Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<Zpátky Poezie obyčejného života z kolekce Povídky
Autor: lada34 (Stálý) - publikováno 7.9.2014 (18:53:48)
Pokračování>

                     Poezie obyčejného života

    


                   Byl pozdní večer, první máj,
                   pozdní večer, byl kávy čas.
                   Konvička na plotně urputně píská
                   a já se musím zvednout zas.

      V kuchyni seděla moje drahá polovička, štětečkem nanášela na nehet další vrstvu nepřehlédnutelného laku a dělala, že konvičku neslyší. „Si snad hluchá,“ zamumlal jsem spíš jen tak pro sebe a básnické rozpoložení mne ihned přešlo. Nalil jsem vodu do připravených šálků a vůně čerstvě zalité kávy se rozprostřela po celé kuchyni. „V horní poličce jsou marokánky,“ upozornila mne Marie a vztyčeným lesknoucím malíčkem ukázala kamsi na kredenc. Marokánky jsem našel na třetí pokus. Vzal jsem si svůj hrneček s kávou a talířek s marokánkou a vydal jsem se k televizi.
      „Snad nechceš jíst v obýváku,“ ozvalo se mi za zády a tak jsem talířek odložil a odešel pouze s kávou.

              Za růžového večera
              pod dubem sličná děva sedí,
              se skály v břehu jezera
             daleko přes jezero hledí.

      V otevřených dveřích stála Marie a v ruce měla talířek s marokánkou. „Tak si to tedy vezmi, ale pak tu vyluxuješ,“ řekla zvýšeným hlasem, pak se podívala na obrazovku a zakroucením hlavy a úšklebkem mi dala najevo, že s mým výběrem pořadu nesouhlasí.

             Dívčina krásná, anděl padlý,
             co amarant na jaro zvadlý,
             v bledých lících krásy spějí.
             Hodina jenž jí všecko vzala,
             ta v ústa, zraky, čelo její
             půvabný žal i smutek psala.

      Marie bývala v mládí velice krásná, ale stáří prostě zastavit nejde. Ani mne čas neušetřil. Vlasů jen pár, zubů ještě míň a vrásek nepočítaně. Jen hlava si stále myslí, že jsem mladý, ale tělo jí moc neposlouchá. Myšlenky však stále provokují moji bujnou fantazii, a když mi není nejlépe, tak sním. Zavřu oči a myšlenky se změní na obrazy. Já se jen dívám a velice mne to uklidňuje. Prostě čumím do blba, jak říká moje žena.

      Chalupu máme v Jesenici u Rakovníka. Nádherná krajina plná lesů a rybníků. To místo, nebo lépe ten kraj prostě miluji. Sedím na břehu, dívám se na neklidnou hladinu a má mysl mi přináší obrazy.

             Nevesely truchlivy
             jsou ty vodní kraje,
             kde si v trávě pod leknínem
             rybka s rybkou hraje.

       Již z dálky jsem slyšel moji ženu: „Houby nesbíráš, ryby nechytáš, jen tu tak čučíš do vody. Kdybys raději šel něco dělat.“
„Však už jdu, Marie.“ Odpověděl jsem a loudal se po cestě velký kus za ženou.

              Tu slunéčko nezahřívá,
              větřík nezavěje,
              chladno, ticho -
              jako žel v srdci bez naděje.


      Konečně jsem došel na chalupu, začal sekat trávu a přemýšlet. Z okna vykoukla hlava Marie: „To si přece nemusel hned, tak jsem to nemyslela. Za půl hodiny je oběd, tak ať tě nemusím nikde shánět.“ Přikývl jsem hlavou, jako že rozumím, znovu zapnul sekačku a opět se zasnil.


           V les širý, vážný, hluboký
           jsem vyšel sobě jarem
           a děl jsem: Nežli odejdu,
           tři věci dej mi darem:
          Ať nade mnou je slunce jas,
          ať bouře křídly šumí,
          kéž v nitru mém vždy spočine
           jen dech tvé velké dumy.
          A v hloubi tvé jak roste květ
           a šveholí si ptáci,
          ať žití krása z duše mé
          se nikdy nevytrácí


     Opět se otevřelo okno, ale já již uklízel sekačku a pokynul rukou, že vím. K obědu bylo kuře na paprice a to já prostě miluji. A ať říkám o ženě cokoli, je to můj anděl. Stará se o mne a neskutečně dobře vaří. Jsme spolu již čtyřicet let a nemohu říci, že špatných.

     Večery na chalupě mám nejraději. Utichne veškerý hluk a je slyšet jen šumění větru v korunách stromů. Les potemněl a začíná být strašidelný. Sedím na verandě a poslouchám zvuky lesa.

                 Zapal lampy a svíčky,
                 venku je tma a sníh,
                 a dívky se zmrzlými líčky
                 vstávají z hrobů svých.
                Tam venku za soumraku,
                 tmou se plíží černý lev,
                 a z těžkých rudých mraků
                 padá dolů déšť a krev.

                Šedý oceán v led se změnil,
                očím chladu neujde nic,
                měsíc dávno k obzoru se sklonil,
                a slunce již nevyjde víc.

     „Snad ještě nějaký ten východ slunce uvidím,“ napadlo mne, ale pak jsem mávl rukou.
V okně bylo vidět slabé blikající světlo. Marie přišla na verandu: „Zas nejde proud, pojď už dovnitř, já se trochu bojím. Zvednul jsem se a šel do chalupy. Sedl si vedle Marie a vzal jí za ruku. Podívala se na mě, pak mne políbila. „Děkuju starouši,“ řekla potichu a její vrásčité oči se na mne usmály.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Marta - 8.9.2014 > Je to velice zvláštní, ale mě osobně se to moc líbí. Zvláště ten poslední odstavec. Od tebe nečekané dílo.
<reagovat 
Zazo (Občasný) - 8.9.2014 > dobrý..líbí se mi..měj se..
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.9.2014 > Zazo> Děkuji za zastavení. Vím, že každý čekal něco jiného, ale chtěl jsem trochu změnit téma a náhled na svět. Díky.
<reagovat 
mystikus (Stálý) - 8.9.2014 > velmi zářijové
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.9.2014 > mystikus> Děkuji za zastavení. Byl to jen takový pokus o jiný pohled na svět.
<reagovat 
vilma999 (Občasný) - 8.9.2014 > Četla jsem to několikrát. Použil jsi úryvky z několika klasických básní a myslím, že se ti to povedlo. Je to u tebe nezvykle zpracované téma, ale mile jsi mne překvapil. Dávám D za snahu o změnu.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.9.2014 > vilma999> Děkuji za přečtení. Vím, že to není dokonalé. Díky.
<reagovat 
František Vyrut (Stálý) - 9.9.2014 > je to vybočení, podle mne vybočení nezvyklé, a dobře skloubená všednost s obrazy plus úryvky z básní
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 9.9.2014 > František Vyrut> Děkuji moc Františku. Vím u mne nezvyklý pokus. Díky.
<reagovat 
Marten (Občasný) - 9.9.2014 > Sleduji tvé povídky a tohle je fakt překvapení.
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 9.9.2014 > Marten> Děkuji moc za zastavení.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
Zpátky   
0 0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 34 35 36 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 89 90 91 92 94 95 96 98 100 101 102 (104) 105 106
107 109
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter