Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí "Člověk uprostřed vztahů... z kolekce článek z tisku...
Autor: Zeanddrich E. (Občasný) - publikováno 21.2.2009 (00:08:55)
další>
doc. dr. Ivan Štampach:
Člověk uprostřed vztahů

přepis části přednášky, OUB Staňkova, Brno, 2007


"I ten egocentrik, individualista, se může domnívat, že poznává, ale je tam snadné odlišení. A to si může každý především otestovat sám u sebe, a případně u jiných lidí, ale je tam riziko, že to nevidíme zcela správně.

-Jak? Tam, kde to, co nazýváme poznáním, není nic jiného, než řekněme, hromadění informací, tak to je ta egocentrická karikatura poznání, a vůbec tím za sebe nevystupujeme, naopak jen nabobtnáváme, narůstáme dál a dál až k prasknutí, a můžeme být chodící encyklopedie, atd., a ke skutečnému sebepoznání a poznání světa kolem nás jsme nedospěli.

-A stejně tak ty vztahy na egocentrické úrovni je to tak, že jsou lidé přesvědčení že mají přátele, že mají manželky nebo manžele, životní partnery, a že jsou v nějakých kamarádských a kolegiálních vztazích, ale když se na to podíváme opravdu zblízka, tak i tam vidíme tu karikaturu, protože to jediné o co jde, je to, že ten druhý partner je prostředkem, nástrojem pro mne, pro prosazení mého zájmu.

Je to spolubojovník, spolupracovník, spojenec v boji, který vedeme proti někomu třetímu. Jde tam o to kdo koho ovládne.

- A to může být i ve vztazích, které se tváří že jsou rodinné, manželské, přátelské. Prostě ty vztahy které klademe na nejvyšší místo, o kterých se domníváme, že to jsou ty vztahy, které nás otevírají navenek, tak ty mohou mít, dovolte mi to tak říci, šerednou karikaturu, protože jde v podstatě o ovládnutí, je to tendence těch agresivnějších ovládnout ty druhé, a zase nepřiznaná tendence těch méně agresivních ztratit tu svoji identitu, a získat otrockou mentalitu, a nechat se "zničit" těmi druhými. Je to, řečeno s německým filozofem 19. století Hegelem, dialektika pána a raba. Nikoliv láska, ne přátelství.


Řekl bych že duchovní práce na sobě, meditace, modlitba, rozjímání otevírá naše já do pravé hloubky, a buduje svobodné vztahy, které nejsou o ovládání, které nejsou jen využíváním a zneužíváním druhého člověka. Mnozí lidé se domnívají, že láska a přátelství je jen pohádka, a já na to nechci a nemohu přistoupit, a tvrdím, že to možné je, a že mimo jiné tou prací na sobě můžeme směřovat k tomu, aby naše vztahy byly pravými vztahy, a nebylo to jen takové mimikry, kterými jen zakrýváme svůj individualismu, zakrýváme svoje sobectví.

Když říkám, že ta práce na sobě je duchovní a dalo by se říci, že i to hluboké vnitřní já v nás je duchovní, je to duchovní jádro člověka, tak by mohlo vzniknout nedorozumění.


Mohlo by se zdát, že ty pravé vztahy, o které jde, jsou duchovní v tom smyslu, že nejsou tělesné. Tak to není, protože každý skutečný vztah má tělesné vyjádření. V partnerském vztahu je to úplně jasné, že je to partnerské soužití muže a ženy vede ke zplození potomků. Ale i ostatní vztahy mají své tělesné vyjádření, například starost a zájem o druhé lidi. Jen niterný prožitek v sobě a litování někoho, když bych chodil kolem nějakých chudáků bez tělesného projevu ve formě materiální pomoci či povzbuzení k řešení životní situace... -i toto je tělesný výraz lásky.

Nazýváme-li láskou lásku ve všech jejích podobách a ve všech pozicích života duchovní, tak tím říkáme, že to je to nejvlastnější jádro, to božské, to niterné, to podstatné v nás, to světelné, protože Bůh je říše světla v nás, ale že je to ztělesněné, vtělené, že se to projevuje nejen v myšlenkách a pocitech, ale také ve slovech a činech. Ve slovech, které hlasitě vyslovíme tam, kde je potřeba promluvit, kde je potřeba poskytnout radu, potěšit, povzbudit, ale taky kriticky promluvit v případě pronásledování, ubližování, ale také konkrétním činem.


Rozhodně vztahy, které třeba i v takovém prostředí náboženského společenství, můžeme nazývat v podstatě věci duchovními vztahy, rozhodně nejsou nějaké abstrakce. Ve hře v takových vztazích je to duchovní jádro člověka, ale také to co nazýváme srdcem, možná je to totéž, ale i duše ta říše citů v nás a víme že v různých vztazích ten spontánní citový život je různě angažovaný, že třeba vztah nadšení a obdivu k někomu kdo svými vlastnostmi v nás vzbuzuje nadšení je plný planoucích a vřelých citů a že je jiný způsob lásky, který znamená takovou vážnost a respekt k jiným lidem a k jejich lidské důstojnosti a péče o lidské potřeby a snaha pomoci, tam jistě nemusí planout nějaké nadšené náboženské prostředí... .




Nechť moudrost mne prozáří,
nechť láska mne prožhne,
nechť síla mne prostoupí
aby ve mně povstala
služebnice svaté věci,
pomocnice lidstva,
nesobecká a věrná.
Rudolf Steiner (překlad Jan Dostal)

."


Poznámky k tomuto příspěvku
Sallybill (Občasný) - 21.2.2009 > Postrádá to potřebnou hloubku, je tam i několik dezinformací a spousta frází. Pochybuji, že dr. Ivan Štampach, alespoň v tom, co jsem četl sdělil něco nového, byť jen středně, nebo slabě pokročilým v duchovním vzdělávání. Tvrdím, že sobectví, je nejlepší a nevykořenitelná lidská vlastnost a že v pohádkách to pomotali, ta jednodušší cesta, je ta správná. Toto jsem ochoten kdykoli obhájit, ale pokud se neunáhlíš, myslím, že před tebou to nebude třeba.
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 25.2.2009 > Sallybill> "... -je "pravda", že bych


se spíše měl asi omluvit dr. Štampachovi, že jsem ten přepis lépe "nezeditoval" (( -a také s "výběrem" úryvku jsem si možná měl dát "větší" "práci"))... . -Ale Tvou "obhajobu" "sobectví" -alespoň jak jej všeobecně chápeme -"zde" "moc nechápu". -Jistěže, "určitá" míra snad i takzv. "sobectví" v "našem hrubém pozemském světě" je "určitě" nutná proto, aby jedinec vůbec přežil (( ... -"pomoz nejdříve sám sobě, aby jsi mohl pomáhat "druhým"..."; ... -etc. )); -ale myslím, že tak to dr. Š. zde "určitě" nemyslel...; .
."
<reagovat 
 Sallybill (Občasný) - 27.2.2009 > Zeanddrich E.> 

     Nejdřív Ti chci říct, jak moc si vážim možnosti s Tebou diskutovat. Procházím, dost obtížným obdobím a je málo věcí, které mě pozvedají. 

   Snaha o potlačení sobectví, vyplývá z nepochopení sebe. Povrchní sobec, myslí především na své blaho a to hodlá uspokojovat i na úkor ostatních. Stanoví si pravidla, která podporují jeho jednání, čímž se utvrzuje ve svých kvalitách. Proč takové úsilí? Aby postavil bariéru kolem pravdy o sobě. Ta bariéra je i bez přístavků dost silná, přesto v určitých stavech je cesta k pravdě za ní přímá. Pokud je život v rozporu s pravdou v nás, pak každý takový průnik bariérou způsobuje frustrace. Co však může takového sobce přimět k rozhodnutí odstranit onu bariéru? Poznání, že dosavadní cesta k blahu je neefektivní, to není. Samotné poznání, je úhel pohledu. Musí zde zůstat touha po osobním prospěchu. Proč se Hus nechal upálit? Z čistého sobectví. Způsob, jakým se mohl vymanit z plamenů, byl na jeho morální úrovni pro jeho ego smrtelný, ocitl se v situaci, kdy plameny byly jedinou možnou cestou k blahu. Kdyby úroveň, které dosáhl, byla o dost nižší, třeba by si řekl: „Jako živý mohu ještě mnohé dokázat. To každý pochopí, že jsem popřel, abych unikl smrti…“

 


<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 27.2.2009 > Sallybill> "... -Díky za Tvůj kompliment;... . -Jinak ale -vidím, že na téma "sobectví"-tak jak Ty ho chápeš - by sis "zřejmě" lépe "pokecal" s "nějakým budhistou";... .

- Všeobecně ale -v případě pojmů např. "blaho", "pravda o sobě", a především ovšem toho "sobectví", se, podle mne, dostáváme do té příslovečné změti ve "výkladu" "některých pojmů"; -pokud bych se např. měl řídit výkladem "křesťanských náboženství", "musel" bych Tvoji tuto poznámku "rozcupovat" na kousky.

-Spíše intuitivně ovšem chápu Tvé použití těchto pojmů (( -respektive obsah, který jsi jim přisoudil )) zde, a proto s Tebou , v podstatě, "souhlasím"; ... :-)).
."
<reagovat 
Sallybill (Občasný) - 2.3.2009 > Chceš-li a můžeš-li, cupuj ...neboť získávám neodbytný pocit, že mám pravdu, což může znamenat, že mám pravdu, nebo konjunktivní oruchu osobnosti. Obojí stojí za prd.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 (10) 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 40 41 42 43 44 45 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 64 65 66 67 68 68
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter