, vše je jen zhmotněný sen dítěte. A já nebyl dítě, které chce něco na dětství měnit, nechci zapomenout, jak chutná vůně sena, vůně, kterou znali všichni naši lidé přede mnou. Můj dětský sen není věcí budovatele a vojáka, můj sen je sen dítěte, které se nebojí být dítětem, a zamyšlením a vzpomínkou starce dohromady. Tu dobu, kterou ty prostavíš, já procestuji do budoucnosti a do minulosti, a tam, kde jsem, nemám chuť nic měnit, stavět, bourat,“ přisedl k prvnímu a začal mu cuchat vlasy.
„Nejsem z těch, kteří by ti to vyčítali. A nevadí ti být závislý na ostatních?“ nechal druhého hrát si a sám se ponořil do vnitřního moře, plného zlatavých a zelených pablesků.
„Jsem závislý na svém dětství, když na něj zapomenu, trpím. Kluk leze na strom a na lavičce pod tím stromem sedí jeho děda. Jsou jedním stvořením, jsou tam spolu. Holčičky jim nosí věnečky z pampelišek a babička voňavé lívance. Kdo je na kom závislý?“ zasmál se, věděl, že první byl vždycky dospělý. A stařec z něj nikdy nebude, jen unavený člověk, který bude chtít stále a stále zvětšovat svůj dům, ve kterém nebudou chtít žít jeho děti.
„Nemáš strach z města, z uspěchaných a bohatých?“ zeptal se druhého, ale spíš si tu otázku položil sám sobě.
„Není to můj svět, šel jsem kolem nich a nikdo z nich mě nezajímal,“ lhal bezelstně a s úsměvem druhý.
„Nechceš letět nad oblaka?“ první udělal rukama tempo, ale zůstal na zemi.
„Létám rád, celé dny, noci. Jen ty dráty mi překážejí,“ řekl druhý a začal přemýšlet, proč pořád na nějaké dráty naráží, proč jich je tolik.
„Nezávidíš mi někdy, že já stále něco buduji?“ lehl si na břicho a obličejem se přitiskl k zemi, voněla mu.
„Nezávidím, jenom bych byl nerad, kdybys postavil vězení pro sebe, mě a ty po nás,“ odpověděl a hlavou mu proběhla všechna vězení, kterými prošel, stal se v nich stromem, a oni ho nemohli vyrvat z kořenů, když ho propouštěli. Zase zamával rukama a vznesl se vysoko, vracet se mu nechtělo, až večer, až nebude vidět než světélka, řekl si.
„Zase jsi duchem mimo, dobře, už budu mlčet,“ zamumlal první, stále ležel na zemi a slastně se protahoval.

 

28.12.2002



Poznámky k tomuto příspěvku
Monty (Občasný) - 30.8.2003 > "A stařec z něj nikdy nebude, jen unavený člověk, který bude chtít stále a stále zvětšovat svůj dům, ve kterém nebudou chtít žít jeho děti."

Úžasný. :o) Moc se mi líbí, jak píšeš.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Monty (Občasný) - 30.8.2003 >
<reagovat 
Yfča (Občasný) - 30.8.2003 > Pěkný - jako ostatně pokaždé... :o))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Yfča (Občasný) - 30.8.2003 >
<reagovat 
Ika (Občasný) - 30.8.2003 > ...všechna ta vězení...a dráty...a ztracená křídla...Výstižné!
Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 30.8.2003 > Ika> díky moc...
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 30.8.2003 > No. Tak to je povedené.
Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 30.8.2003 > fungus2> No. Tak to jsem rád.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 30.8.2003 > nevykřikuju nadšením, ale líbí... nejvíc asi to, co vypsali Adora a Ika
Body: 4
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 30.8.2003 > Kelly> škoda, že nevykřikuješ, ale i tak díky... :o))
<reagovat 
Kolben (Občasný) - 30.8.2003 > Taky nechci křičet, ale jenom proto aby to nevyznělo jako klišé. Moc se mi líbí jak píšeš, ale to asi slýcháš často, proto to nebudu přehánět. Skrátka, od člověka co píše jako ty, příjmu jakoukoliv kritiku s poděkováním.:-) TIP:-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
barlach (Občasný) - 31.8.2003 > Nebudu vytrhávat  věty- pro mě je to především celek. Není tak silný jako cestovatelé, al je velmi pravdivý. Teď zrovna stojím na rozcestí a dumám, jestli jet kočátem bez kol....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kapucín (Občasný) - 1.9.2003 > Nějak nevím, co k tomu říct. K tomuhle dílku konkrétně - našla bych místa, která mě oslovují (třeba ta otázka o strachu a odpověď na ni), ale mám pocit, že to jsou jen takové střípky a že pochopení celku je mi vzdálené. Obecně mi připadá, že se svým vnímáním světa a hlavně způsob, jakým ho vyjadřuješ, jsi někde jinde (a dost možná výš) než já.


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 1.9.2003 > Kapucín> je to rozhovor dvou nezávislých částí osobnosti v jedné osobě, tuhle věc sleduji už velmi dlouho, kde se v člověku berou protichůdné názory a pocity... :o)
srozumitelnost zde byla na druhém místě, na prvém byly asociace...
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 1.9.2003 > jsem na tom tak nejak jako Kelly...tak se pripojim s ctyrbobkem na hnojiste a dam do casopisu...Vox populi, Vox dei...zaslouzi si to :)
Body: 4
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 1.9.2003 > peetea> asi to fakt není to nejsympatičtější čtení, není zaměřené na čtenáře, takže o to víc dík... :o)
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 1.9.2003 > hubert> a na koho (co) ze je to zamereny ? :o)
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 1.9.2003 > peetea> si tak plácám svým způsobem sám se sebou a ve finále si to přečtu a studuju svoje ego, nevědomí a tak podobně, trošku nezáživný pro okolí, i když tohle dělá fůra lidí, a tak se v tom asi taky někteří najdou... :o)
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 1.9.2003 > hubert> at zije grafomanie :o)...dela to skoro kazdej...nutne to ale neznamena, ze vysledek bude nezazivnej...tenhle tvuj pocin lidi travi celkem bez problemu...zda se...
<reagovat 
Hanele (Občasný) - 31.8.2003 > A ja bych chtela KRICET !!! Tolik bych chtela , ze bych KRICELA A KRICELA a stejne by me nikdo neslysel ...NIKDY NEDOSPEJU !!!
Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 31.8.2003 > Hanele> Tobě by to asi neslušelo, kdybys furt jen byla dospělá, k někomu se to prostě nehodí... :o)
<reagovat 
 Hanele (Občasný) - 2.9.2003 > hubert> 

Tak to jsi vystihl trefne !!! Ke mne se to rozhodne nehodi a nikdy nebude ...Necham si naveky svou rozvrkocenou detinskost...:)


<reagovat 
Silona (Občasný) - 14.10.2003 > Skvěle napsané! :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 2 4 5 6 9 10 31 (32) 38 43 45 49 50 54 55 57 59 60 60 61 64
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter