Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí "Je posvátné vyňato ze světa? z kolekce článek z tisku...
Autor: Zeanddrich E. (Stálý) - publikováno 25.3.2009 (00:04:10)
další>
"Je posvátné vyňato ze světa?

"...často máme pocit, že posvátnost životních okamžiků odletěla jako hejno ptáků pro naši zaneprázdněnost sugerovanou konzumem, hektikou, strachem, že něco v předmětném světě nestíhám. Mnohdy přehlížíme náhody, kdy je na dosah nabídka setkání s lidmi tíhnoucími k hodnotám života, hledající s citlivou vnímavostí duchovno - slyšet Boha v ranním vánku. Cestičku k Bohu nám mohou zprostředkovat i autoři duchovní literatury i se zřetelem na možnost pochopení spirituálního obsahu Bible.

Vzácným a podnětným okamžikem podněcujícím radost a naději může být i osobní setkání s A. Grünem, autorem duchovní literatury v České republice. Poznala jsem jeho oduševnělou tvář v biskupském gymnáziu v létě t. r. Kontemplativní typ mnicha, který se nestraní života, nežije v klášterní izolaci a realizuje slova Ježíše - "buďte ve světě, ale nikoliv ze světa, kterému vládnou temnoty a stíny pekelné"... .

Slyšet či číst jeho výmluvný psychoterapeutický hlas nabádající k zdravému životu ve smyslu tělesném, duševním a zejména duchovním. Jeho spirituální psychoterapie skýtá léčbu bezradným v nemocech, či strastech - v poněkud jiné obdobě, ale přesto shodně s C. G. Jungem či E. Franklem.

Často mě napadá myšlenka, že přednášky v různých osvětových společenstvích (včetně i Unitarie) by neměla mít jen pouhý historický popisný charakter, leč zprostředkovat psychospiritualitu prozkoušenou vlastní zkušeností. Jak možno rozvíjet umění zdravého života - se všemi hojivými metodami - rituály? Rozhovor A. Grüna s A. Palánem se tohoto dotkl podrobněji.

„Rituál totiž poskytuje svatou dobu. Ráno si například vyhradím deset minut na osobní rozjímání, nebo nabídnu Bohu celý nadcházející den pro léčbu nemocných. (Cožpak Ježíš neříká, že nepřišel pro spravedlivé, ale pro ty, kteří jsou obtíženi břemenem světa a on jako Syn člověka přišel, aby spasil to, což bylo zahynulo.) Matouš 18, 11 ...„Co je svaté? Svaté je to, co je vyhazováno ze světa! V řečtině i němčině znamená svaté, co uzdravuje (heiling - svatý, světlý - heilen - léčit). Heil je spása, uzdravení. Rituál chození s Bohem mi dává prostor uvědomit si: teď skutečně šťastně a radostně žiju, namísto toho, abych „byl žit“ ve smyslu pudovosti, označované Jungem - Ono, co mě pohání až k nepříčetnosti či zoufalství.

V souvislosti s okoušením světa vysvětluje Grün dva druhy či pojmy pokušení. Mniši znají pokušení jíst přes míru, pít přes míru, pokušení vášně - zlost, nenávist, závist, sexuální nezřízenost ( - s ní nutno v "první" řadě bojovat, či rozšlápnout je jako hada nebo integrovat životní energie ve prospěch Boží věci. Tyto střety člověka posilují. Sv. Antonín říká, že strom, který roste na větrném místě a je zmítán vichry, zapouští kořeny nejhlouběji. Slovo peirasmos - v řečtině pokušení, o kterém mluví Otčenáš - znamená zmatený odpad od víry, rozpolcenost vědomí projevující se pobíháním od jednoho učení k dalším, čímž nastane v mysli chaos (i v centrech vědomí - čakrách) a mnohdy i pád, zejména na duchovní cestě. Proto prosíme o ochranu proti těmto pokušením: V Otčenáši slovy ..."a proveď nás pokušením".

Slovo pokušení se pokoušejí lidé překládat nejrůznějšími způsoby, exegeti (vykladači Bible) se v tom nedokáží shodnout. „Pro mě je základní sdělení to, že Bůh nás má ochránit...“

Autor, který vydal prostřednictvím Karmelitánského nakladatelství víc než čtyři desítky duchovní literatury, se setkal s živým čtenářským zájmem, kdy teolog a psychoterapeut v jedné osobě ukazuje nám cestu světla a metodu jak po ní putovat tak, aby "posvátné nebylo ze světa vyňato".

prof. Miluše Šubartová, 2005, Brno










(( Pozn.: ... -autorka dává své texty -včetně tohoto -většinou "volně k dispozici", nepřeje si však, aby případné citáty či úryvky byly nevhodně "vytrhovány" z kontextu -jsem tedy autorkou pověřen posoudit možnost -"vhodnost" použití pouze takového úryvku, apod.; -kontakt na autorku v připadě zájmu "zprostředkuji" ; - Zeanddrich E. ))
."


Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 (27) 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 40 41 42 43 44 45 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 64 65 66 67 68 68
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter