Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Průměrnost. z kolekce Povídky
Autor: lada34 (Stálý) - publikováno 9.3.2013 (09:01:40)
další>

     Josef byl průměrný dělník, měl průměrnou ženu a chodil do průměrné hospody, kam chodili i jeho průměrní kamarádi. Jediné co jej trochu trápilo, bylo jeho nadprůměrné dítě. Již ve škole měl se svým synem, který se jmenoval Jonatán, velké problémy. Jonatán byl tak nadprůměrný, že učitelé stále volali rodiče, ať se Jonatán doma neučí, že pak nedává ve škole pozor, protože všechno ví a dává učitelce takové otázky, na které ona neumí odpovědět, čímž jí před ostatními zesměšňuje. Marně se Josef snažil, aby jeho syn nevyčníval z davu a byl jako ostatní, průměrný. Ještě větší problémy měl na gymnáziu. Vrcholem jeho nadprůměrnosti bylo, když opravil učitelem omylem zapomenutou diplomovou práci.

     V průměrném panelovém domě, kde Josef s rodinou bydleli, vládl klid a pohoda, jen do té doby, než na domovní schůzi navrhl Jonatán, nyní již maturant, aby se průměrný panelový dům nechal opravit a fasádu natřít výraznou, třeba zelenou barvou. Obyvatelé průměrného panelového domu oněměli. Po dramatické odmlce, se ozval Jonatán, že přemýšlel i o růžové. Domovní schůze musela být přerušena, protože někteří členové představenstva omdleli. Od této doby byl již rodina Josefa, nadobro vyjmuta ze seznamu dobrých průměrných občanů.

    Dobrý rodič, průměrný občan, ne právem vyloučený Josef domlouval svému synu.“ To nemůžeš být jako ostatní?. To musíš neustále vystrkovat hlavu z davu? Podívej se, co jsi způsobil. S maminkou a ani se mnou, nemluví nikdo v domě. Ani na pivo nemohu jít. Nikdo se semnou nechce bavit.“

Jonatán, nyní již vysokoškolsky vzdělaný člověk, se hluboce zamyslel. Pak sedl k počítači a na stránkách zvaných „tvářová kniha“, zveřejnil tento text: „ Pokud budou všichni lidé průměrní, průměrní budou i naši vědci, lékaři i politici. Myslím, že je důležité, aby tyto vrcholné funkce, zastávali lidé nadprůměrní. Tím se stane i celý národ nadprůměrný“.

  Ohlas byl ohromný. Nejdřív dostal asi tisíc výhružných mejlů a další stovky esemesek. Nakonec myšlenku z internetu stáhnul. I tak s ním již nikdo nemluvil.

Pochopil, že otec měl pravdu. Přijal místo knihovníka v malém městečku v jižních Čechách, tam si našel sice krásnou, ale průměrnou dívku a s ní se oženil. Chodil do práce a na nákupy a staral se vzorně, tedy průměrně o rodinu. Někdy o víkendu, přijel do rodného průměrného města, průměrným vozem a s babičkou a dědou Josefem, chodili na průměrné procházky. Obyvatelé průměrného šedivého domu, již zase průměrnou rodinou Josefa přijmuli mezi sebe.

     Průměrný občan Josef, odložil prázdný půllitr a spokojeně se usmál. I v průměrné hospodě s ním jeho průměrní kamarádi už zase mluví.  

   



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Marten - 9.3.2013 > Trefné.
<reagovat 
čtenář bůch - 9.3.2013 > no jasně, i já jsem v Česku průměrný....
<reagovat 
vilma999 (Občasný) - 9.3.2013 > Podobnou úvahu jsem někde nedávno četla. Ale i tak velmi dobré.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
sadaf (Občasný) - 9.3.2013 > Jo, tak to se mi líbí!!!
Tak to bylo, je a bude...bohužel....

Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 9.3.2013 > sadaf> Děkuji moc.
<reagovat 
Světlonoška (Občasný) - 9.3.2013 > Prima napsané, žel pravda...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 9.3.2013 > Světlonoška> Děkuji moc.
<reagovat 
Myslibor (Občasný) - 9.3.2013 > hustýýý...
Body: 4
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 9.3.2013 > Myslibor> Díky.
<reagovat 
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 9.3.2013 > trefné a smutné
akorát téhle větě nějak nerozumím: "opravil učitelem omylem zapomenutou diplomovou práci" - na gymnáziu? a jakože někomu místo učitele?
Body: 4
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 9.3.2013 > PetrSuk-Zbraslavský> Jo třeba tak. Jinak díky.
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 9.3.2013 > Dobrý, trefný....nicméně....dovolím si opět vsuvku :-))
Jinak chápe, žes to psal jako nadsázku...já byla vždy jiná, vůbec mě to neva, mám i jiné přátele...nadprůměrné, i když asi jiným směrem...a taky mě to neva...průměrný lidi nemusím...jo a přátele mám a měla jsem vždy a lidi se mnou i mluví a to občas jsem říkala pravdu...někdy až moc :-D
Doporučil 
<reagovat 
jaxxana (Občasný) - 10.3.2013 > Hezky se to čte i to Mimino utržení ze řetězu
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 10.3.2013 > jaxxana> Děkuji moc.
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 9.3.2013 > No ale zjistila jsem, že se léta pohybuju trošku v jiné skupině lidi - naštěstí ...:-)))
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 10.3.2013 > sibyla> Víte, já mám také nadprůměrné přátele a nevadí mi to. Byla to opravdu jen nadsázka o tom jak se lidé bojí aby nějak na sebe neupozornili, třeba tak jako jsem to teď udělal já. Také bych mohl psát o domácích mazlíčcích, nebo o pěstování zeleniny. Povídka o lhaní byla myšlena převážně jako upozornění, že už ty lži přestáváme vnímat a to si myslím že je špatně. Jinak díky za body a poznámky. Nechtěl jsem nikoho popudit.
<reagovat 
Mima (Občasný) - 10.3.2013 > ..."průměrně"  napsáno...., což rezonuje s pointou, nadsázka patrná, takže vlastně dobrý...... Dalo by se to napsat i jinak, "proložit" závažně převažující projevy průměrné existence pádnými, třeskutě odborně inteligentními vsuvkami........Možná by to byla aspoň chvílema sranda, i když pravdivá a smutná, jak už to bývá...A možná ještě smutnější i komičtější, kdyby se některá rovněž existující "intelektuálština" projevila v plné své síle, kdy i "středně průměrnýmu" by mohlo intuitivně dojít, že někdo "klame slovy" a hlásá zrovna kravinu.Toť druhá strana mince.Připomíná mi to nejen bájnou větu..." ...Nerozumím tomu, a navíc mne to uráží..."...,ale také některé v TV pořady "u kulatého stolu", kde si každej "věhlasnej specialista" mele svou, čím více odborných výrazů, tím lépe a houšť...Vznikne tak nepřehledná křovina plná tupých trnů...Pardon, nějak jsem se "utrhla ze řetězu"........  
Body: 4
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 10.3.2013 > Mima> Děkuji za body i poznámky. Jen jsem chtěl upozornit na to jak se někteří lidé bojí na sebe čímkoli upozornit. Nechtěl jsem nikoho popudit nebo urazit. Díky.
<reagovat 
František Vyrut (Stálý) - 10.3.2013 > to by mohlo jít do čítanek pro starší ročníky nebo mladší mládež, fajn, zdraví Franta
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 11.3.2013 > František Vyrut> Díky moc.
<reagovat 
sartre2 (Stálý) - 10.3.2013 > ..průmernost..neboli uniformovanost, či stádovitost..trefné...ovšem bojím se, že se lidi k myšlení, že něco může být i jinak nikdy neprobudí..:-(
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 11.3.2013 > sartre2> Je to bohužel tak. Děkuji.
<reagovat 
adonis (Občasný) - 16.3.2013 > Líbí se mi to. Spojilo se mi to s příměrem, který ve své knize uvádí Paulo Coelho. Je o království, ve kterém byla studna. Když se z ní někdo napil, stal se bláznem. Z té studny se napili všichni lidé z království kromě krále. Král se svůj lid snažil vysvobodit, promlouvat k němu, ale lidé ho nebrali vážně, mysleli si, že král je šílený, protože se nechová stejně jako všichni ostatní.Tak mi to tak přišlo na mysl, když jsem si tento příspěvek četla.
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 16.3.2013 > adonis> Děkuji moc.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
zpátky   
0 0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 (14) 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 34 35 36 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 89 90 91 92 94 95 96 98 100 101 102 104 105 106
107 109
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter