|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
Púna, Maháráštra, Indie
U příležitosti závodů motocyklů, je v městě plném turistů, celodenní doprovodný program.
Moji pozornost upoutá skupinka lidí v půlkruhu kolem Inda v turbanu s píšťalou pungi vyrobenou z plodu kalabašového stromu. Odklopí koš, ve kterém bývá obyčejně menší či větší kobra, ale zde kupodivu leží smotané, asi dvoucentimetrové lano. Můj kamarád začne vše natáčet na kameru. Ind začne hrát a zároveň pohybovat píšťalou v kývavém rytmu. Po chvilce se zvedne konec lana napodobujíc pohyby skutečné kobry a pomalu se zvedá do výše. Když dosáhne tak druhého patra, přistoupí k lanu pomocník, většinou mladší hoch a vyšplhá po zvednutém lanu. Pomocník v pestrém oblečení provede na lanu několik cviků a pak se spustí dolů. Ind v turbanu změní melodii a pohyb píšťaly a lano se začne pomalu stáčet zpět do koše. A to vše na volném prostranství bez pomocných lanek nebo konstrukcí. Turisté hází do připravené nádoby mince. Stojíme ještě chvilku a nechápeme. Na hotelu se chceme podívat, zda kamera neobjeví nějaký podvod. Jaké je naše překvapení, když zjistíme, že lano celou dobu leží bez pohybu v košíku a pomocník sedí vedle Inda s turbanem a ani se nezvedne, natož aby lezl na nějaké lano.
Mumbai, dříve Bombay.
Diválí nebo také dípávalí pro nás známé jako svátek světel. Svátek se slaví čtyři dny a je to opravdu velkolepá podívaná. Tisíce, možná desetitisíce olejových lampiček, které svítí všude, kam se podíváte. V Kamala Nehru Parku právě probíhá vystoupení. Kolega opět vystoupení nahrává na kameru. Je to podivný tanec masek, za doprovodu skupiny muzikantů s pro nás nezvyklými nástroji. Park utichne v momentě, kdy jedna z masek přivede malého klučinu v kroji, také s maskou. Klučina si sedne na připravený kobereček a masky kolem něj tančí v podivném křepčení. Bubny přidají na síle a pomocník podá tanečníkům trojzubce. Pojednou jeden z tanečníků napíchne hocha na trojzubec a obloukem jej hodí proti protějšímu tanečníku. Ten jej zachytí trojzubcem a opět hodí chlapce dalšímu tanečníku. Takto si jej přehazují neuvěřitelné dvě minuty. Pak dopadne bezvládné tělo chlapce na zem. Tanečníci zapíchnou trojzubce do země a udělají sevřený kruh kolem těla chlapce. Změní se muzika i rej tanečníků. Když se kruh rozevře, sedí chlapec opět na svém koberečku. Jeden z tanečníků jej vezme za ruku a společně odejdou. Pro Evropana docela horor. Ani jsem se nedivil, že na videu sedí hoch celou dobu na svém koberečku a tanečníci s trojzubci si pohazují panákem ze slámy.
Setkal jsem se s lidmi, kteří viděli ve světě daleko větší kouzla a triky. Všichni se shodují v názoru, že jde o hypnózu. V Indii je stovky památek, které ve vás zanechají hluboké vzpomínky, ale to co jsem popsal a viděl, bylo opravdu zvláštní.
|
|
|