Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Úvaha o lhaní. z kolekce Povídky
Autor: lada34 (Stálý) - publikováno 7.3.2013 (15:38:39)
další>

        Od mládí mne rodiče vedli k tomu, abych vždy a za každých okolností mluvil pravdu. Ale člověk má sklony ke lhaní patrně vrozené. Ač doma nikdy rodiče nelhali, nebo jsem to nikdy nepoznal, tak já jsem lhal, jak jen to šlo. První dochované záznamy o mém lhaní, pochází už z doby, kdy jsem navštěvoval mateřskou školku.  Nesnášel jsem jogurt a paní učitelka si všimla, jak opatrně převracím sklenici, tak aby to vypadalo jako nehoda. Rodičům jsem sice tvrdil, že o tom nic nevím, ale otcova pádná ruka již nešla zastavit.   Výchovný efekt byl ale opačný. Místo abych se poučil a nelhal, tak jsem si uvědomil, že lež musí být více věrohodná.  Další dochovaná lež pochází ze školních let. Klidně by se mohla jmenovat Čočka. Poučen minulými nezdary, jsem předstíral bolesti břicha tak autenticky, že mi to dvakrát prošlo. Pak si matka uvědomila, že je mi špatně pokaždé, když vaří čočku. Nápravná opatření typu „ Nezvedneš se od stolu, dokud to nesníš“, byla spíše traumatizující než výchovná. Můj odpor k čočce se neustále zvyšoval. Uvědomuji si, že jsem lhát vlastně nikdy nechtěl, ale okolnosti mne k tomu vždy donutily. Třeba jako to obvyklé „Co bylo ve škole“, jsem úplně nesnášel. Stačilo se přeci podívat do žákovské knížky a bylo to jasné, tak proč ty otázky, na které se nadalo odpovědět jinak než lží.

       Když jsem udělal maturitu a byl jsem přijat mezi dospělé, napadlo mne, že již není důvod lhát. Doma jsem mohl povídat o všem možném, třeba i o sexu a tak jsem nabyl přesvědčení, že lež již není třeba.  Nastoupil jsem do zaměstnání a moje iluze čestnosti, se brzo rozplynula. Každou chvilku jsem musel ne přímo lhát, ale upravovat pravdu. Během roku, mi již vůbec nebylo divné, že pravdu upravují vlastně všichni.

   Pak jsem se oženil a v duchu jsem uvažoval, že když se máme tak rádi, tak přece není důvod lhát nebo něco tajit. Šeredně jsem se mýlil. Nejen že mi lhala manželka, ale během času, jsem musel lhát i já. Hrůza. Přísloví, že milosrdná lež je lepší než krutá pravda, není vůbec pravdivé. Jen z vás dělá toho debila, co to ještě neví.  A tak jsem se rozvedl. Seděl jsem sám doma a přemýšlel, že konečně nastala doba, kdy nemusím lhát.  Ale vše je jinak. Musím lhát domovnici, že jsem neuklidil chodbu, protože jsem přišel domů z práce až v noci, musím lhát dětem, že mi nic není, i když mě bolí záda a ráno sotva vstanu z postele a nejhorší je, že lžu i sobě. Dnes nebudu uklízet, určitě to udělám zítra, a přitom vím, že to tak nebude. Lež postupně prolíná naším svědomím a ovládá nás, aniž bychom chtěli. Lžou děti rodičům, rodiče dětem, učitelé dětem i učitelé rodičům. Lžou v rádiu i v televizi, lžou noviny, lžou i politici, lže nám celý svět.  Tak jsem to chtěl změnit, vymyslet nějakou petici nebo hnutí za pravdu, ale když lžou i lidé, kteří nám tvrdili, že láska a pravda vítězí a přitom nám zapomněli říci o milionovém majetku a o intrikách ve vládě, tak nevím. Půjdu teď do restaurace, dám si limonádu a brzo půjdu domů, abych mohl uklidit.

A už zase lžu. Dám si pivo a ne jedno a domů půjdu až po zavíračce. Ale od teď už určitě nebudu lhát. Tedy možná, asi, snad, nevím……

 



Poznámky k tomuto příspěvku
lacko (Občasný) - 7.3.2013 > pro blaho našich potomků, proboha, nemelme dál tyhle sračky. jsou i stovky populárně-vědeckých článků od neurovědců a pořád málo? bože tohle mě bolí, fakt bolí.
http://www.ted.com/talks/lang/cs/pamela_meyer_how_to_spot_a_liar.html


<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > lacko> Bavili jsme se o tom, jak jinak než v hospodě a měla to být legrace. Promiňte jestli se vás to nějak dotklo. Omlouvám se.
<reagovat 
 lacko (Občasný) - 7.3.2013 > lada34> Nemáš se za co omlouvat, sám to poslední dobou strašně řešim a... muj problém. Ty promiň. čau
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > lacko> Tak díky moc a hezký den.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > lacko> Tak díky moc a hezký den.
<reagovat 
vilma999 (Občasný) - 7.3.2013 > Trochu se v tom vidím. Také jsem neměla lehké mládí.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > vilma999> Děkuji moc.
<reagovat 
Světlonoška (Občasný) - 7.3.2013 >

Člověk vlastně lže podstatně víc, než si zřejmě uvědomuje. To je strašně smutný. Taky jsem nechtěla lhát a naši mě tomu učili, leč...sami nebyli s to to dodržovat :-( Jak potom mají děti říkat pravdu?! Vždyt je to tak přirozené!

 

Jsem z toho smutná, ale díky, že jsi mi to připomněl, protože se s tím dá něco dělat. Aspoň trochu se na tom dá pracovat - přestat nalhávat sám sobě, nic si neslibovat (protože když si řeknu, že uklidím a pak z toho nic neni, tak jsem zklamaná a lež je tím pádem na světě :-()

 

Tak Ti přeju ať se daří splňovat aspoň to, co slíbíš sám sobě;-)!


<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > Světlonoška> Je to samozřejmě jen legrace, sice je to pravda, ale s tím se asi nedá nic dělat. Děkuji moc.
<reagovat 
 Světlonoška (Občasný) - 7.3.2013 > lada34> 

Legrace?!!

Inu, pravda je, že je dobré brát život s nadhledem a s jistou dávkou humoru (a občas se mi to i daří), ovšem lhaní za legraci rozhodně nepovažuju!


<reagovat 
čtenář Marten - 7.3.2013 > Ať má pravdu ten či onen, napsané je to parádně.Četl jsem i jiné povídky od lada34.
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 7.3.2013 > v manželstve existuje ešte taká zvláštnosť, že aj ked sa pravda povie a nechce byť počutá, tak sa nepočuje
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 7.3.2013 >

inak vidím že si mal tiež trafených rodičov, ked si mysleli, že musíš chcieť zjesť všetko...

hrôzu so špenátom pamätám dodnes...

 


<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > maxima gali> Vidím, že tu situaci znáte. Celé to měla být nadsázka. Ještě jednou se všem omlouvám.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > maxima gali> Vidím, že tu situaci znáte. Celé to měla být nadsázka. Ještě jednou se všem omlouvám. Děkuji.
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 7.3.2013 >

mimochodom: v čom bola nadsázka???

pre mňa to bol slabý odvar života, čo som žila

čiže v čom nadsázka?

ty chceš povedať, že to čo si napísal je horšie ako pravda? No te búh, to z ktorej ideálnej krajiny pochádzaš?

 


<reagovat 
vilma999 (Občasný) - 7.3.2013 > Přemýšlím o tom co tam píšeš. Pochopila jsem asi správně, že jsi chtěl napadnout neřest v politice a v médiích. Udělal jsi to exelentní formou.
<reagovat 
jaxxana (Občasný) - 8.3.2013 > velmi sem se pobavila !
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.3.2013 > jaxxana> Děkuji.Rozpoutal to docela velkou diskuzi.
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 7.3.2013 > No...já to mám trošku jinak, jsem dost upřímná a pravdomluvná a lež nemám ráda...a to i proto, jelikož jsem velký empatik a pokud někdo lže...tak to vnímám...ale snažím se již být více tolerantní a nikomu nic neříkat a ani ho nepřesvědčovat, že lže...což nemá význam...:-)
Já se naopak snažím být více a více upřímná....je to určitě lepší i jednoduší...:-)))
Ale asi jsem už v jiném levelu :-D
/Nicméně lidi co mají částečný jasnovidný schopnosti, tak to asi vidí podobně jako já....no.../
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > sibyla> Jinak ale děkuji moc.
<reagovat 
 sibyla (Občasný) - 9.3.2013 > lada34> Samozřejmě, že jsem to pochopila jako legraci :-)) Taky jsem svoji odpověď nemyslela vážně...tedy to, že lež nemám ráda to jo....ale každý někdy trošku lže, že jo :-))
<reagovat 
lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > Omluva všem. Měla to být taková nadsázka o věcech obyčejných. Nelžu víc než ostatní a i mě lži mi vadí. Jen jsem chtěl trochu upozornit na to, že jsme si již zvykli lež přijímat jeko normální věc. Myslím tím to co se dějě ve vládě a v politice vůbec. Lži kolem úplatků, kolem amnestie a podobně. Jestli vás to hodně pobouřilo tak to smažu. Děkuji všem.
<reagovat 
 PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 7.3.2013 > lada34> rozhodně to nemaž, please!
<reagovat 
 maxima gali (Občasný) - 7.3.2013 > lada34> 

neprijímame lež ako normálnu vec

nemáme vypracované "postupy" ako na to

nepriateľ sa pripravil, kým my sedíme doma so založenými rukami, vediac, že sa nevieme proti neprávostiam spojiť

 

neviem ani tu ani inde

stačí 5D a hneď sa všetko inak ukazuje *(ked tu bude 10 D - potrestá sa manestia?)

 

ked vsetci budú pritakat na text, to akoze čo, menej budeš cítiť pobúrenie, či ako?

 

a koho to pobúrilo? tvoj článok beriem ako na diskusiu, tak je písaný, nie je písaný ako text lierárny, je písaný ako text do fóra na pokec, alebo sa mýlim?

 

 

o čo jednoduchšie sa ide do práce, kým existuje, ako vyskokovať

my vieme že žijeme nenormálne, ale jesť treba

 


<reagovat 
 sibyla (Občasný) - 9.3.2013 > lada34> Já to brala v pohodě, moje reakce taky byla spíše na lidi, co lžou záměrně a tak....:-))
No hlavně, že je tu veselo :-D
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > PetrSuk-Zbraslavský> Dobrá ale tohle jsem fakt nechtěl.
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 7.3.2013 >

to čo je za úvaha?

 

Klame sa nie preto, že sa chce, či musí, či ako to tu píšeš, ale preto, že druhá strana nedá priestor, nechce dať priestor, chce aby sa klamalo, neznesie pravdu.

Jednoduché, ako ked otec stál s remeňom v ruke a pýtal sa..., ako keď dedko pripravený viníka zdrať z kože sa pýtal, učiteľ pripravený žiaka potrestať päťkou sa pýtal...

Aké odpovede chceli? Hádam ma nemali za takého bojovníka za pravdu, že sa im sama vopchám pod remen...

A detto v manželstve, nechcela sa počuť pravda, tak sa nepovedala


<reagovat 
 Mima (Občasný) - 10.3.2013 > maxima gali> ...Tvé komentáře k tématu mně úplně dostaly !!! Není nad to, podělit se o stejné či srovnatelné zkušenosti a názory, to se moc pěkně klábosí, když se ví, o čem je řeč..., a nakonec se člověk musí stejně smát, jak je ten život někdy ujetej, zpotvořenej, hořce komickej.... 
Doporučil 
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 7.3.2013 > Ale je jasný, že i já jsem častokrát neříkala pravdu...hi hi hi
Ono asi nikdo 100% pravdivý zde být ani nemůže...ale...kdyby všichni četli myšlenky a měli jasnovidné schopnosti...tak pak by to už jinak ani nešlo...:-)
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > sibyla> Já také nemám rád lhaní a samozřejmně nelžu víc než ostatní. Měla to být legrace. Spíš takové zamyšlení nad tím jak jsme někdy docuneni pravdu měnit již od tětských časů. Omlouvám se všem, kteří si mysleli že to myslím vážně. I když to o lžích v televizi a v novinách je vlastně smutná pravda.
<reagovat 
 Mima (Občasný) - 10.3.2013 > lada34> ...moc roztomilej překlep...." docuneni"........
<reagovat 
Mima (Občasný) - 10.3.2013 >

...za co se vlastně omlouváš?!!!....Už ta diskuze svědčí o tom, že je to téma nevyčerpatelné a nekonečné, a důležité, mnohotvárné, až zdravou velmi filosofií zavánějící....Vždycky jsem nejvíc byla potrestána za lež nevinnou, ba přímo nevědomou...,protože zrovna o nic důležitého vůbec nešlo, z mého úhlu pohledu...Mimoděk a roztržitě jsem například odkývla tátovi, že jsem před gymnastikou byla i na rozcvičce, když se na mě jednou za rok přišel nečekaně podívat do tělocvičny...A nenašel mně tam. A už jsem ji schytala,pořádnou facku.....Kdybych věděla, že mu na tom tak moc záleží, řekla bych mu klidně rovnou, že jsme místo rozcvičky kradly s holkama jahody v cizí zahradě, měl by pochopení...

Mnohem horší než lež je někdy zamlčení podstatného...., a nebo mnohem lepší, protože pravda by nikomu neprospěla...Vždyť je to tak jednoduché....Já za sebe jen můžu říct, budu lhát, až se ze mě bude kouřit, pokud to bude všem ku zdaru.....P.S. o slibech sama sobě, že třeba uklidím, nebo přestanu s těma cigaretama, to je zas jiná písnička........


Body: 5
<reagovat 
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 7.3.2013 > hezká úvaha - připomněla mi Palkovou - a kde vlastně Libuše vězí?
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > PetrSuk-Zbraslavský> Díky, je to myšleno jako legrace, abych odlehčil před tím co chci příště zveřejnit. Jen mám v poslední době tolik negativních ohlasů, že nevím zda vůbec budu ještě něco psát. Díky moc.
<reagovat 
 lacko (Občasný) - 7.3.2013 > lada34> vladimíre nebo co vlastně jsi - pro "negativní" ohlasy přestat psát? z tvýho podmazávání bodama je mi na zvracení, protože jedině vzniklá konfrontace JE NĚCO! prober se prosim tě. net, totem, amaterský umění a pod je z 90% podvod. pokud má něco tady smysl, NENÍ to ohodnitelný bodama a obrázkama úsměvů. cožs to nikdy v reálu nezažil? když potřebuješ opravdu pomoct, slaďouši se na tebe vyserou a rukou pohne jen věčně zamračenej děda z přízemí.
<reagovat 
 PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 7.3.2013 > lada34> na negativní ohlasy se vykašli a piš dál, prosím - a jsem moc zvědavý na tvůj příští příspěvek, i když podle tvého komentu se zdá, že bych se na něj moc těšit neměl... ale stejně se těším
<reagovat 
 Světlonoška (Občasný) - 7.3.2013 > lada34> 

Ahoj Láďo,

podle mě máš v záloze asi dost smutných nebo děsivých příběhů, z nichž se zkrátka potřebuješ vypsat, a ať jsou jakékoliv, piš.Prosím. I z nich se tu učíme - tedy ti, kteří chtějí. A ty ostatní to naťukne, i když třebas nadávaj jak špačci ;-)

Držím pěsti


<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > PetrSuk-Zbraslavský> Díky moc.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > PetrSuk-Zbraslavský> Díky moc.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > lacko> Máš asi pravdu.
<reagovat 
 PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 7.3.2013 > lacko> s koncem docela souhlasím - ale body mají podle mne tady taky smysl, i když jejich součet o ničem moc nevypovídá - např. 2+2+2+3+3+1+1+1 je víc než 5+5+4, větší smysl má v tomhle jejich průměr
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > Světlonoška> Díky moc a hezký den.
<reagovat 
 Mima (Občasný) - 10.3.2013 > lacko> .......
<reagovat 
 lacko (Občasný) - 7.3.2013 > PetrSuk-Zbraslavský> Mám pro tebe slabost petře, ač primárně mý kecy můžou vypadat pouze přehnaně agresivní. Taky bych na tebe nemusel reagovat vůbec, z čehož by vyplývalo... Ale co se týče hodnocení na totemu, nemáš pravdu ani trochu. Je naprosto bezcenné. Jen nejjednodušší příklad: Pepík je zdánlivě lepší než Toník, protože má tři dé. Od bambuly, nekňuby a mystika. Anton má jen jedno - od sojky.
<reagovat 
sadaf (Občasný) - 7.3.2013 > Perfektní a paradoxně hodně pravdivé! A ta debata tady, taky dobrá :-)
No a jinak, lži je víc než pravdy, ale pravda má zase větší sílu...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.3.2013 > sadaf> Děkuji moc.
<reagovat 
 Mima (Občasný) - 10.3.2013 > lada34> ...trochu musím sadafovi oponovat....nejapná upřímnost nás, ve znamení Střelce zrozených, často se zlou se potáže....., ...a někdy je to fakt taková síla !!!...., že by člověk radši vzal některá slova zpět..., a zase by trochu zalhal, nebo alespoň pro příště jednoduše mlčel.....
<reagovat 
František Vyrut (Stálý) - 10.3.2013 > mě zaujalo to kroužení kolem pojmu, piš dál, co chceš, zdraví Franta
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 11.3.2013 > František Vyrut> Děkuji moc.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
zpátky   
0 0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 (13) 14 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 34 35 36 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 89 90 91 92 94 95 96 98 100 101 102 104 105 106
107 109
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter